Opskrift 1: Ambassadørkorpset
Ambassadørkorpset

Opskrift 1: Ambassadørkorpset

  • Del:
Ambassadørkorpsets rolle er at stå til rådighed for de opskrifter, du vil afprøve. Det kan være tidkrævende at rekruttere tilstrækkeligt med virksomheder, så begynd i god tid og rust dig med tålmodighed. Brug tid og kræfter på at formulere formålet: Hvad skal virksomhederne bidrage med? Hvor meget tid skal de afse? Hvad er gevinsten for virksomhederne?

Ingredienser:

  • 1 transportmiddel
  • 1 telefon
  • 1 oversigt over lokale virksomheder med lærlinge
  • 1 beskrivelse af formålet med ambassadørkorpset – gerne både trykt og elektronisk

Fremgangsmåde:

Ring til virksomhederne og præsentér idéen. Besøg gerne virksom-hederne personligt. Send formålsbeskrivelse – pr. brev eller mail – til virksomhederne inden besøget, så de kan nå at forberede sig.

Film 1

Finn Richardt fra Herfølge Kleinsmedie fortæller om, hvorfor virksomheden valgte at være en del af Håndværkerkampagnens Ambassadørkorps.

Tip 3: VARIATION!

Sørg for at have kontakt til mange forskellige virksomheder. Få mange forskellige brancher repræsenteret, og få fat i både små og store virksomheder. Vær opmærksom på, at der er stor forskel på, hvad små og store, udkørende virksomheder og virksomheder med fast forretningssted kan være med til.

Ved besøget: Fokusér på de fordele, virksomheden har ved at være ambassadør: Synlighed i lokalområdet, tætte relationer til vejledere og unge, mulighed for at påvirke unges uddannelsesvalg i retning af erhvervsuddannelserne.

Følg op, gerne pr. telefon. Få virksomheden til at sige konkret ja eller nej til at være med – og sæt de usikre på en observationsliste, som du kan bringe i spil senere.

Tip 4: REGISTRÉR ALT!

Sørg for at have en database eller et excelark, hvor alle aktiviteter og væsentlige oplysninger er registreret. Fx: Kontaktperson, antal lærlinge og inden for hvilke(t) fag, branchetilhørsforhold, hvornår virksomheden er besøgt og/eller kontaktet, hvad der er aftalt.

Husk også at registrere de kontaktede virksomheder, som ikke medvirker. De skal ikke ringes op to gange!
Den kritiske masse er 35-40 virksomheder.

Når du har kontaktet alle virksomheder på oversigten, skal du have en liste med 35-40 virksomheder, som du kan bruge, når opskrifterne skal afprøves.

Tip 5: HVOR FINDES VIRKSOMHEDERNE?

Virksomhederne skal være fra lokalområdet. Gode steder at begynde rekrutteringen er: Erhvervsskolen (teknisk skole, handelsskolen), håndværker- og industriforeningen, erhvervsforeningen, handelstandsforeningen og erhvervsrådet. Mange branche-, erhvervs- og/eller arbejdsgiverorganisationer kan også henvise til lokalforeninger eller hjælpe med at finde de relevante virksomheder i lokalområdet.

Nyheder

For SMV'er - 14. jun. 2019

Vær smart – spar penge og energi

For SMV'er - 14. jun. 2019
Kom med i forskningsprojektet ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” og få hjælp til at sp ...

Læs mere
Internationalisering - 7. jun. 2019

Genvej til mere ”råderum” er øget eksport

Internationalisering - 7. jun. 2019
Skal vi finansiere genopretningen af velfærden, skal der flere penge til. Her kan særligt de små og ...

Læs mere
Politik - 4. jun. 2019

Lyspunkter for SMV’erne i partiernes erhvervsudspil

Politik - 4. jun. 2019
Omprioriteringsbidraget på uddannelserne skal fjernes, en ny barselsordning for selvstændige og et o ...

Læs mere
HIF - 29. maj. 2019

HIF’er giver lyd fra sig i debatten

HIF - 29. maj. 2019
Over de sidste par uger har flere HIF’ere blandet sig i de lokale debatter med kommentarer til både ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 14. jun. 2019

Vær smart – spar penge og energi

For SMV'er - 14. jun. 2019
Kom med i forskningsprojektet ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” og få hjælp til at sp ...

Læs mere
For SMV'er - 29. maj. 2019

Hvem husker SMV’erne?

For SMV'er - 29. maj. 2019
Valgkampen har budt på en masse velfærdsløfter til borgerne, men hvor pengene skal komme fra ignorer ...

Læs mere
For SMV'er - 27. maj. 2019

Mød os på Folkemødet

For SMV'er - 27. maj. 2019
SMVdanmark tager til Folkemødet på Bornholm for at gøre opmærksom på SMV'ernes udfordringer og vilkå ...

Læs mere
For SMV'er - 23. maj. 2019

Lån mellem virksomheder

For SMV'er - 23. maj. 2019
SMV’ere skal have bedre erhvervslån. Derfor har SMVdanmark i dag lanceret SMVerhvervslån.dk, hvor SM ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 6. jun. 2019

NY REGERING MED FOKUS PÅ SMV-MÆRKESAGER

Pressemeddelelser - 6. jun. 2019
En lovbestemt betalingsfrist på max 30 dage, en barselsordning for selvstændige og fjernelsen af omp ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 29. maj. 2019

Udviklingen i factoring kalder på FAIR betalingsfrister

Pressemeddelelser - 29. maj. 2019
Belåning af fakturaer er over de seneste år eksploderet. Det er en usund udvikling, når de små og me ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 14. maj. 2019

SMVDANMARK VIL ”DISRUPTE” BANKERNE PÅ ERHVERVSLÅN

Pressemeddelelser - 14. maj. 2019
Bankerne er kommet for langt væk fra den basale bankforretning. Det rammer SMV'erne, der må betale n ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 14. maj. 2019

SMV’ERNE SKAL HUSKES I VALGKAMPEN

Pressemeddelelser - 14. maj. 2019
Politikere skal skrue ned for alle løfterne og den hårde tone og fokusere mere på de virksomheder, s ...

Læs mere