Hævet reparationsgrænse sikrer job og lærepladser
Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

For SMV'er - 14. jun. 2019

Vær smart – spar penge og energi

For SMV'er - 14. jun. 2019
Kom med i forskningsprojektet ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” og få hjælp til at sp ...

Læs mere
Internationalisering - 7. jun. 2019

Genvej til mere ”råderum” er øget eksport

Internationalisering - 7. jun. 2019
Skal vi finansiere genopretningen af velfærden, skal der flere penge til. Her kan særligt de små og ...

Læs mere
Politik - 4. jun. 2019

Lyspunkter for SMV’erne i partiernes erhvervsudspil

Politik - 4. jun. 2019
Omprioriteringsbidraget på uddannelserne skal fjernes, en ny barselsordning for selvstændige og et o ...

Læs mere
HIF - 29. maj. 2019

HIF’er giver lyd fra sig i debatten

HIF - 29. maj. 2019
Over de sidste par uger har flere HIF’ere blandet sig i de lokale debatter med kommentarer til både ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 14. jun. 2019

Vær smart – spar penge og energi

For SMV'er - 14. jun. 2019
Kom med i forskningsprojektet ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” og få hjælp til at sp ...

Læs mere
For SMV'er - 29. maj. 2019

Hvem husker SMV’erne?

For SMV'er - 29. maj. 2019
Valgkampen har budt på en masse velfærdsløfter til borgerne, men hvor pengene skal komme fra ignorer ...

Læs mere
For SMV'er - 27. maj. 2019

Mød os på Folkemødet

For SMV'er - 27. maj. 2019
SMVdanmark tager til Folkemødet på Bornholm for at gøre opmærksom på SMV'ernes udfordringer og vilkå ...

Læs mere
For SMV'er - 23. maj. 2019

Lån mellem virksomheder

For SMV'er - 23. maj. 2019
SMV’ere skal have bedre erhvervslån. Derfor har SMVdanmark i dag lanceret SMVerhvervslån.dk, hvor SM ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 6. jun. 2019

NY REGERING MED FOKUS PÅ SMV-MÆRKESAGER

Pressemeddelelser - 6. jun. 2019
En lovbestemt betalingsfrist på max 30 dage, en barselsordning for selvstændige og fjernelsen af omp ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 29. maj. 2019

Udviklingen i factoring kalder på FAIR betalingsfrister

Pressemeddelelser - 29. maj. 2019
Belåning af fakturaer er over de seneste år eksploderet. Det er en usund udvikling, når de små og me ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 14. maj. 2019

SMVDANMARK VIL ”DISRUPTE” BANKERNE PÅ ERHVERVSLÅN

Pressemeddelelser - 14. maj. 2019
Bankerne er kommet for langt væk fra den basale bankforretning. Det rammer SMV'erne, der må betale n ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 14. maj. 2019

SMV’ERNE SKAL HUSKES I VALGKAMPEN

Pressemeddelelser - 14. maj. 2019
Politikere skal skrue ned for alle løfterne og den hårde tone og fokusere mere på de virksomheder, s ...

Læs mere