Betalingsfrister
Betalingsfrister

Jura: Kort og godt om betalingsfrister

Hvor lang betalingsfrist må din kunde forlange? Se reglerne forklaret her.

 

Mange små og mellemstore virksomheder, SMV’er, bliver ofte mødt med meget lange betalingsfrister fra deres kunder – især hvis kunderne er store virksomheder. Men hvad siger loven om BtB-betalingsfrister?

 

 

Udgangspunktet er 30 dage!

Er der ikke indgået nogen aftale om betalingsfristen, er den på 30 dage, fra det tidspunkt sælger sender en faktura eller kræver betaling.

 

 

Længere betalingsfrist kan aftales

Hvis der er indgået en aftale om en betalingsfrist på mere end 30 dage, så kræver loven at betalingsfristen:

  • udtrykkeligt skal være godkendt af sælger og
  • ikke må være urimelig for sælger

Betingelserne skal desuden være aftalt på tidspunktet for aftalens indgåelse for at være gyldige.

 

 

Udtrykkeligt godkendt?

At en aftale er udtrykkeligt godkendt, betyder at sælgeren skal være gjort udtrykkeligt opmærksom på og have taget klart stilling til og accepteret, at den nye (og længere) betalingsfrist skal være gældende. Det er altså ikke nok, hvis kunden blot vedhæfter et sæt standardvilkår, hvori betalingsfristen fremgår som et blandt flere vilkår. Det er kunden, der skal bevise, at den længere betalingsfrist er gældende.

 

 

SMVdanmark ønsker loven skærpet

SMVdanmark arbejder for en lovændring, så der bliver indført en ufravigelig betalingsfrist på max 30 dage – altså de samme regler, som i dag gælder for de offentlige myndigheder. Det vil hjælpe mange mindre virksomheder, der i dag bliver mødt med kravet fra store virksomheder på 60, 90 eller helt op til 120 dage.

Som loven er i dag, er der mange mindre virksomheder, der ikke kan andet end at acceptere en lang frist fra deres store kunde med mindre, de vil risikere at miste dem.

 

 

Læs også

Jura: Få styr på reglerne for betalingsfrister

 

 

Kontakt

Chefkonsulent Jeppe Rosenmejer, rosenmejer@SMVdanmark.dk