Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

For SMV'er - 18. apr. 2018

Sådan er du stillet under en konflikt

For SMV'er - 18. apr. 2018
Fagbevægelsen har varslet strejke, og de offentlige arbejdsgivere har varslet lockout. Læs her, h ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Få styr på din virksomheds persondata

For SMV'er - 16. apr. 2018
IT-platformen Lexoforms kan hjælpe dig med at få styr på din virksomheds persondata. Som medlem af S ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Tysk SMV-organisation bliver inspireret i Danmark

For SMV'er - 16. apr. 2018
Tyske ZDH var meget begejstret for at høre om den danske EUX-uddannelse og DM i Skills, da de besøgt ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Pas godt på dine medarbejdere!

For SMV'er - 16. apr. 2018
På Mentalsundhed.dk finder du en række gode råd og værktøjer til at tackle stress, angst og depressi ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 18. apr. 2018

Sådan er du stillet under en konflikt

For SMV'er - 18. apr. 2018
Fagbevægelsen har varslet strejke, og de offentlige arbejdsgivere har varslet lockout. Læs her, h ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Få styr på din virksomheds persondata

For SMV'er - 16. apr. 2018
IT-platformen Lexoforms kan hjælpe dig med at få styr på din virksomheds persondata. Som medlem af S ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Tysk SMV-organisation bliver inspireret i Danmark

For SMV'er - 16. apr. 2018
Tyske ZDH var meget begejstret for at høre om den danske EUX-uddannelse og DM i Skills, da de besøgt ...

Læs mere
For SMV'er - 16. apr. 2018

Pas godt på dine medarbejdere!

For SMV'er - 16. apr. 2018
På Mentalsundhed.dk finder du en række gode råd og værktøjer til at tackle stress, angst og depressi ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 9. apr. 2018

SMV’er spiller en hovedrolle for levedygtige landsbyer

Pressemeddelelser - 9. apr. 2018
Håndværkerfradrag til nedrivning i landzoner, stærkere digital infrastruktur og fokus på finansierin ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 6. apr. 2018

Fremtidens erhvervsfremme skal være enkelt, brugerrettet og gratis for SMV’er

Pressemeddelelser - 6. apr. 2018
Forenklingsudvalget tager vigtige skridt til forbedring af erhvervsservice med bl.a. en kraftig digi ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 2. apr. 2018

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

Pressemeddelelser - 2. apr. 2018
Fra første april er bilforhandlerne i DBFU, Dansk Bilforhandler Union, blevet en del af hovederhverv ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 21. mar. 2018

Styrket byrdekamp styrker SMV’erne

Pressemeddelelser - 21. mar. 2018
Regeringens beslutning om at optrappe kampen mod bøvl og byrder er sød musik i SMV’ernes øren. I SMV ...

Læs mere