Godt nyt: Ny næring til udsultede erhvervsskoler

Det er rigtig godt nyt, at regeringen i sit nye udspil ’Fra folkeskole til faglært’ blandt andet har valgt at styrke folkeskolens fokus på erhvervsuddannelserne. Det er der i den grad brug for. I SMVdanmark mener vi dog, at man bør være mere konsistente i støtten til erhvervsuddannelserne og fjerne omprioriteringsbidraget. Det ville give en større effekt og sikre fagligheden.

”Vi kunne næsten selv have skrevet oplægget. Det ser rigtig godt ud. Eleverne i folkeskolen skal have rettet deres interesse mod erhvervsuddannelserne i langt højere grad end i dag, derfor er det glædeligt, at man har valgt at investere i en række forskellige initiativer for at højne interessen og øge prestigen. Vi er dog skuffede over, at de 2 pct. årlige besparelser, det såkaldte omprioriteringsbidrag, ikke er blevet fjernet, så vi er spændte på, hvor mange penge der reelt kommer ud at arbejde på erhvervsskolerne,” siger SMVdanmarks uddannelsespolitiske chefkonsulent Dorte Kulle.

Styrkelse af den faglige stolthed

Øgede investeringer i faglokaler, værksteder og udstyr er blot nogle af de initiativer, der vækker begejstring.

”Der er mange gode initiativer i regeringsudspillet. Ideen med at styrke folkeskolelærernes praksisfaglighed, have valgfag på erhvervsskolerne og have erhvervsskolelærere til at undervise i folkeskolen vil gøre den mentale afstand for mange folkeskoleelever langt mindre, end den er i dag. En del af problemet er, at alle kender gymnasiet, men få kender erhvervsuddannelserne, så det er glædeligt, at der bliver gjort op med automatvalget, så alle nu bliver udfordret på deres uddannelsesvalg og skal erklæres egnet til en erhvervsuddannelse,” siger SMVdanmarks uddannelsespolitiske chefkonsulent Dorte Kulle.

Det glæder også SMVdanmark, at man vil sætte iværksætteri og virksomhedsstart på skoleskemaet på erhvervsskolernes grundforløb og styrke ungdomsmiljøet på erhvervsuddannelserne.

”I SMVdanmark har vi altid selv haft vores egen tradition med at uddele medaljer til dygtige lærlinge, der har gjort en særlig indsats, og det virker. Så en større fokus på miljøet på erhvervsuddannelserne og identitetsskabelse på erhvervsuddannelserne vil også gøre erhvervsuddannelserne til et mere attraktivt valg end i dag,” siger SMVdanmarks uddannelsespolitiske chefkonsulent Dorte Kulle.

Bedre introforløb for voksne

Med et nyt 10 ugers introducerende og afklarende grundforløb for voksne er håbet, at man vil nedbringe frafaldet blandt de voksne. SMVdanmark er glade for det nye tiltag for grundforløbsdelen.

”Virksomhederne mangler i den grad hænder, så de er rigtig godt set, at der mangler fokus på de voksne på erhvervsuddannelserne. Virksomhederne skriger lige nu på faglært arbejdskraft, og flere brancher kan ikke få lærlinge, så vi skal have alle med,” siger SMVdanmarks uddannelsespolitiske chefkonsulent Dorte Kulle.

Chefkonsulent Dorte Kulle, telefon 22 17 47 17
Kommunikationschef Frederik Faurby, telefon 51 34 43 77

Regeringen har afsat 1,5 mia. til at styrke erhvervsuddannelserne og en halv mia. til folkeskolerne de næste fire år. Øgede investeringer, valgfag på erhvervsskolerne og erhvervsskolelærere på folkeskolen skal være med til at styrke elevernes interesse og kendskab til erhvervsuddannelserne.