Sådan undgår du at ’spamme’ dine kunder
Alle nyheder
Sådan undgår du at ’spamme’ dine kunder

Sådan undgår du at ’spamme’ dine kunder

For SMV'er - 6. maj. 2019

Sender du uønskede reklamemails til dine kunder, også kaldet spam, risikerer du at få en bøde. Her kan du læse, hvordan du må kontakte dine kunder.

  • Del:
Af: Heidi Juul Petersen

Vi kender det alle sammen, mailboksen bugner af reklamer med alverdens tilbud, telefonen gløder, og der tikker konstant sms’er ind med tilbud, men er det overhovedet lovligt - og hvordan er du stillet, hvis du som virksomhed vil markedsføre dig over for andre virksomheder?

 

I denne artikel kan du blive klogere på reglerne vedrørende spam.

 

 

Markedsføring eller kommunikation?

Det kan være svært at afgrænse, hvornår der er tale om markedsføring på mail, og hvornår du blot kommunikerer med dine kunder.

 

”Grundlæggende set bliver det betragtet som spam, hvis mailen udsendes i kommercielt øjemed. Det vil sige, omtale af ens virksomhed og produkter, også kaldet ’branding’, betragtes som spam, selvom der ikke er en konkret reklame med i mailen. Men man kan godt kommunikere via mail med sine kunder, mailen må bare ikke være udsendt med henblik på markedsføring,” forklarer Jeppe Rosenmejer, der er juridisk chefkonsulent i SMVdanmark.

 

 

Hovedreglen for udsendelse af mails

De fleste virksomheder har en eller anden kontakt med deres kunder via mails, derfor er det vigtigt at kende til reglerne, så du undgår bøder for at udsende spam.

 

”Ifølge markedsføringsloven må virksomheder IKKE sende mails, sms’er og anden elektronisk post til en modtager med henblik på markedsføring, medmindre modtageren selv har givet sit samtykke til det,” siger Jeppe Rosenmejer. Han understreger, at reglerne også gælder for virksomheder, der vil sende mails med reklamer og tilbud til andre virksomheder.

 

 

Må du sende en reklame-mail med relaterede tilbud?

Har du solgt dine kunder en bestemt vare, kan det være fristende at gøre opmærksom på gode tilbud, der knytter sig til den solgte vare, men er det lovligt?

 

”Hvis du har solgt din kunde en bil, og har du et godt tilbud på dine egne produkter eller ydelser, der relaterer sig til kundens køb, for eksempel bilplejemiddel, vinterdæk og serviceaftale, så må du godt sende en mail ud til dine kunder. Men det er vigtigt at understrege, at de emner du reklamerer for skal være associeret til det emne, kunden allerede har købt. Du kan altså ikke udsende reklamer for billige ferierejser eller børnetøj, hvis du har solgt kunden en bil,” forklarer Jeppe Rosenmejer.

 

 

Må du ringe til dine kunder?

Det kan også være fristende lige at gribe telefonen og ringe sine kunder op for at fortælle om et nyt spændende tilbud eller sælge mere til kunden. Om en uanmodet henvendelse via telefonen er lovlig afhænger af, om din kunde er en privat forbruger eller en virksomhed.

 

”Som hovedregel er salg over telefonen til forbrugere næsten altid ulovligt. Der er få undtagelser fra denne regel, som vedrører salg af bøger, aviser og visse abonnementstyper. Til gengæld er det lovligt at ringe til virksomheder,” forklarer Jeppe Rosenmejer og fortsætter:

”Det er dog tilladt at ringe til private forbrugere med generelle og neutrale informationer, eksempelvis en servicemeddelelse, om hvornår man udfører opgaven - men det er ikke tilladt samtidigt at prøve at lave et mersalg eller brande sin virksomhed.”

 

 

Må du sende nyhedsbreve?

Mange virksomheder udsender løbende nyhedsbreve for at gøre deres kunder opmærksomme på nye varer og tilbud, men hvornår er det lovligt?

 

”Nyhedsbreve bliver også betragtet som markedsføring, hvis formålet i højere grad er at gøre reklame end at oplyse om en reel nyhed. Så her gælder de samme regler som ved mails. Modtageren skal have givet sit samtykke til at modtage nyhedsbrevet, du kan altså ikke bare sende nyhedsbreve til dine kunder, hvis ikke de forinden har accepteret at modtage det,” forklarer Jeppe Rosenmejer.

 

 

Bødestraf på 800.000 kr.

Skulle du komme til at udsende spam, risikerer du at få en bøde. Og der er ikke tale om småpenge. Det koster fast 10.000 kr. for de første 100 ulovlige henvendelser og herefter 100 kr. pr. meddelelse. I marts 2019 blev en kursusvirksomhed idømt en bøde på 800.000 kr. for at udsende 38.500 spammails, så det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse at komme i konflikt med reglerne.

 

 

Private forbrugere

Du må gerne:

  • kommunikere via mail med dine kunder, så længe det ikke er markedsføring, mersalg eller branding
  • ringe med en servicemeddelelse, der ikke er markedsføring, mersalg eller branding.

 

Du må ikke:

  • sende uanmodet nyhedsbreve eller mails
  • ringe for at sælge, brande eller markedsføre dig.

 

BtB

Du må gerne:

  • kommunikere via mail med eksisterende kunder, så længe det ikke er markedsføring, mersalg eller branding
  • ringe for at sælge, brande eller markedsføre dig.

 

Du må ikke:

  • sende uanmodet nyhedsbreve eller mails.

 

 

Læs mere

Om reglerne for spam

Om reglerne for telefonsalg

 

 

Vil du vide mere?

Er du i tvivl om, du udsender spam eller ej, så er du velkommen til at kontakte SMVdanmark.

Som medlem af SMVdanmark har du gratis adgang til juridisk hotline på 33 93 20 00.

 


Nyhedsarkiv

Hvis du leder efter en bestemt nyhed, kan du i arkivet over nyheder bladre gennem en længere nyhedsoversigt.

  1. Nyhedsarkivet
Alle nyheder

Nyheder

For SMV'er - 21. aug. 2019

Gå hjem-møde: Vind eller forsvind på internettet

For SMV'er - 21. aug. 2019
Hvor god er din hjemmeside? Langt de fleste kunder tjekker virksomheden online, før de beslutter ...

Læs mere
Politik - 20. aug. 2019

Regelforenkling kræver fuld opmærksomhed og ambitioner

Politik - 20. aug. 2019
Erhvervsministeren bør videreføre Virksomhedsforum for enklere regler og Implementeringsrådet som to ...

Læs mere
For SMV'er - 19. aug. 2019

Spar på energien - og få penge tilbage

For SMV'er - 19. aug. 2019
Gennem ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” kan 12 SMV’er spare penge på energi i produk ...

Læs mere
Uddannelse - 19. aug. 2019

Få overblik over uddannelsestilbud til dine medarbejdere

Uddannelse - 19. aug. 2019
Vil du gerne opkvalificere dine medarbejdere, så kontakt eVejledningen. Du og dine medarbejdere kan ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 21. aug. 2019

Gå hjem-møde: Vind eller forsvind på internettet

For SMV'er - 21. aug. 2019
Hvor god er din hjemmeside? Langt de fleste kunder tjekker virksomheden online, før de beslutter ...

Læs mere
For SMV'er - 19. aug. 2019

Spar på energien - og få penge tilbage

For SMV'er - 19. aug. 2019
Gennem ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” kan 12 SMV’er spare penge på energi i produk ...

Læs mere
For SMV'er - 12. aug. 2019

Ny ferielov: Få styr på indberetningen inden 1. september

For SMV'er - 12. aug. 2019
Har du styr på reglerne i forhold til den nye ferielov? Her kan du finde vejledninger fra Skattesty ...

Læs mere
For SMV'er - 7. aug. 2019

Lad os tale sammen den 10. oktober

For SMV'er - 7. aug. 2019
Gør en forskel for mental sundhed, og send en ansøgning på op til 10.000 kr. til et event på din arb ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 11. jul. 2019

Optimismen på vej tilbage blandt SMV’er

Pressemeddelelser - 11. jul. 2019
Efter en kortere periode med faldende optimisme, ser de små og mellemstore virksomheder igen lysere ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 10. jul. 2019

SMV’ERNE MANGLER ARBEJDSKRAFT

Pressemeddelelser - 10. jul. 2019
En tredjedel af de små og mellemstore virksomheder er begrænset af mangel på arbejdskraft. Det gælde ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 26. jun. 2019

POSITIVE TAKTER, MEN FINANSIERINGEN ER ET GODT SPØRGSMÅL

Pressemeddelelser - 26. jun. 2019
SMVdanmark ser både godt og skidt for de små og mellemstore virksomheder i det ’forståelsespapir’, d ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 18. jun. 2019

ØKONOMISKE VISMÆND: INVESTERINGER I SMV’ER BESKATTES HÅRDT

Pressemeddelelser - 18. jun. 2019
De økonomiske vismænd påpeger i rapporten, at afkastet af investeringer i små og mellemstore virksom ...

Læs mere