Vejledere på virksomhedsbesøg

Opskrift 2: Vejledere på virksomhedsbesøg

  • Del:
Der er tre formål med virksomhedsbesøg for vejledere:
  1. Vejlederne får et meget konkret billede af, hvad der foregår i den praktiske del af erhvervsuddannelserne.
  2. Virksomhederne får mulighed for at præsentere deres fag og de muligheder, det giver for uddannelse og job.
  3. Besøgene er et redskab til at opbygge (lokale) netværk, som kan bruges til lærepladser og erhvervspraktikker for unge og til at involvere virksomhederne i UEA-undervisningen, virksomhedsbesøg osv.

Tip 6: INDGÅ FASTE AFTALER

Det er lettest at koordinere og informere, når udgangspunktet er en fast aftale om datoer og tidspunkter – fx ”mandag den 23. maj fra 9 til 11”. Det giver både virksomheder og vejledere noget meget konkret at sige ja og nej til, og det kan sagtens lade sig gøre efterfølgende at afvige fra aftalen, hvis der er behov herfor.

Ingredienser

  • 1 ambassadørkorps
  • 1 håndfuld vejledere
  • 1 formålsbeskrivelse
  • 2 besøgsvejledninger (1 til virksomheder, 1 til vejledere)
  • Besøgsdatoer (1 eller flere) inkl. tidspunkt

Film 2

UU-vejleder Susanne Kaare-Andersen fra UUV Køge Bugt fortæller om, hvorfor det er vigtigt for vejledere at have kontakt til det lokale erhvervsliv.

Tip 7: MAKS. TO VEJLEDERE PR. VIRKSOMHED

Den bedste dialog fås, når maks. to vejledere er på besøg i den enkelte virksomhed. Det giver den bedste snak henover bordet, og især for små virksomheder giver det en overskuelighed, som gør det lettere at medvirke.

Hvis mange vejledere ønsker at besøge den samme virksomhed, så arrangér ekstra aftaler, hvis virksomheden har mod på det. Undgå gruppebesøg. Det hæmmer dialogen.

Fremgangsmåde

Aftal datoer og tidspunkter med vejlederne – typisk er april/maj og september gode måneder. Begynd hos UU-centerlederen, der har overblik over relevante tidspunkter, og som véd, hvilke vejledere der har særlig interesse for virksomhedskontakt.

Tip 8: KOORDINATOREN SKAL VÆRE SYNLIG

Hvis du ikke selv er vejleder, så besøg UU-centret. Deltag på et personalemøde, hvor du kan fortælle om formålet. Det skaber engagement om besøgene.

Når datoerne er aftalt, kontaktes ambassadørkorpset. Send formålsbeskrivelsen og datoerne til virksomhederne - og følg op i telefonen. Sammensæt en komplet liste over, hvilke virksomheder der vil deltage og send listen retur til UU-centret (til centerlederen eller de enkelte vejledere, alt efter aftale).

Vejlederne skal nu ønske, hvor de gerne vil hen. Når du har ønskerne, så udarbejd en oversigt over, hvem der besøger hvem.
Virksomhederne skal nu have besked om, hvem de får besøg af. Brug gerne almindelige breve. Medsend en vejledning til, hvordan virksomheden kan bidrage til et godt besøg.

Film 3

Torben Grendslev Nielsen fra JNF smede- og maskinværksted i Køge fortæller om vejledernes besøg på hans virksomhed.

Tip 9: HVORFOR EN BESØGSVEJLEDNING? OG HVAD SKAL DEN INDEHOLDE?

Begge parter kender selvfølgelig formålet med besøget, mens besøgsvejledningen gør formålsbeskrivelsen konkret. Den hjælper ganske enkelt virksomhed og vejledere til at få dét ud af besøget, som de gerne vil have.

Besøgsvejledningen består i sin gode form af maks. 1 A4-side med 3-4 forslag til spørgsmål og emner, der kan tages op. Besøgsvejledningen til virksomheder bør indeholde en opfordring til at lade en lærling eller nyuddannet svend deltage.

Vejlederne skal også have at vide, om de har fået opfyldt deres ønske, eller om der er for mange ønsker til den enkelte virksomhed. Indgå ekstra aftaler med de virksomheder, der er meget ønsket. Medsend en vejledning til, hvordan vejlederne kan bidrage til, at besøget bliver udbytterigt.

Gennemfør evt. en kort – gerne elektronisk – evaluering, når det første besøg er gennemført. Det er værdifuld information, hvis der skal gennemføres flere besøg.

Send et brev eller en mail med tak for hjælpen til alle medvirkende, når det sidste besøg er overstået. Medsend gerne resultaterne fra evalueringen. Det giver det bedste udgangspunkt for at henvende sig igen med andre aktiviteter.

Tip 10: PRØV MED LÆRERE I STEDET

Opskriften er afprøvet med vejledere på virksomhedsbesøg. Prøv at erstatte vejlederne med lærere på udvalgte klassetrin eller udvalgte skoler. Mange lærere har stor indflydelse på unges valg af ungdomsuddannelse.

Film 4

UU-vejleder Birgitte Sørensen fra UU Roskilde fortæller om sit udbytte af sit besøg hos Dansk Stålmontage, og hvordan hun anvender det i sin daglige vejledningspraksis.

Tip 11: HVAD SKAL VIRKSOMHEDER OG VEJLEDERE VIDE?

Aftalebrevet til virksomhederne skal indeholde følgende:

  • Navne, e-mail og telefonnumre på de vejledere, der kommer på besøg
  • Dato og tidspunkt for besøget
  • Virksomhedsrettet besøgsvejledning
  • En anbefaling om, at en lærling eller en nyuddannet svend er til stede
  • En opfordring til at bruge besøget til at netværke

Aftalemailen til vejlederne skal indeholde:

  • Kontaktinformationer til virksomheden (kontaktperson, adresse og telefonnummer)
  • En opfordring til at kontakte virksomheden et par dage før besøget (for at sikre enighed om adresse, dato og tidspunkt)
  • Vejlederorienteret besøgsvejledning
  • En opfordring til at bruge besøget til at netværke

Nyheder

For SMV'er - 18. apr. 2018

Sådan er du stillet under en konflikt

For SMV'er - 18. apr. 2018
Fagbevægelsen har varslet strejke, og de offentlige arbejdsgivere har varslet lockout. Læs her, h ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Få styr på din virksomheds persondata

For SMV'er - 16. apr. 2018
IT-platformen Lexoforms kan hjælpe dig med at få styr på din virksomheds persondata. Som medlem får ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Tysk SMV-organisation bliver inspireret i Danmark

For SMV'er - 16. apr. 2018
Tyske ZDH var meget begejstret for at høre om den danske EUX-uddannelse og DM i Skills, da de besøgt ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Pas godt på dine medarbejdere!

For SMV'er - 16. apr. 2018
På Mentalsundhed.dk finder du en række gode råd og værktøjer til at tackle stress, angst og depressi ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 18. apr. 2018

Sådan er du stillet under en konflikt

For SMV'er - 18. apr. 2018
Fagbevægelsen har varslet strejke, og de offentlige arbejdsgivere har varslet lockout. Læs her, h ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Få styr på din virksomheds persondata

For SMV'er - 16. apr. 2018
IT-platformen Lexoforms kan hjælpe dig med at få styr på din virksomheds persondata. Som medlem får ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Tysk SMV-organisation bliver inspireret i Danmark

For SMV'er - 16. apr. 2018
Tyske ZDH var meget begejstret for at høre om den danske EUX-uddannelse og DM i Skills, da de besøgt ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Pas godt på dine medarbejdere!

For SMV'er - 16. apr. 2018
På Mentalsundhed.dk finder du en række gode råd og værktøjer til at tackle stress, angst og depressi ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 9. apr. 2018

SMV’er spiller en hovedrolle for levedygtige landsbyer

Pressemeddelelser - 9. apr. 2018
Håndværkerfradrag til nedrivning i landzoner, stærkere digital infrastruktur og fokus på finansierin ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 6. apr. 2018

Fremtidens erhvervsfremme skal være enkelt, brugerrettet og gratis for SMV’er

Pressemeddelelser - 6. apr. 2018
Forenklingsudvalget tager vigtige skridt til forbedring af erhvervsservice med bl.a. en kraftig digi ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 2. apr. 2018

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

Pressemeddelelser - 2. apr. 2018
Fra første april er bilforhandlerne i DBFU, Dansk Bilforhandler Union, blevet en del af hovederhverv ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 21. mar. 2018

Styrket byrdekamp styrker SMV’erne

Pressemeddelelser - 21. mar. 2018
Regeringens beslutning om at optrappe kampen mod bøvl og byrder er sød musik i SMV’ernes øren. I SMV ...

Læs mere