Nyt system skal være målrettet

Det offentlige erhvervsfremmesystem skal være målrettet SMV'erne, hvis de skal benytte sig af det. Det skriver Svend Aage Suhr, formand for Aalborg Haandværkerforening, i et debatindlæg i Nordjyske Stiftstidende.

Nedenstående debatindlæg er bragt i Nordjyske Stiftstidende den 21. juli 2018.

Hvad skal der til for at styrke små og mellemstore virksomheder, de såkaldte SMV'er? SMV'erne er dem, der tager samfundsansvar, tager lærlinge, skaber lokale job og i øvrigt udgør mere end 99 pct. af samtlige virksomheder i Danmark, men hvordan styrker vi dem? En undersøgelse fra SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder, viser, at kun hver femte SMV gør brug af den offentlige erhvervsservice.

Undersøgelsen viser med andre ord, at investeringerne i den offentlige erhvervsfremme langt fra når ud og gavner dansk erhvervsliv.

Det offentlige erhvervsfremmesystem har vist sig indtil videre ikke at løfte den opgave godt nok, men vi håber på nye SMV-rettede tilbud.

Regeringen har sendt en ny lov om erhvervsfremme i høring denne sommer, og der er godt nyt for SMV'erne. Fokus er nu skiftet over på forretningsudvikling, og man skal ikke leve op til krav om at være en vækstvirksomhed for at få hjælp. Der bliver adgang til vejledning i mange kommuner, og derudover oprettes der syv erhvervshuse, hvor alle SMV'er nu har adgang til vejledning. Derudover bliver der oprettet en digital platform, der kan henvise til tilbud målrettet den enkelte virksomheds behov.

Så langt og så godt. Der kan vi godt være enige.

Men vil man for alvor ramme målgruppen af SMV'er og styrke deres produktivitet, må man også målrette systemet efter dem. Erhvervsfremmesystemet skal vise vejen med skræddersyede forløb til mindre virksomheder, der fokuserer på forretningsudvikling og møder virksomhederne, der hvor de bor, og med den vejledning, de har brug for. Der skal ikke være brugerbetaling, for styrkes SMV'erne, skal de nok tjene det ind igen til den fælles statskasse ved at skabe ny arbejdspladser. Der er gode takter i arbejdet med det offentlige erhvervsfremmesystem, men vil man styrke værdiog jobskabelsen i SMV'erne i hele Danmark, så skal der være lokale tilbud med fokus på mindre virksomheders vilkår for at drive virksomhed.