Hævet reparationsgrænse sikrer job og lærepladser
Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

Politik - 12. okt. 2018

Regeringen: Byrder skal lettes for mikrovirksomheder

Politik - 12. okt. 2018
Mikrovirksomheder kommer nu under lup i arbejdet med at finde og uskadeliggøre administrativt bøvl. ...

Læs mere
Digitalisering - 11. okt. 2018

ØNSKES: Øget it-sikkerhed blandt små og mellemstore virksomheder - og du kan hjælpe!

Digitalisering - 11. okt. 2018
SMVdanmark arbejder med Erhvervsstyrelsen på et projekt, der skal give virksomhedernes primære rådgi ...

Læs mere
For SMV'er - 11. okt. 2018

Kort og godt: Nye dagpengeregler for selvstændige

For SMV'er - 11. okt. 2018
Fra 1. oktober blev der indført nye dagpengeregler for selvstændige. På en række områder bliver regl ...

Læs mere
Politik - 9. okt. 2018

Klimaudspil overser de lavt hængende frugter

Politik - 9. okt. 2018
Regeringens klimaudspil overser muligheden for at begrænse klimabelastninger ved at energirenovere b ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 11. okt. 2018

Kort og godt: Nye dagpengeregler for selvstændige

For SMV'er - 11. okt. 2018
Fra 1. oktober blev der indført nye dagpengeregler for selvstændige. På en række områder bliver regl ...

Læs mere
For SMV'er - 4. okt. 2018

Konference: Vejen til et godt arbejdsmiljø i SMV’er

For SMV'er - 4. okt. 2018
SMV’erne er i centrum, når Cabi, Norliv og SMVdanmark stiller skarpt på ledelse, trivsel og produkti ...

Læs mere
For SMV'er - 2. okt. 2018

Muligheden for sporadisk indberetning af løn ophører

For SMV'er - 2. okt. 2018
Den 1. januar 2019 ophører virksomheders mulighed for at indberette ansattes løn (A-skat og am-bidra ...

Læs mere
For SMV'er - 24. sep. 2018

SMV:Digital: Få tilskud til digitalisering

For SMV'er - 24. sep. 2018
Nu kan du få tilskud til digital omstilling af din virksomhed og til at styrke din virksomheds e-han ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 2. okt. 2018

Åbningstale: Ambitioner for erhvervsuddannelser kræver finansiering

Pressemeddelelser - 2. okt. 2018
Uden ekstra ressourcer får vi hverken de faglærte, vi ønsker, eller den kvalitet i uddannelserne, de ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 24. sep. 2018

Kontant betaling giver SMV'er bøvl

Pressemeddelelser - 24. sep. 2018
En ny analyse fra Betalingsrådet viser, at prisen på en betaling er halveret på 7 år. SMVdanmarks vi ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 13. sep. 2018

Godt nyt: Ny næring til udsultede erhvervsskoler

Pressemeddelelser - 13. sep. 2018
Regeringen har afsat 1,5 mia. til at styrke erhvervsuddannelserne og en halv mia. til folkeskolerne ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 30. aug. 2018

Finanslov: Nedskæringer på erhvervsuddannelser er historisk dårlig timing

Pressemeddelelser - 30. aug. 2018
Fortsat udsultning af Danmarks erhvervsuddannelser er den helt forkerte medicin, mener SMVdanmark. B ...

Læs mere