Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

For SMV'er - 15. aug. 2018

HUSK at der skal indberettes moms senest 1. september 2018

For SMV'er - 15. aug. 2018
1. september er momsfrist for mere end 450.000 virksomheder - blandt dem ca. 50.000 nystartede virks ...

Læs mere
For SMV'er - 9. aug. 2018

Har din virksomhed det godt?

For SMV'er - 9. aug. 2018
Tager du løbende temperaturen på din virksomhed? Er du opmærksom på de tegn, der ofte viser sig hos ...

Læs mere
Analyser - 8. aug. 2018

SMV-barometeret: Hedebølge hos SMV’erne

Analyser - 8. aug. 2018
Optimismen er stadig stor blandt SMV’erne, men mangel på kvalificeret arbejdskraft begrænser virksom ...

Læs mere
Byggeri - 8. aug. 2018

Nu skal du på kursus i AB 18!

Byggeri - 8. aug. 2018
Byggeriet har fået nye standardkontrakter, som afløser AB 92. Kom på kursus, og lær vilkårene at ken ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 15. aug. 2018

HUSK at der skal indberettes moms senest 1. september 2018

For SMV'er - 15. aug. 2018
1. september er momsfrist for mere end 450.000 virksomheder - blandt dem ca. 50.000 nystartede virks ...

Læs mere
For SMV'er - 9. aug. 2018

Har din virksomhed det godt?

For SMV'er - 9. aug. 2018
Tager du løbende temperaturen på din virksomhed? Er du opmærksom på de tegn, der ofte viser sig hos ...

Læs mere
Politik - 24. jul. 2018

Kom ind i byrdekampen: Meld en byrde til SMVdanmark

Politik - 24. jul. 2018
Oplever din virksomhed stadig meget administrativt bøvl? Tip SMVdanmark om administrative byrder og ...

Læs mere
For SMV'er - 28. jun. 2018

Debat: Virksomhedsbesøg skal være en del af undervisningen i folkeskolen

For SMV'er - 28. jun. 2018
Der er virkelig brug for, at der bliver gjort en ekstra indsats for erhvervsuddannelserne nu. I mart ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 2. aug. 2018

Grov og forkert anklage mod SMV’er om skattesnyd

Pressemeddelelser - 2. aug. 2018
Langt færre virksomheder snyder i skat end for ti år siden. Derfor er skatteministerens trussel om t ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 29. jun. 2018

Aftale med nyt fokus på energibesparelser i bygninger

Pressemeddelelser - 29. jun. 2018
Der findes stort set ikke investeringer med højere afkast end investeringer i mere energieffektive b ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 22. jun. 2018

Unfair: Små virksomheder snydes for praktikbonus

Pressemeddelelser - 22. jun. 2018
Tager man lærlinge og er en lille virksomhed med kun én faglært ansat, så får man ikke nogen praktik ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 13. jun. 2018

SMV’er styrkes med nye grønne forretningsmuligheder

Pressemeddelelser - 13. jun. 2018
SMVdanmark støtter erhvervsminister Brian Mikkelsens nye initiativ om cirkulære forretningsmodeller ...

Læs mere