Barselsfond er et kæmpe skridt for de selvstændige

En ny politisk aftale spænder et sikkerhedsnet ud under selvstændige, der ønsker at stifte familie. Barselsfonden for selvstændige vil sikre Danmarks knap 300.000 selvstændige et solidt økonomisk rygstød på op mod 31.000 kr. månedligt, mens de holder barsel. Selvstændige har ellers hidtil måttet nøjes med barselsdagpenge, mens lønmodtagere kan få løn under barsel. At politikerne nu fjerner den ubalance, glæder Alexander Nepper, politisk chefkonsulent i SMVdanmark.

”Det har været en mærkesag for os, at selvstændige fik de samme muligheder som lønmodtagere, når de skulle på barsel. For mange især mindre selvstændige kan en graviditet være et hårdt økonomisk smæk, og det er ikke rimeligt, at der skal være den forskel. Dette er ét af flere rettighedsgab, der er mellem selvstændige og lønmodtagere, og det er glædeligt, at vi nu får lukket dét. Vi vil gerne takke partierne bag aftalen for at have taget dette skridt for ligestillingen og fjerne barrierer for unge kvinders iværksætteri,” siger han.

Barselsfonden bliver en del af den statslige barselsfond og er finansieret af indbetalinger fra de selvstændige selv.

Alexander Nepper hæfter sig også ved, at barselsfonden vil gøre det mere interessant for kvinder at springe ud som selvstændige.

”Det er kun otte procent af de nystartede virksomheder, der har en kvindelig ejer under 35 år, mens det for mænd er 27 pct. Så man må desværre konstatere, at unge kvinder er forsigtige, når det gælder om at starte en virksomhed. Det kan denne aftale være med til at rette op på. Jo færre benspænd vi stiller op for nye virksomheder, jo mere vækst og jo flere arbejdspladser kan vi skabe i Danmark,” siger Alexander Nepper.

Barselsfonden løser også den økonomiske udfordring mandlige selvstændige får, når EU’s beslutning om, at der skal indføres to måneders øremærket barsel til fædre, bliver gennemført i Danmark.

Den politiske aftale er indgået mellem Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF, Radikale Venstre og Alternativet og er en udmøntning af Finanslovsaftalen for 2020.

Lasse Bernhard Hartmann

Chefkonsulent

mobil +45 61 96 39 86 tlf +45 33 93 20 00 Læs mere om Lasse Bernhard Hartmann

Barselsfonden gør op med en årelang forskelsbehandling mellem lønmodtagere og selvstændige og vil gøre det langt mere økonomisk sikkert for kvinder at starte virksomhed, så kvinder ikke skal vælge mellem at stifte virksomhed eller stifte familie. Det er meget glædeligt, mener SMVdanmark.