Hævet reparationsgrænse sikrer job og lærepladser
Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

For SMV'er - 21. aug. 2019

Gå hjem-møde: Vind eller forsvind på internettet

For SMV'er - 21. aug. 2019
Hvor god er din hjemmeside? Langt de fleste kunder tjekker virksomheden online, før de beslutter ...

Læs mere
Politik - 20. aug. 2019

Regelforenkling kræver fuld opmærksomhed og ambitioner

Politik - 20. aug. 2019
Erhvervsministeren bør videreføre Virksomhedsforum for enklere regler og Implementeringsrådet som to ...

Læs mere
For SMV'er - 19. aug. 2019

Spar på energien - og få penge tilbage

For SMV'er - 19. aug. 2019
Gennem ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” kan 12 SMV’er spare penge på energi i produk ...

Læs mere
Uddannelse - 19. aug. 2019

Få overblik over uddannelsestilbud til dine medarbejdere

Uddannelse - 19. aug. 2019
Vil du gerne opkvalificere dine medarbejdere, så kontakt eVejledningen. Du og dine medarbejdere kan ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 21. aug. 2019

Gå hjem-møde: Vind eller forsvind på internettet

For SMV'er - 21. aug. 2019
Hvor god er din hjemmeside? Langt de fleste kunder tjekker virksomheden online, før de beslutter ...

Læs mere
For SMV'er - 19. aug. 2019

Spar på energien - og få penge tilbage

For SMV'er - 19. aug. 2019
Gennem ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” kan 12 SMV’er spare penge på energi i produk ...

Læs mere
For SMV'er - 12. aug. 2019

Ny ferielov: Få styr på indberetningen inden 1. september

For SMV'er - 12. aug. 2019
Har du styr på reglerne i forhold til den nye ferielov? Her kan du finde vejledninger fra Skattesty ...

Læs mere
For SMV'er - 7. aug. 2019

Lad os tale sammen den 10. oktober

For SMV'er - 7. aug. 2019
Gør en forskel for mental sundhed, og send en ansøgning på op til 10.000 kr. til et event på din arb ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 23. aug. 2019

Usikkerheden om boligjobordning er væk

Pressemeddelelser - 23. aug. 2019
Skatteminister Morten Bødskov fastslår i et svar til Folketinget, at regeringen ingen planer har om ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 11. jul. 2019

Optimismen på vej tilbage blandt SMV’er

Pressemeddelelser - 11. jul. 2019
Efter en kortere periode med faldende optimisme, ser de små og mellemstore virksomheder igen lysere ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 10. jul. 2019

SMV’ERNE MANGLER ARBEJDSKRAFT

Pressemeddelelser - 10. jul. 2019
En tredjedel af de små og mellemstore virksomheder er begrænset af mangel på arbejdskraft. Det gælde ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 26. jun. 2019

POSITIVE TAKTER, MEN FINANSIERINGEN ER ET GODT SPØRGSMÅL

Pressemeddelelser - 26. jun. 2019
SMVdanmark ser både godt og skidt for de små og mellemstore virksomheder i det ’forståelsespapir’, d ...

Læs mere