Hævet reparationsgrænse sikrer job og lærepladser
Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

HIF - 15. apr. 2019

Gå-hjem-møde: Bliv klædt på til at styre din virksomhed ind i den digitale tidsalder

HIF - 15. apr. 2019
Som virksomhedsleder skal du løbende håndtere et utal af udfordringer. Måske er der digitale eller a ...

Læs mere
Politik - 12. apr. 2019

Offentligt opgavetyveri: Kommuner skal forpligtes til at følge udbudsresultater

Politik - 12. apr. 2019
Intentionen om at stramme reglerne for det offentliges udregning af egne kontrolbud er god, men virk ...

Læs mere
Analyser - 12. apr. 2019

Konjunkturanalyse: Optimismen blandt SMV’erne fortsat faldende – lavere vækst i vente

Analyser - 12. apr. 2019
SMV'erne har fortsat faldende forventninger til den økonomiske fremtid, men solen skinner stadig på ...

Læs mere
For SMV'er - 11. apr. 2019

Gravide Charlotte Hytting er bekymret for sin virksomhed under barslen

For SMV'er - 11. apr. 2019
Som selvstændig kan man ikke længere få et supplement til dagpengene, når man går på barsel. For Cha ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 11. apr. 2019

Gravide Charlotte Hytting er bekymret for sin virksomhed under barslen

For SMV'er - 11. apr. 2019
Som selvstændig kan man ikke længere få et supplement til dagpengene, når man går på barsel. For Cha ...

Læs mere
For SMV'er - 8. apr. 2019

Valget er på vej: 5 skarpe SMV-spørgsmål til Enhedslisten

For SMV'er - 8. apr. 2019
SMVdanmark har stillet erhvervsordførerne fem spørgsmål på vegne af SMV’erne. Her kan du se, hvad ...

Læs mere
Nyheder - 8. apr. 2019

Mød din nye medarbejder på CBS

Nyheder - 8. apr. 2019
Overvejer du at ansætte en højtuddannet, så er her genvejen til rekruttering af den rigtige medarbej ...

Læs mere
Digitalisering - 5. apr. 2019

Først til mølle: Få tilskud til optimering - ansøg i dag

Digitalisering - 5. apr. 2019
Mangler du hænder i din virksomhed? Vil du have bedre snor i dine kunder? Taler dine administrative ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 28. mar. 2019

SMVdanmark siger farvel til Arbejdsgiverne, men bevarer virksomhederne som medlemmer

Pressemeddelelser - 28. mar. 2019
Organisationen Arbejdsgiverne melder sig ud af SMVdanmark og fusionerer med TEKNIQ. Medlemmerne tilb ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 26. mar. 2019

Erhvervsuddannelserne: Søgetal skuffer

Pressemeddelelser - 26. mar. 2019
400 flere unge søger en erhvervsuddannelse i år. Det er desværre langt fra nok. ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 20. mar. 2019

Positivt at flere SMV’er leverer til det offentlige

Pressemeddelelser - 20. mar. 2019
Analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at SMV’erne samlet set vinder flere offentlige ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 16. mar. 2019

Erhvervsministeren lyttede til argumenter for FAIR betalingsfrister

Pressemeddelelser - 16. mar. 2019
SMVdanmark overleverede i går 3466 underskrifter for en lovbestemt 30 dages betalingsfrist ved hande ...

Læs mere