Opskrift 2: Vejledere på virksomhedsbesøg
Vejledere på virksomhedsbesøg

Opskrift 2: Vejledere på virksomhedsbesøg

  • Del:
Der er tre formål med virksomhedsbesøg for vejledere:
  1. Vejlederne får et meget konkret billede af, hvad der foregår i den praktiske del af erhvervsuddannelserne.
  2. Virksomhederne får mulighed for at præsentere deres fag og de muligheder, det giver for uddannelse og job.
  3. Besøgene er et redskab til at opbygge (lokale) netværk, som kan bruges til lærepladser og erhvervspraktikker for unge og til at involvere virksomhederne i UEA-undervisningen, virksomhedsbesøg osv.

Tip 6: INDGÅ FASTE AFTALER

Det er lettest at koordinere og informere, når udgangspunktet er en fast aftale om datoer og tidspunkter – fx ”mandag den 23. maj fra 9 til 11”. Det giver både virksomheder og vejledere noget meget konkret at sige ja og nej til, og det kan sagtens lade sig gøre efterfølgende at afvige fra aftalen, hvis der er behov herfor.

Ingredienser

  • 1 ambassadørkorps
  • 1 håndfuld vejledere
  • 1 formålsbeskrivelse
  • 2 besøgsvejledninger (1 til virksomheder, 1 til vejledere)
  • Besøgsdatoer (1 eller flere) inkl. tidspunkt

Film 2

UU-vejleder Susanne Kaare-Andersen fra UUV Køge Bugt fortæller om, hvorfor det er vigtigt for vejledere at have kontakt til det lokale erhvervsliv.

Tip 7: MAKS. TO VEJLEDERE PR. VIRKSOMHED

Den bedste dialog fås, når maks. to vejledere er på besøg i den enkelte virksomhed. Det giver den bedste snak henover bordet, og især for små virksomheder giver det en overskuelighed, som gør det lettere at medvirke.

Hvis mange vejledere ønsker at besøge den samme virksomhed, så arrangér ekstra aftaler, hvis virksomheden har mod på det. Undgå gruppebesøg. Det hæmmer dialogen.

Fremgangsmåde

Aftal datoer og tidspunkter med vejlederne – typisk er april/maj og september gode måneder. Begynd hos UU-centerlederen, der har overblik over relevante tidspunkter, og som véd, hvilke vejledere der har særlig interesse for virksomhedskontakt.

Tip 8: KOORDINATOREN SKAL VÆRE SYNLIG

Hvis du ikke selv er vejleder, så besøg UU-centret. Deltag på et personalemøde, hvor du kan fortælle om formålet. Det skaber engagement om besøgene.

Når datoerne er aftalt, kontaktes ambassadørkorpset. Send formålsbeskrivelsen og datoerne til virksomhederne - og følg op i telefonen. Sammensæt en komplet liste over, hvilke virksomheder der vil deltage og send listen retur til UU-centret (til centerlederen eller de enkelte vejledere, alt efter aftale).

Vejlederne skal nu ønske, hvor de gerne vil hen. Når du har ønskerne, så udarbejd en oversigt over, hvem der besøger hvem.
Virksomhederne skal nu have besked om, hvem de får besøg af. Brug gerne almindelige breve. Medsend en vejledning til, hvordan virksomheden kan bidrage til et godt besøg.

Film 3

Torben Grendslev Nielsen fra JNF smede- og maskinværksted i Køge fortæller om vejledernes besøg på hans virksomhed.

Tip 9: HVORFOR EN BESØGSVEJLEDNING? OG HVAD SKAL DEN INDEHOLDE?

Begge parter kender selvfølgelig formålet med besøget, mens besøgsvejledningen gør formålsbeskrivelsen konkret. Den hjælper ganske enkelt virksomhed og vejledere til at få dét ud af besøget, som de gerne vil have.

Besøgsvejledningen består i sin gode form af maks. 1 A4-side med 3-4 forslag til spørgsmål og emner, der kan tages op. Besøgsvejledningen til virksomheder bør indeholde en opfordring til at lade en lærling eller nyuddannet svend deltage.

Vejlederne skal også have at vide, om de har fået opfyldt deres ønske, eller om der er for mange ønsker til den enkelte virksomhed. Indgå ekstra aftaler med de virksomheder, der er meget ønsket. Medsend en vejledning til, hvordan vejlederne kan bidrage til, at besøget bliver udbytterigt.

Gennemfør evt. en kort – gerne elektronisk – evaluering, når det første besøg er gennemført. Det er værdifuld information, hvis der skal gennemføres flere besøg.

Send et brev eller en mail med tak for hjælpen til alle medvirkende, når det sidste besøg er overstået. Medsend gerne resultaterne fra evalueringen. Det giver det bedste udgangspunkt for at henvende sig igen med andre aktiviteter.

Tip 10: PRØV MED LÆRERE I STEDET

Opskriften er afprøvet med vejledere på virksomhedsbesøg. Prøv at erstatte vejlederne med lærere på udvalgte klassetrin eller udvalgte skoler. Mange lærere har stor indflydelse på unges valg af ungdomsuddannelse.

Film 4

UU-vejleder Birgitte Sørensen fra UU Roskilde fortæller om sit udbytte af sit besøg hos Dansk Stålmontage, og hvordan hun anvender det i sin daglige vejledningspraksis.

Tip 11: HVAD SKAL VIRKSOMHEDER OG VEJLEDERE VIDE?

Aftalebrevet til virksomhederne skal indeholde følgende:

  • Navne, e-mail og telefonnumre på de vejledere, der kommer på besøg
  • Dato og tidspunkt for besøget
  • Virksomhedsrettet besøgsvejledning
  • En anbefaling om, at en lærling eller en nyuddannet svend er til stede
  • En opfordring til at bruge besøget til at netværke

Aftalemailen til vejlederne skal indeholde:

  • Kontaktinformationer til virksomheden (kontaktperson, adresse og telefonnummer)
  • En opfordring til at kontakte virksomheden et par dage før besøget (for at sikre enighed om adresse, dato og tidspunkt)
  • Vejlederorienteret besøgsvejledning
  • En opfordring til at bruge besøget til at netværke

Nyheder

For SMV'er - 21. aug. 2019

Gå hjem-møde: Vind eller forsvind på internettet

For SMV'er - 21. aug. 2019
Hvor god er din hjemmeside? Langt de fleste kunder tjekker virksomheden online, før de beslutter ...

Læs mere
Politik - 20. aug. 2019

Regelforenkling kræver fuld opmærksomhed og ambitioner

Politik - 20. aug. 2019
Erhvervsministeren bør videreføre Virksomhedsforum for enklere regler og Implementeringsrådet som to ...

Læs mere
For SMV'er - 19. aug. 2019

Spar på energien - og få penge tilbage

For SMV'er - 19. aug. 2019
Gennem ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” kan 12 SMV’er spare penge på energi i produk ...

Læs mere
Uddannelse - 19. aug. 2019

Få overblik over uddannelsestilbud til dine medarbejdere

Uddannelse - 19. aug. 2019
Vil du gerne opkvalificere dine medarbejdere, så kontakt eVejledningen. Du og dine medarbejdere kan ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 21. aug. 2019

Gå hjem-møde: Vind eller forsvind på internettet

For SMV'er - 21. aug. 2019
Hvor god er din hjemmeside? Langt de fleste kunder tjekker virksomheden online, før de beslutter ...

Læs mere
For SMV'er - 19. aug. 2019

Spar på energien - og få penge tilbage

For SMV'er - 19. aug. 2019
Gennem ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” kan 12 SMV’er spare penge på energi i produk ...

Læs mere
For SMV'er - 12. aug. 2019

Ny ferielov: Få styr på indberetningen inden 1. september

For SMV'er - 12. aug. 2019
Har du styr på reglerne i forhold til den nye ferielov? Her kan du finde vejledninger fra Skattesty ...

Læs mere
For SMV'er - 7. aug. 2019

Lad os tale sammen den 10. oktober

For SMV'er - 7. aug. 2019
Gør en forskel for mental sundhed, og send en ansøgning på op til 10.000 kr. til et event på din arb ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 23. aug. 2019

Usikkerheden om boligjobordning er væk

Pressemeddelelser - 23. aug. 2019
Skatteminister Morten Bødskov fastslår i et svar til Folketinget, at regeringen ingen planer har om ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 11. jul. 2019

Optimismen på vej tilbage blandt SMV’er

Pressemeddelelser - 11. jul. 2019
Efter en kortere periode med faldende optimisme, ser de små og mellemstore virksomheder igen lysere ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 10. jul. 2019

SMV’ERNE MANGLER ARBEJDSKRAFT

Pressemeddelelser - 10. jul. 2019
En tredjedel af de små og mellemstore virksomheder er begrænset af mangel på arbejdskraft. Det gælde ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 26. jun. 2019

POSITIVE TAKTER, MEN FINANSIERINGEN ER ET GODT SPØRGSMÅL

Pressemeddelelser - 26. jun. 2019
SMVdanmark ser både godt og skidt for de små og mellemstore virksomheder i det ’forståelsespapir’, d ...

Læs mere