Opskrift 4: Håndværkets Dag
Håndværkets Dag

Opskrift 4: Håndværkets Dag

  • Del:
Formålet med Håndværkets Dag er at vise de arbejdende virksomheder frem. Den primære målgruppe er folkeskoleelever og deres forældre, som måske kender til erhvervsuddannelserne, men ikke har set de tilhørende erhverv i praksis.

Tip 16: HVORFOR BESØG OG IKKE PRAKTIKKER?

Håndværkets Dag er en anden måde at vise erhvervsuddannel-serne frem på – især hvis virksomhederne har begrænsede muligheder for erhvervspraktik, eller hvis man ønsker at vise uddannelserne og virksomhederne frem til forældre og til lidt større grupper.

Håndværkets Dag gennemføres ved, at de involverede virksomheder på en aftalt dato holder dørene åbne og virksomhederne i drift, så gæsterne ser, hvad der foregår bag facaden og fabriksporten.

Ingredienser

  • 1 ambassadørkorps
  • 1 håndfuld samarbejdspartnere (vejledere eller lærere)
  • 1 aftale om dato, tidspunkt og varighed
  • 1 vejledning til virksomhederne om formålet med Håndværkets Dag, og hvad de skal bidrage med
  • Folkeskoleelever – alle fra 6. til 10. klasse kan være med

Fremgangsmåde

Aftal med samarbejdspartnerne, hvilken dato og hvilket tidspunkt der passer bedst i forhold til de deadlines og arrangementer, der handler om unges uddannelsesvalg.

Film 9

Maler-Svend fra Ølby fortæller om, hvor vigtigt det er at få de unge ud i virksomhederne, så de kan mærke forskellen på skole og arbejdsliv.

Tip 17: HVILKET TIDSPUNKT? HVILKEN UGEDAG? HVAD ER BEDST?

Den ”rigtige” ugedag og det ”rigtige” tidspunkt for Håndværkets Dag findes ikke. Weekender er et godt tidspunkt for folkeskoleelever og forældre, mens hverdage er bedre for virksomhederne.

Vælger du at afvikle Håndværkets Dag på en hverdag, er det bedste tidspunkt mellem 15 og 17, hvor mange virksomheder stadig holder åbent, og hvor forældre har en rimelig mulighed for at deltage. Virksomheder, der har mange kunder på dette tidspunkt, kan dog have problemer med at medvirke.

Vælger du at afvikle Håndværkets Dag i en weekend, skal du afsætte god tid til at få virksomhederne med på idéen. Derfor kan Håndværkets Dag i en weekend med fordel kobles til et eksisterende lokalt arrangement – høstfest, markedsdage eller lignende, hvor mange virksomheder i forvejen er engageret. Begræns besøget til 1-2 timer.

Når dato og tidspunkt er aftalt, skal du have fat i dit ambassadørkorps. Kontakt virksomhederne og forklar kort og præcist, hvad formålet er, og hvad du har brug for, at de bidrager med. Tilbyd at komme forbi og at sende dem vejledningen.

Registrér undervejs, hvem der melder sig til, så du hele tiden har en opdateret liste. Når du har været hele ambassadørkorpset igennem, skal dine samarbejdspartnere have listen, så de kan se, hvor dørene er åbne.

Film 10

UU-vejleder Birgitte Sørensen fortæller om, hvordan virksomheder kan inddrages i informationsdage, fordi virksomhederne reelt er uddannelsesinstitutioner på erhvervsuddannelserne.

Tip 18: HÅNDVÆRKETS DAG PÅ ANDRE MÅDER

Alternativ 1: Prøv at afvikle Håndværkets Dag i dagtimerne. Se bort fra forældrene og aftal med dine samarbejdspartnere, at folkeskoleeleverne køres i bus rundt til virksomhederne. Dette kræver lidt mere økonomi. Hav aftaler med hver virksomhed om, hvor mange besøgende virksomheden kan rumme og sæt det aftalte antal elever af på virksomheden sammen med en lærer eller vejleder.

Alternativ 2: Lad Håndværkets Dag gå den anden vej – invitér ambassadørkorpsets virksomheder med lærlinge ind på skolerne. Lad dem vise deres fag, dets materialer og produkter frem i klasserne eller til grupper af elever, der har særlig interesse i praktiske fag.

Film 11

Birgitte Sørensen udvikler idéer til arrangementer med fokus på virksomheders rolle i uddannelsessystemet.

Du har brug for dine samarbejdspartnere til at få informationen om Håndværkets Dag ud til folkeskoleeleverne og deres forældre. Brug elev- og forældreintra, men nøjes ikke med det. Supplér med at informere om Håndværkets Dag på forældremøder og i de klasser/på de skoler, du samarbejder med. Brug evt. dine samarbejdspartnere til dette.

Tip 19: KOORDINATOR PÅ OVERARBEJDE!

Håndværkets Dag kræver megen koordination, fordi du sidder med alle virksomhederne på den ene hånd og alle tilmeldingerne på den anden. Alle skal have besked om alt! Er du alene om koordinationen, skal du sørge for at begrænse tilbuddet til enkelte skoler eller enkelte klassetrin.

Folkeskoleeleverne og deres forældre skal have en deadline for, hvornår de skal give besked om, hvilke(n) virksomhed(er) de ønsker at besøge. De fleste virksomheder vil gerne vide omtrentligt, hvor mange besøgende de kan forvente (kommer der 2 eller 10?). Du kan vælge at modtage tilmeldingerne selv, eller du kan gøre det via dine samarbejdspartnere.

Efter deadline har du en oversigt over, hvem der besøger hvilke virksomheder. Den information skal virksomhederne have – også hvis der ingen besøgende kommer.

Tip 20: HVORDAN KOMMER VI RUNDT?

Det grundlæggende koncept er bygget op om, at forældrene tager med og lægger biler til. Det kræver koordination, men er billigt.

Afvikler du Håndværkets Dag uden forældre, men med lærere og/eller vejledere, kræver det lidt mere økonomi til transporten. I byområder kan det måske lade sig gøre at cykle eller tage offentlig transport, mens arrangementet i landlige omgivelser eller over et stort geografisk område typisk vil kræve, at der er økonomi til fx minibusser.

Hvad der sker i virksomhederne, er op til virksomhederne selv og de ressourcer, der er til stede her. Det vigtigste er, at virksomheden er klar til at modtage de besøgende, vise dem rundt og fortælle om de uddannelser og fag, som den tilbyder.

Udarbejd gerne et forslag til køreplan for besøget, som du kan tilbyde virksomhederne. Det vil også lette dit rekrutteringsarbejde.

Nyheder

For SMV'er - 14. jun. 2019

Vær smart – spar penge og energi

For SMV'er - 14. jun. 2019
Kom med i forskningsprojektet ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” og få hjælp til at sp ...

Læs mere
Internationalisering - 7. jun. 2019

Genvej til mere ”råderum” er øget eksport

Internationalisering - 7. jun. 2019
Skal vi finansiere genopretningen af velfærden, skal der flere penge til. Her kan særligt de små og ...

Læs mere
Politik - 4. jun. 2019

Lyspunkter for SMV’erne i partiernes erhvervsudspil

Politik - 4. jun. 2019
Omprioriteringsbidraget på uddannelserne skal fjernes, en ny barselsordning for selvstændige og et o ...

Læs mere
HIF - 29. maj. 2019

HIF’er giver lyd fra sig i debatten

HIF - 29. maj. 2019
Over de sidste par uger har flere HIF’ere blandet sig i de lokale debatter med kommentarer til både ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 14. jun. 2019

Vær smart – spar penge og energi

For SMV'er - 14. jun. 2019
Kom med i forskningsprojektet ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” og få hjælp til at sp ...

Læs mere
For SMV'er - 29. maj. 2019

Hvem husker SMV’erne?

For SMV'er - 29. maj. 2019
Valgkampen har budt på en masse velfærdsløfter til borgerne, men hvor pengene skal komme fra ignorer ...

Læs mere
For SMV'er - 27. maj. 2019

Mød os på Folkemødet

For SMV'er - 27. maj. 2019
SMVdanmark tager til Folkemødet på Bornholm for at gøre opmærksom på SMV'ernes udfordringer og vilkå ...

Læs mere
For SMV'er - 23. maj. 2019

Lån mellem virksomheder

For SMV'er - 23. maj. 2019
SMV’ere skal have bedre erhvervslån. Derfor har SMVdanmark i dag lanceret SMVerhvervslån.dk, hvor SM ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 6. jun. 2019

NY REGERING MED FOKUS PÅ SMV-MÆRKESAGER

Pressemeddelelser - 6. jun. 2019
En lovbestemt betalingsfrist på max 30 dage, en barselsordning for selvstændige og fjernelsen af omp ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 29. maj. 2019

Udviklingen i factoring kalder på FAIR betalingsfrister

Pressemeddelelser - 29. maj. 2019
Belåning af fakturaer er over de seneste år eksploderet. Det er en usund udvikling, når de små og me ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 14. maj. 2019

SMVDANMARK VIL ”DISRUPTE” BANKERNE PÅ ERHVERVSLÅN

Pressemeddelelser - 14. maj. 2019
Bankerne er kommet for langt væk fra den basale bankforretning. Det rammer SMV'erne, der må betale n ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 14. maj. 2019

SMV’ERNE SKAL HUSKES I VALGKAMPEN

Pressemeddelelser - 14. maj. 2019
Politikere skal skrue ned for alle løfterne og den hårde tone og fokusere mere på de virksomheder, s ...

Læs mere