Hævet reparationsgrænse sikrer job og lærepladser
Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

For SMV'er - 8. feb. 2019

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

For SMV'er - 8. feb. 2019
Hvis du vil undgå ekstra told og afgifter, kan en hård Brexit betyde, at du i fremtiden får behov fo ...

Læs mere
For SMV'er - 6. feb. 2019

Navigerer du ubesværet i det digitale univers?

For SMV'er - 6. feb. 2019
Ellers er der hjælp at hente på biblioteker landet over, som tilbyder vejledning til de virksomhede ...

Læs mere
Politik - 6. feb. 2019

Regeringen har travlt: Vil finde byrder for 4 mia. kr.

Politik - 6. feb. 2019
Regeringen er nået ca. en tredjedel i mål i forhold til at lette administrative byrder for 4 mia. kr ...

Læs mere
For SMV'er - 4. feb. 2019

Valget er på vej: 5 skarpe SMV-spørgsmål til Venstre

For SMV'er - 4. feb. 2019
SMVdanmark har stillet alle folketingets erhvervsordførere fem spørgsmål på vegne af SMV’erne. Her ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 8. feb. 2019

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

For SMV'er - 8. feb. 2019
Hvis du vil undgå ekstra told og afgifter, kan en hård Brexit betyde, at du i fremtiden får behov fo ...

Læs mere
For SMV'er - 6. feb. 2019

Navigerer du ubesværet i det digitale univers?

For SMV'er - 6. feb. 2019
Ellers er der hjælp at hente på biblioteker landet over, som tilbyder vejledning til de virksomhede ...

Læs mere
For SMV'er - 4. feb. 2019

Valget er på vej: 5 skarpe SMV-spørgsmål til Venstre

For SMV'er - 4. feb. 2019
SMVdanmark har stillet alle folketingets erhvervsordførere fem spørgsmål på vegne af SMV’erne. Her ...

Læs mere
For SMV'er - 22. jan. 2019

Småsagsprocessen: Lettere og billigere at inddrive gæld

For SMV'er - 22. jan. 2019
En kunde betaler ikke sin faktura på 10.000 kr. Sender du sagen til inkasso? Måske er der en enklere ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 8. feb. 2019

Nyt håb om enklere hverdag for helt små virksomheder

Pressemeddelelser - 8. feb. 2019
SMVdanmark er tilfreds med regeringens nye udspil, som skal spare erhvervslivet for byrder for 2,6 m ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 26. dec. 2018

Nytårshilsen: År 2018 står for tur – et spændende 2019 står på lur

Pressemeddelelser - 26. dec. 2018
Nu står år 2019 på lur, og det bliver med garanti spændende. Det skriver Niels Techen, formand for S ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 13. dec. 2018

SMV-repræsentant i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Pressemeddelelser - 13. dec. 2018
Adm. direktør i BM Silo ApS, Dorte Zacho Martinsen, repræsenterer små og mellemstore virksomheder i ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 13. dec. 2018

Ny lov om erhvervsfremme giver adgang for alle virksomheder

Pressemeddelelser - 13. dec. 2018
SMVdanmark tager meget positivt imod vedtagelsen af den nye lov om erhvervsfremme, der har til formå ...

Læs mere