Genåbningsplan kan give tryghed for små virksomheder

Mange af de små virksomheder, der er særligt ramt af krisen, får med regeringens kommende genåbningsplan udsigt til at kunne genåbne. Det glæder vicedirektør i SMVdanmark Jakob Brandt, der længe har efterlyst en plan.

”Vi er lettede over, at de mange små virksomheder, der har været lukket i 2 måneder, ser ud til at kunne få lov til at åbne snart. Jeg er glad for, at regeringen har lyttet til vores opfordring om at genåbne butikker i indkøbscentre, caféer og restauranter. Det er nogle af de virksomheder, der har været allerhårdest ramt af coronakrisen, så det er rette tid at give dem handlerum igen,” udtaler han.

En undersøgelse foretaget af SMVdanmarks medlemmer viser, at knap hvert femte virksomhed oplever konkurs som en reel trussel, hvis deres situation ikke forbedres. Af dem forventer 27 pct. konkurs inden for en måned.

Jakob Brandt fortsætter:

”Det er vigtigt, at regeringen sikrer, at genåbningsplanen ikke bliver en unødvendig spændetrøje for de virksomheder, der nu må åbne. Det vil f.eks. være nyttesløst for mange restauranter, hvis de kun må have udeservering og stadig skal lukke resten af restauranten af. Myndighederne skal udstikke gode sundhedsmæssige retningslinjer, men må også udvise tillid til, at virksomhederne handler forsvarligt.”

Udsigt til genåbningsplan er en lettelse for mange små og mellemstore virksomheder. Men pas på, at kommende regler ikke bliver en spændetrøje, advarer vicedirektør i SMVdanmark Jakob Brandt.