Reparationsgrænsen hævet igen

Skatteminister Karsten Lauritzen besøgte i foråret 2016 SMVdanmarks bestyrelse til en snak om bl.a. reparationsgrænsen. Mødet foregik i et autoværksted i Hedensted.

Lav reparationsgrænse er skidt for miljø og arbejdspladser

  • Del:

SMVdanmark har sammen med medlemmerne indenfor autobranchen kontinuerligt i mod reparationsgrænsen siden den blev introduceret, herunder er mange politikere er blevet præsenteret for de negative effekter ved en reparationsgrænse.

 

Historisk set er reparationsgrænsen kun gået en vej, og det er nedad, hvilket ikke er en fordel for samfundet og autobranchen, hvor miljøet og arbejdspladser i autobranchen er de helt store tabere. Dog er det lykkedes en samlet branchens at trænge i gennem med de gode og vedholdende argumenter, som resulterede i at en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen kom med i den daværende regerings vækstplan i april 2013, hvor det blev besluttet at hæve grænsen til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

 

En sådan ændring kom ikke af sig selv. Siden beslutningen om en reparationsgrænse på 65 pct., der blev truffet af VK-regeringen i slutningen af 2010, har SMVdanmark benyttet enhver lejlighed til at overbevise politikerne om, at det var en forkert ordning. Springet fra de oprindelige 75 pct. til 65 pct. har kostet hundredevis af job og lærepladser og har været en fod på bremsen for hele autobranchen.

 

Med den midlertidig ændring i 2014 og 2015 har det vist sig muligt, at trænge gennem Christiansborgs tykke vægge.

 

SMVdanmark laver til stadighed analyser og taler med politiske ordførere om reparationsgrænsen, hvor hele tiden skal findes nye vinkler og løsninger, for at opnå lydhørhed i forhold til konsekvenserne.

 

Fremadrettet vil reparationsgrænsen i højere bliver italesat som et miljøproblem, hvor vi spilder gode ressourcer.

 

SMVdanmarks Autoudvalg mener, reparationsgrænsen burde være højere end de 65 pct., men allerhelst burde den fjernes. Derudover bør skade opgøres i brugte dele, når skaden også forventes repareret med brugte dele. I dag skal alle trafikskader uden undtagelse opgøres i nye dele, selvom skaden ikke efterfølgende repareres med nye dele.

 

Vil du vide mere? 

 

Tilmeld dig SMVdanmarks nyhedsbreve og bliv løbende opdateret om SMVdanmarks politiske arbejde. 
Læs mere om Håndværksrådets arbejde på det autopolitiske område under SMVdanmarks Autoudvalg.

Kontakt

Erhvervpolitisk konsulent
Kristian Brændstrup Bech
bech@SMVdanmark.dk
tlf. +45 32 63 03 33
mobil +45 20 69 32 89
Download vCard Læs mere

Hvad er reparations-grænsen?

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler er en del af registreringsafgiftsloven. I dag er reparationsgrænsen på 65 pct. Det betyder, at en skadet bil, der skal repareres for mere end 65 pct. af handelsværdien, vurderes totalskadet og derfor skal skrottes i stedet for at blive repareret.

 

En reparationsgrænse på 85 pct. blev introduceret omkring årtusindeskiftet og er siden blevet sænket i to omgange. Senest i 2011 hvor VK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti sænkede grænsen til de nuværende 65 pct.

 

Ifølge flere undersøgelser gennemført af SMVdanmark har reparationsgrænsen betydet et fald i omsætningen og afskedigelse af medarbejdere hos de mange virksomheder, som blandt andet lever af at udbedre forsikringsskader på biler.

Nyheder

For SMV'er - 7. dec. 2017

Video: Der kom turbo på kisterne

For SMV'er - 7. dec. 2017
Fuglebjerg Kistefabrik fik 100.000 kr. i tilskud til at finde nye muligheder for automatisering. Du ...

Læs mere
For SMV'er - 7. dec. 2017

Video: Vi indtastede samme data ni gange

For SMV'er - 7. dec. 2017
Lyngsøe fik tilskud fra Erhvervspartnerskabet til at se på virksomhedens digitale arbejdsgange. Du k ...

Læs mere
For SMV'er - 7. dec. 2017

Video: Nu faktureres alle timer

For SMV'er - 7. dec. 2017
Buus Anlægsgartner har erstattet arbejdskort på papir med en mobil app. Det har frigjort ressourcer ...

Læs mere
Uddannelse - 6. dec. 2017

AUB-mysteriet: Ingen ved, hvor mange lærlinge man skal have

Uddannelse - 6. dec. 2017
Du kan blive straffet med et merbidrag, hvis du ikke har nok lærlinge ansat per 1. januar, men ingen ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 7. dec. 2017

Video: Der kom turbo på kisterne

For SMV'er - 7. dec. 2017
Fuglebjerg Kistefabrik fik 100.000 kr. i tilskud til at finde nye muligheder for automatisering. Du ...

Læs mere
For SMV'er - 7. dec. 2017

Video: Vi indtastede samme data ni gange

For SMV'er - 7. dec. 2017
Lyngsøe fik tilskud fra Erhvervspartnerskabet til at se på virksomhedens digitale arbejdsgange. Du k ...

Læs mere
For SMV'er - 7. dec. 2017

Video: Nu faktureres alle timer

For SMV'er - 7. dec. 2017
Buus Anlægsgartner har erstattet arbejdskort på papir med en mobil app. Det har frigjort ressourcer ...

Læs mere
For SMV'er - 6. dec. 2017

Ændring af fædreorloven

For SMV'er - 6. dec. 2017
Ved årsskiftet ændres fædreorloven, så den bliver mere fleksibel. Se de nye regler her ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 9. dec. 2017

Finanslov med effektivt våben mod sort arbejde

Pressemeddelelser - 9. dec. 2017
SMVdanmark glæder sig over permanentgørelsen af håndværkerfradraget og den nye kvalitetspulje på 170 ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 5. dec. 2017

Flere gode men et dårligt forslag fra Produktivitetsrådet

Pressemeddelelser - 5. dec. 2017
Virksomhederne forbedrer ikke deres produktivitet nok, viser ny rapport fra Produktivitetsrådet. Et ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 13. nov. 2017

Gode og SMV-rettede forslag i ny erhvervspakke

Pressemeddelelser - 13. nov. 2017
Mere vækst i de små og mellemstore virksomheder, mindre bureaukrati og i det hele taget bedre rammer ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 10. nov. 2017

God aftale sikrer flere faglærte

Pressemeddelelser - 10. nov. 2017
Partierne bag beskæftigelsesreformen har netop aftalt at bruge små 100 mio.kr til at hjælpe virksomh ...

Læs mere