Hævet reparationsgrænse sikrer job og lærepladser
Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

For SMV'er - 18. okt. 2019

Podcast om fald i antallet af retssager

For SMV'er - 18. okt. 2019
Lange ventider og usikkerhed om det kan betale sig, får i stigende grad virksomheder til at droppe a ...

Læs mere
Auto - 18. okt. 2019

Frit værkstedsvalg: Garantien bortfalder ikke

Auto - 18. okt. 2019
Selvom danskerne i 2003 fik retten til frit at vælge værksted, tror alt for mange fortsat, at de mis ...

Læs mere
Internationalisering - 16. okt. 2019

Brexit-hjælp til danske SMV’er

Internationalisering - 16. okt. 2019
Det svæver fortsat i det uvisse, hvilken form Brexit kommer til at få. Men eksporterer eller importe ...

Læs mere
For SMV'er - 15. okt. 2019

Virksomheder fravælger retssager

For SMV'er - 15. okt. 2019
I mange tilfælde opgiver små og mellemstore virksomheder at føre en retssag, fordi det økonomiske ud ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 18. okt. 2019

Podcast om fald i antallet af retssager

For SMV'er - 18. okt. 2019
Lange ventider og usikkerhed om det kan betale sig, får i stigende grad virksomheder til at droppe a ...

Læs mere
For SMV'er - 15. okt. 2019

Virksomheder fravælger retssager

For SMV'er - 15. okt. 2019
I mange tilfælde opgiver små og mellemstore virksomheder at føre en retssag, fordi det økonomiske ud ...

Læs mere
For SMV'er - 7. okt. 2019

SMV-klummen: Øremærket barselsorlov skaber økonomisk usikkerhed for iværksættere

For SMV'er - 7. okt. 2019
I ligestillingens navn pålægger et nyt EU-direktiv Danmark, at der inden tre år skal øremærkes to må ...

Læs mere
For SMV'er - 1. okt. 2019

SMV-klummen: Med minusrenter i banken burde flere investere i SMV’erne

For SMV'er - 1. okt. 2019
Særligt SMV’erne i udkantsområderne kæmper med at skaffe finansiering til deres vækst, selvom de er ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 8. okt. 2019

Aftagende vækst – Motivation til investeringer efterlyses

Pressemeddelelser - 8. okt. 2019
De økonomiske vismænd sætter i deres seneste rapport fokus på den internationale økonomis afmatning, ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 2. okt. 2019

Ekstraskatter på SMV’er er et selvmål

Pressemeddelelser - 2. okt. 2019
Udspillet til finanslov 2020 rummer plusser, men også minusser. Det er i plus, at der kan investeres ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 1. okt. 2019

Statsministeren og SMV’erne holder af hverdagen

Pressemeddelelser - 1. okt. 2019
Ligesom statsministeren, der i sin åbningstale til Folketinget citerede Dan Turèll, holder de små og ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 18. sep. 2019

Hårdt Brexit eller ej: Sæt turbo på eksportfremmen til Storbritannien nu

Pressemeddelelser - 18. sep. 2019
Med Brexit på horisonten skal Danmark være mere offensive i tilgangen det britiske marked. Det mener ...

Læs mere