Lange betalingsfrister gør små virksomheder til ’kassekredit’ for de store

  • Alle typer
  • {{filter.name}} ({{filter.count}})

Der blev ikke fundet nogle resultater

Utilstrækkelig lovgivning betyder, at rigtig mange små og mellemstore virksomheder oplever, at deres store kunder trækker betalinger i langdrag. Det koster virksomhederne likviditet og bremser skabelsen af nye private job og lærepladser, mener SMVdanmark, der har fået lavet en kortlægning af problemet.

”Der sidder nogle kolde og kyniske regnedrenge i mange store virksomheder, og de har regnet ud, hvordan man tvinger små leverandører til at være en slags ’bank’. Kombinationen af en utilstrækkelig lovgivning og de store kunders enorme købermagt betyder simpelthen, at små leverandører ender som kassekredit for de store,” siger vicedirektør Jakob Brandt.

Det er nemlig ikke frivilligt, om små virksomheder vil acceptere store virksomheders lange betalingsfrister.

”Siger man nej til de lange betalingsfrister, risikerer man at miste kunden. Små virksomheder med få kunder kan ikke tåle at løbe den risiko, og ofte går det hårdt ud over kassekreditten. Det er simpelthen ikke fair at drive forretning på den måde. Jeg mener, at lovgivningen skal sikre os en fair og ufravigelig betalingsfrist på maks 30 dage”, siger Jakob Brandt. 

 

Sene betalinger bremser vækstvirksomheder

En undersøgelse, Norstat har lavet for SMVdanmark, dokumenterer de store virksomheders fremfærd.

Ifølge undersøgelsen oplever knapt halvdelen, 43 pct., af Danmarks SMV’er, at de store virksomheder kræver betalingsfrister, der er længere end 30 dage. SMVdanmark er i besiddelse af eksempler på betalingsfrister på op til 120 dage.

”I små virksomheder kan man altså ikke vente tre måneder med at udbetale løn til medarbejdere eller betale for de materialer, man bruger på en opgave. Er man samtidig en vækstvirksomhed eller iværksætter uden millioner i egenkapital, sætter store kunders sene betalinger en effektiv kæp i hjulet på virksomhedens udvikling”, advarer Jakob Brandt.

 

Undersøgelse: Store kunder presser små leverandørers likviditet

  • 43 pct. af virksomhederne oplever betalingsfrister over 30 dage efter levering
  • 55 pct. af virksomhederne mener, at det er dybt uretfærdigt, at store virksomheder har betalingsfrister på 30 dage og i nogle tilfælde op til 120 dage over for deres mindre leverandører
  • 34 pct. af virksomhederne har følt sig tvunget til at acceptere de lange betalingsfrister
  • For 42 pct. af de virksomheder, som har oplevet betalingsfrister på over 30 dage, har det betydet likviditetsudfordringer
  • 50 pct. af virksomhederne har været nødsaget til at trække på virksomhedens kassekredit.

Kilde: Norstat november 2018

 

Læs SMVdanmarks analyse Flere oplever betalingsfrister på længere end 30 dage.

Analysen bygger på svar fra 305 repræsentativt udvalgte danske SMV'er indhentet oktober 2018.

 

Max 30 dages betalingsfrist

Praksissen med sene betalinger har et omfang, som har fået SMVdanmark tiI at lancere en kampagne for, at renteloven bliver skærpet, så store virksomheder ikke får mulighed for at bruge deres små leverandører som bank.

Støt kampen for en lovændring, der sikrer fair betalingsfrister.

 

Kontakt

Vicedirektør Jakob Brandt, telefon 24 25 27 27

Kommunikationschef Frederik Faurby, telefon 51 344 377

Menu

Undermenu

Det gør ondt i kassekreditterne, når små og mellemstore virksomheder presses til at acceptere urimeligt lange betalingsfrister fra store kunder. Det viser en undersøgelse, analysevirksomheden Norstat har lavet for SMVdanmark.