Hævet reparationsgrænse sikrer job og lærepladser
Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

Internationalisering - 13. dec. 2019

BREXIT: Så er ventetiden næsten forbi

Internationalisering - 13. dec. 2019
Briterne har truffet deres valg, nu skal vi have arbejdshandskerne på, så vi er klar til, at Storbri ...

Læs mere
Uddannelse - 11. dec. 2019

Økonomien lysner for erhvervsuddannelserne

Uddannelse - 11. dec. 2019
Med finansloven for 2020 endte fortællingen om erhvervsskolernes økonomi som et eventyr skal: forelø ...

Læs mere
For SMV'er - 11. dec. 2019

Kære selvstændige: Husk lige pensionen!

For SMV'er - 11. dec. 2019
Et stort antal SMV’er har ikke en traditionel pensionsopsparing. Det kan blive et problem, hvis de ...

Læs mere
Uddannelse - 11. dec. 2019

Mange praktikpladser giver ny status til greenkeeper, anlægsgartner og bygningsmaler

Uddannelse - 11. dec. 2019
Det er lykkedes Danske Anlægsgartnere at få greenkeeper- og anlægsgartneruddannelserne på listen ove ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 11. dec. 2019

Kære selvstændige: Husk lige pensionen!

For SMV'er - 11. dec. 2019
Et stort antal SMV’er har ikke en traditionel pensionsopsparing. Det kan blive et problem, hvis de ...

Læs mere
For SMV'er - 10. dec. 2019

Gratis: Ledelsestræning

For SMV'er - 10. dec. 2019
Vil du gerne udvikle dig i lederrollen? Så tilmeld dig det digitale forløb iLEAD. Der er opstart 17. ...

Læs mere
For SMV'er - 9. dec. 2019

Klimalov: Hvad er dine idéer til at forbedre klimaet?

For SMV'er - 9. dec. 2019
Fredag den 6. december fik Danmark en ny klimalov. SMVdanmark bakker op om målsætningerne, men det e ...

Læs mere
For SMV'er - 22. nov. 2019

Gratis event: Om ejerskifte og salg af virksomhed

For SMV'er - 22. nov. 2019
Overvejer du at sælge din virksomhed? Så kom til eventet i Nykøbing Falster den 29. november. ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 3. dec. 2019

SMV’er om finanslov: 3 strikes og 1 out

Pressemeddelelser - 3. dec. 2019
Ny barselsfond for selvstændige, ingen ekstraskat på syge medarbejdere og fastholdelse af Bolig­Jobo ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 28. nov. 2019

SMV’ers optimisme falder fortsat

Pressemeddelelser - 28. nov. 2019
SMVdanmarks konjunkturbarometer har ikke været lavere siden 2. kvartal 2013. Tiltroen til den danske ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 15. nov. 2019

SMV’er har en vigtig rolle i den grønne omstilling

Pressemeddelelser - 15. nov. 2019
Landets små og mellemstore virksomheder har en stor rolle at spille, når der skal findes løsninger, ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 8. okt. 2019

Aftagende vækst – Motivation til investeringer efterlyses

Pressemeddelelser - 8. okt. 2019
De økonomiske vismænd sætter i deres seneste rapport fokus på den internationale økonomis afmatning, ...

Læs mere