Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

HIF Danmark - 21. jun. 2018

Debat: "Stop lemmingeflugten mod gymnasierne"

HIF Danmark - 21. jun. 2018
HIF-formand Jesper Grubbe Møller i Jyllands-Posten: "Alt for mange unge spilder tre år af deres liv ...

Læs mere
Byggeri - 21. jun. 2018

Så er de nye AB regler vedtaget og offentliggjort

Byggeri - 21. jun. 2018
De nye regler kan både forbedre entreprenørernes muligheder for tilrettelæggelse og deres likviditet ...

Læs mere
HIF Danmark - 20. jun. 2018

Formandsmøde for Håndværker- og Industriforeningerne

HIF Danmark - 20. jun. 2018
Aarhus Håndværkerforening er i år vært ved Formandsmødet, der afholdes på Radisson Blu Scandinavia H ...

Læs mere
Uddannelse - 19. jun. 2018

Efteruddan dine folk nu: 65 millioner i støtte til faglærte og ufaglærte

Uddannelse - 19. jun. 2018
EU-omstillingsfonden har årligt afsat 65 mio. kr., der skal dække deltagerbetaling i forbindelse med ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 19. jun. 2018

Moms- og skattetjek

For SMV'er - 19. jun. 2018
Nyt moms- og skattetjek skal give små og mellemstore virksomheder tryghed for korrekt indberetning a ...

Læs mere
For SMV'er - 18. jun. 2018

Folkemødet 2018 i fotos

For SMV'er - 18. jun. 2018
Se fotos fra SMVdanmarks deltagelse i Folkemødet på Bornholm. ...

Læs mere
For SMV'er - 15. jun. 2018

Skattetip: Frist for selvangivelsen 1. juli

For SMV'er - 15. jun. 2018
Har du bogføringen på plads, inden du selvangiver? Ellers så læs mere her! ...

Læs mere
For SMV'er - 12. jun. 2018

Mød SMVdanmark på Folkemødet

For SMV'er - 12. jun. 2018
Er øget digitalisering i SMV’erne lig med færre danske jobs, og er erhvervsfremme kun for eliten? De ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 13. jun. 2018

SMV’er styrkes med nye grønne forretningsmuligheder

Pressemeddelelser - 13. jun. 2018
SMVdanmark støtter erhvervsminister Brian Mikkelsens nye initiativ om cirkulære forretningsmodeller ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 12. jun. 2018

Praktisk fokus i 7.-9. klasse skal skabe flere faglærte

Pressemeddelelser - 12. jun. 2018
Unge skal lære at bruge både hænder og hoved. Derfor hilser SMVdanmark den nye politiske aftale om m ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 29. maj. 2018

Vismandsrapport: TO TIKKENDE BOMBER UNDER STÆRKT ØKONOMISK OPSVING

Pressemeddelelser - 29. maj. 2018
Skal Danmarks økonomiske opsving være langtidsholdbart, bør to helt centrale samfundsudfordringer ta ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 24. maj. 2018

Ny aftale om erhvervsfremme er gode nyheder for SMV’erne

Pressemeddelelser - 24. maj. 2018
SMVdanmark hilser den nye aftale om erhvervsfremme velkommen men ærgrer sig over, at SMV'ernes mulig ...

Læs mere