Hævet reparationsgrænse sikrer job og lærepladser
Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

HIF Danmark - 13. dec. 2018

Tillykke med navnet SMV Silkeborg!

HIF Danmark - 13. dec. 2018
Silkeborg Håndværkerforening skifter navn til SMV Silkeborg. ...

Læs mere
HIF Danmark - 10. dec. 2018

Gratis fyraftensmøde ”Vind eller forsvind på nettet – valget er dit”.

HIF Danmark - 10. dec. 2018
Der er stadig ledige pladser til fyraftensmødet på torsdag - og du er velkommen til at invitere en v ...

Læs mere
Uddannelse - 6. dec. 2018

Ja tak til krav om lærlinge - nej tak til unødigt bøvl

Uddannelse - 6. dec. 2018
Nyt krav om lærlinge ved offentlige udbud fra 5 mio. kr. skal skaffe flere praktikpladser. SMVdanmar ...

Læs mere
Politik - 5. dec. 2018

Fair betalingsfrist: Vi har brug for dig!

Politik - 5. dec. 2018
Vil du støtte SMVdanmarks kampagne for en lovbestemt betalingsfrist på MAX 30 dage, så skriv under n ...

Læs mere

For SMV'er

HIF Danmark - 13. dec. 2018

Tillykke med navnet SMV Silkeborg!

HIF Danmark - 13. dec. 2018
Silkeborg Håndværkerforening skifter navn til SMV Silkeborg. ...

Læs mere
For SMV'er - 5. dec. 2018

SMV'ernes talerør i EU skifter navn

For SMV'er - 5. dec. 2018
Organisationen, der varetager SMVdanmarks interesser i Bruxelles, har skiftet navn til SMEunited. ...

Læs mere
For SMV'er - 3. dec. 2018

Lange betalingsfrister bremser SMV’ers vækst

For SMV'er - 3. dec. 2018
Rasmus Plougmann vil gerne investere i sin virksomhed Climatic, men lange betalingsfrister spænder b ...

Læs mere
For SMV'er - 22. nov. 2018

”Betalingsfrister på 120 dage gør mig vred!”

For SMV'er - 22. nov. 2018
Indehaveren af Hovedstadens Låseservice, Torben Klindt, er træt af at blive mødt med lange betalings ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 13. dec. 2018

SMV-repræsentant i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Pressemeddelelser - 13. dec. 2018
Adm. direktør i BM Silo ApS, Dorte Zacho Martinsen, repræsenterer små og mellemstore virksomheder i ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 13. dec. 2018

Ny lov om erhvervsfremme giver adgang for alle virksomheder

Pressemeddelelser - 13. dec. 2018
SMVdanmark tager meget positivt imod vedtagelsen af den nye lov om erhvervsfremme, der har til formå ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 7. dec. 2018

Undersøgelse slår fast: Revisionspligt er ikke løsningen på fejl i skattebetaling

Pressemeddelelser - 7. dec. 2018
Tilbagerulning af lempelserne i revisionspligten er ikke det rigtige middel til at nedbringe virksom ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 6. dec. 2018

Styrket håndværkerfradrag kan bekæmpe sort arbejde

Pressemeddelelser - 6. dec. 2018
Det sorte arbejde stiger, viser ny undersøgelse fra Rockwoolfonden. Et styrket håndværkerfradrag er ...

Læs mere