Alle nyheder

At det er miljøskadeligt at producere nye biler bliver oftest glemt i debatten om reparationsgrænsen.

Nye toner på vej om reparationsgrænsen

Auto - 5. maj. 2017

Skatteminister Karsten Lauritzen er blødt lidt op i sin retorik om, hvor miljøvenlig en højere reparationsgrænsen er. Det skriver Motor-magasinet.

  • Del:

Er det bedre for miljøet at reparere på den gamle bil frem for at købe en ny?

 

Sætter man et regnstykke op over, hvor meget CO2 det koster at producere en helt ny bil i forhold til at reparere på den eksisterende, så er det først efter 200.000 kørte km, at den nye bil samlet set udleder mindre CO2.

 

Og nu er politikerne også ved at få øjnene op for fordelene ved at reparere frem for at smide ud.

 

I et svar til Martin Lidegaard, skatteordfører for Radikale Venstre, skriver skatteminister Karsten Lauritzen:

 

”… er der miljømæssige gevinster ved at reparerer bilen og dermed udskyde produktionen af en ny og bortskaffelsen af den gamle.” Samtidig anerkender ministeren, at beregninger af udgifterne ved at hæve reparationsgrænsen ikke indeholder de samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Det kan man læse i en artikel i Motor-magasinet i dag, fredag den 5. maj, 2017.

 

 

CO2-regnskab: Ny bil vs. gammel bil

Det koster ca. 10 ton CO2 at producere en ny bil (nogle modeller koster helt op til 35 CO2 at producere).

 

Det betyder, at selvom en nyere bil udleder mindre CO2 per kørt km end en bil, der er 5 år gammel, så er det først efter 200.000 kørte kilometer, at den nye bil samlet set udleder mindre.

 

 

Gevinst for samfundsøkonomien og miljøet

Skatteministerens erkendelse af at der er miljømæssige gevinster ved at reparere biler frem for at købe nyt, glæder erhvervspolitisk konsulent i Håndværksrådet Kristian Brændstrup Bech.

 

”Det er glædeligt, at skatteministeren anerkender, at der kan være en gevinst for samfundsøkonomien og miljøet ved at reparere frem for at skrotte dem,” siger Kristian Brændstrup Bech til Motor-magasinet.

 

Han forklarer, at i tidligere svar fra skatteministeren, nævner skatteministeren intet om miljøfordele ved en højere reparationsgrænse, men nu er der altså kommet nye toner.

 

 

Hvad er reparationsgrænsen?

Reparationsgrænsen er den lovbestemte grænse, der bestemmer, hvornår en bil skal skrottes.

 

Reparationsgrænse er pt. på 65 pct. Det betyder, at skal bilen repareres for mere end 65 pct. af bilens nuværende handelsværdi, så SKAL den skrottes – også selvom den sagtens kunne repareres.

 

Håndværksrådet mener, at reparationsgrænsen bør hæves og på sigt helt fjernes.

 

Læs også artiklen i Motor-magasinet her


Nyhedsarkiv

Hvis du leder efter en bestemt nyhed, kan du i arkivet over nyheder bladre gennem en længere nyhedsoversigt.

  1. Nyhedsarkivet
Alle nyheder

Nyheder

Politik - 21. nov. 2017

Debat: Sorte håndværkere tager ikke lærlinge

Politik - 21. nov. 2017
Hvis Håndværkerfradraget forsvinder, vil unge få sværere ved at finde en læreplads. Det skriver SMVd ...

Læs mere
Politik - 20. nov. 2017

Debatindlæg: Gør store udbud mindre

Politik - 20. nov. 2017
Store udbud koster lokale job, lærepladser og aktivitet generelt. I Børsen i dag peger SMVdanmarks v ...

Læs mere
Internationalisering - 19. nov. 2017

Vil du eksportere toldfrit til Canada?

Internationalisering - 19. nov. 2017
Så bør du læse dette... ...

Læs mere
Digitalisering - 17. nov. 2017

Gratis inspirationsmøde: Find digitale løsninger til din virksomhed

Digitalisering - 17. nov. 2017
Under overskriften ’Fra virksomhed til forretning’ går en række udbydere af digitale løsninger samme ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 15. nov. 2017

Ny aftale: Godt nyt for virksomheder, der efteruddanner

For SMV'er - 15. nov. 2017
Trepartsaftalen om voksen- og efteruddannelse indeholder flere gode nyheder til SMV'er, der vil sikr ...

Læs mere
For SMV'er - 14. nov. 2017

Se video: Hvem er SMVdanmark?

For SMV'er - 14. nov. 2017
Se denne video og hør blandt andet SMVdanmarks formand, Niels Techen, fortælle, hvad SMVdanmark kæmp ...

Læs mere
For SMV'er - 10. nov. 2017

Sådan passer du på dit NemID

For SMV'er - 10. nov. 2017
Her er 5 gode råd til, hvordan du bedst sikrer, at dit NemID ikke kommer i de forkerte hænder. ...

Læs mere
For SMV'er - 6. nov. 2017

Registrér dine reelle ejere inden den 1. december 2017

For SMV'er - 6. nov. 2017
Alle danske virksomheder, fonde og foreninger mv. skal inden den 1. december 2017 registrere oplysni ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 13. nov. 2017

Gode og SMV-rettede forslag i ny erhvervspakke

Pressemeddelelser - 13. nov. 2017
Mere vækst i de små og mellemstore virksomheder, mindre bureaukrati og i det hele taget bedre rammer ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 10. nov. 2017

God aftale sikrer flere faglærte

Pressemeddelelser - 10. nov. 2017
Partierne bag beskæftigelsesreformen har netop aftalt at bruge små 100 mio.kr til at hjælpe virksomh ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 8. nov. 2017

Danskerne ønsker BoligJobordning med Håndværkerfradrag

Pressemeddelelser - 8. nov. 2017
Regeringen går stik imod flertallet af danskerne, og dermed vælgerne, når den i sit finanslovsforsla ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 7. nov. 2017

Højtuddannede udvikler små og mellemstore virksomheder

Pressemeddelelser - 7. nov. 2017
Flere og flere højtuddannede finder vej ud i landets små og mellemstore virksomheder. Det viser en n ...

Læs mere