Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Chefkonsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

Analyser - 21. feb. 2018

Betalingsanalyse: Kontante betalinger udfordrer SMV’er

Analyser - 21. feb. 2018
Mange SMV'er modtager fortsat kontant betaling fra kunder. Kontanterne giver dog en række problemer, ...

Læs mere
For SMV'er - 15. feb. 2018

Gør din virksomhed klar til robotterne!

For SMV'er - 15. feb. 2018
Erhvervsakademiet Sjælland åbner op for tilmelding til "Digital Vækstkultur", et gratis kursus i aut ...

Læs mere
Uddannelse - 15. feb. 2018

Kom til info-møde om praktikplads-AUB

Uddannelse - 15. feb. 2018
Landet over bliver der afholdt informationsmøder for virksomheder, der gerne vil vide mere om, hvord ...

Læs mere
Uddannelse - 14. feb. 2018

Debat: Slå automatpiloten fra, når du og dit barn vælger uddannelse

Uddannelse - 14. feb. 2018
Alt for mange unge vælger gymnasiet af frygt for at vælge forkert. Det er ærgerligt , da der er rigt ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 15. feb. 2018

Gør din virksomhed klar til robotterne!

For SMV'er - 15. feb. 2018
Erhvervsakademiet Sjælland åbner op for tilmelding til "Digital Vækstkultur", et gratis kursus i aut ...

Læs mere
For SMV'er - 13. feb. 2018

Populært at lære om den nye persondataforordning

For SMV'er - 13. feb. 2018
Den 25. maj 2018 træder de meget omtalte regler om beskyttelse af persondata i kraft. Reglerne har s ...

Læs mere
For SMV'er - 6. feb. 2018

Har du styr på dine persondata?

For SMV'er - 6. feb. 2018
Privacykompasset og EU's online værktøj kan give dig en række gode råd til, hvordan du passer på per ...

Læs mere
Uddannelse - 22. jan. 2018

Ny beregner: Hvor mange lærlinge skal du have?

Uddannelse - 22. jan. 2018
Brug SMVdanmarks praktikpladsberegner og få et godt bud på, hvor mange lærlinge, du skal have i virk ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 12. feb. 2018

SMV’er tager flest lærlinge men snydes for bonus

Pressemeddelelser - 12. feb. 2018
Selvom SMV’erne tager langt flere lærlinge, end de skal, får de ikke del af praktikbonussen. Det vis ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 30. jan. 2018

Sund fornuft at satse på lavt digitaliserede SMV’er i ambitiøs strategi

Pressemeddelelser - 30. jan. 2018
Regeringens Strategi for Danmarks digitale vækst lægger snittet det helt rigtige sted, mener SMVdanm ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 25. jan. 2018

Ja tak til Teknologipagt og flere faglærte

Pressemeddelelser - 25. jan. 2018
Teknologipagten skal øge tilgangen til erhvervsuddannelserne og sætte større fokus på samarbejde med ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 8. jan. 2018

Kaotiske lærlingeregler bør udskydes seks måneder

Pressemeddelelser - 8. jan. 2018
Indfasningen af det nye praktikplads-AUB er kaotisk, og systemet belønner kun virksomheder, der ikke ...

Læs mere