Partnerskabsudvikling på nye vækstmarkeder
Globalisering

Partnerskabsudvikling på nye vækstmarkeder

  • Del:

SMVdanmark arbejder for at fremme SMV’ers muligheder for at udvikle strategiske partnerskaber med virksomheder på nye vækstmarkeder

SMVdanmark mener, at danske virksomheder skal satse mere på at få markedsandele på de nye vækstmarkeder, bl.a. BRIK-landene. Regeringen skal dog være klar over, at SMV’ers forudsætninger for at søge ud på fremtidens vækstmarkeder langt fra er så gode som for store virksomheder, der allerede er kommet godt i gang derude. Det er forklaringen på, hvorfor Danmark som SMV-nation sakker efter Sverige, Tyskland og Holland, når det gælder markedsandele på vækstmarkederne.

For at SMV’er skal komme i gang på de nye markeder, kræver det en gennemtænkt politik og en incitamentsstruktur, som egner sig til danske SMV’ers behov. SMVdanmark indgår løbende i dialog med relevante ministre samt partiernes ordførere for at styrke den politiske bevågenhed på området.

 

SMVdanmark arbejder aktuelt for

 

Fokus på SMV’ers potentialer og behov i forbindelse med privatsektorprogrammer i Danida

SMVdanmark udviklede i samarbejde med Danida, ”Virksomhed-til-Virksomhed” konceptet, hvor Danida lige siden 1991 har ydet tilskud til danske virksomheder, der ønsker at indgå strategisk samarbejde med en virksomhed i et af Danidas samarbejdslande. Flere hundrede SMV’er har etableret længerevarende samarbejdsprojekter ad den vej. Flere af de mest populære af landene, Vietnam og Bangladesh er siden blevet optaget blandt de nye vækstmarkeder, ”Next eleven”, og Sydafrika er blevet del af ”BRIKS” landene. Med Danidas bistand har en række SMV fået adgang til disse nye markeder, imens man endnu kunne ”pick the winners” i det lokale erhvervsliv. Vi arbejder fortsat for, at der er fokus på SMV’erne og for at forbedre deres muligheder igennem Danidas programmer.


Forståelse for virksomhedernes perspektiv i udviklingsprojekter

Det er blevet populært blandt politikere at tale om at virksomheder skal have ”hånden på kogepladen”, hvis de skal have tilskud til aktiviteter på vanskelige markeder. Hertil er kun at sige, at det er det officielle Danmark og ikke virksomhederne, som ønsker at prioritere erhvervsudvikling i verdens fattigste lande. Chancen for, at virksomheder vil vælge at arbejde med Mozambique og Tanzania i stedet for Kina, er minimal, medmindre man skaber incitamenter, der som minimum opvejer de store fordele, der er ved at arbejde i lande, der fungerer godt i forvejen. Derfor arbejder SMVdanmark for at skabe forståelse for virksomhedernes perspektiv og ønsker i partnerskabsprojekter i udviklingslande.


Lettere adgang til deltagelse i udviklingsprojekter

Det er helt centralt for at få SMV’er til at spille med på regeringens opfordring til at søge ud på de nye vækstmarkeder, om det er let eller besværligt at komme derud. Derfor er det afgørende, at det officielle Danmark stiller et velfungerende system med et minimum af bureaukrati til rådighed for SMV’er, så de kan koncentrere sig om udfordringen og selve forretningen i stedet for bøvl og administration. Det kan gøres ved at lette adgang vha. forenkling af procedurer, så bureaukratiske byrder og barrierer minimeres i forbindelse med virksomheders deltagelse i udviklingsprojekter med offentlig medfinansiering (ansøgningsprocedurer, afrapportering mm.).
 

Vil du vide mere?

Hvis du vil vide mere om SMVdanmark arbejde med at få SMV’erne ud på nye vækstmarkeder, eller oplever du barrierer som vi skal forsøge at gøre noget ved, så kontakt afdelingschef Jens Kvorning.

Kontakt

Internationaliseringschef
Jens Kvorning

Nyheder

For SMV'er - 14. jun. 2019

Vær smart – spar penge og energi

For SMV'er - 14. jun. 2019
Kom med i forskningsprojektet ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” og få hjælp til at sp ...

Læs mere
Internationalisering - 7. jun. 2019

Genvej til mere ”råderum” er øget eksport

Internationalisering - 7. jun. 2019
Skal vi finansiere genopretningen af velfærden, skal der flere penge til. Her kan særligt de små og ...

Læs mere
Politik - 4. jun. 2019

Lyspunkter for SMV’erne i partiernes erhvervsudspil

Politik - 4. jun. 2019
Omprioriteringsbidraget på uddannelserne skal fjernes, en ny barselsordning for selvstændige og et o ...

Læs mere
HIF - 29. maj. 2019

HIF’er giver lyd fra sig i debatten

HIF - 29. maj. 2019
Over de sidste par uger har flere HIF’ere blandet sig i de lokale debatter med kommentarer til både ...

Læs mere

For SMV'er

For SMV'er - 14. jun. 2019

Vær smart – spar penge og energi

For SMV'er - 14. jun. 2019
Kom med i forskningsprojektet ”Energistyring i XSmall produktionsvirksomheder” og få hjælp til at sp ...

Læs mere
For SMV'er - 29. maj. 2019

Hvem husker SMV’erne?

For SMV'er - 29. maj. 2019
Valgkampen har budt på en masse velfærdsløfter til borgerne, men hvor pengene skal komme fra ignorer ...

Læs mere
For SMV'er - 27. maj. 2019

Mød os på Folkemødet

For SMV'er - 27. maj. 2019
SMVdanmark tager til Folkemødet på Bornholm for at gøre opmærksom på SMV'ernes udfordringer og vilkå ...

Læs mere
For SMV'er - 23. maj. 2019

Lån mellem virksomheder

For SMV'er - 23. maj. 2019
SMV’ere skal have bedre erhvervslån. Derfor har SMVdanmark i dag lanceret SMVerhvervslån.dk, hvor SM ...

Læs mere

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser - 6. jun. 2019

NY REGERING MED FOKUS PÅ SMV-MÆRKESAGER

Pressemeddelelser - 6. jun. 2019
En lovbestemt betalingsfrist på max 30 dage, en barselsordning for selvstændige og fjernelsen af omp ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 29. maj. 2019

Udviklingen i factoring kalder på FAIR betalingsfrister

Pressemeddelelser - 29. maj. 2019
Belåning af fakturaer er over de seneste år eksploderet. Det er en usund udvikling, når de små og me ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 14. maj. 2019

SMVDANMARK VIL ”DISRUPTE” BANKERNE PÅ ERHVERVSLÅN

Pressemeddelelser - 14. maj. 2019
Bankerne er kommet for langt væk fra den basale bankforretning. Det rammer SMV'erne, der må betale n ...

Læs mere
Pressemeddelelser - 14. maj. 2019

SMV’ERNE SKAL HUSKES I VALGKAMPEN

Pressemeddelelser - 14. maj. 2019
Politikere skal skrue ned for alle løfterne og den hårde tone og fokusere mere på de virksomheder, s ...

Læs mere