20 spørgsmål og du har din APV på plads

Arbejdstilsynet har lanceret et nyt onlineværktøj, der barberer 100 spørgsmål ned til 20, og dermed gør det lettere for små virksomheder at udfylde den lovpligtige APV.

Alt for mange små virksomheder får ifølge Arbejdstilsynet ikke udfyldt den lovpligtige arbejdspladsvurdering, APV, der skal skabe synlighed om de arbejdsmiljømæssige udfordringer, der kan være i en virksomhed.

Problemet er, at det kan være tidskrævende og uoverskueligt at udfylde APV'en, bl.a. fordi man i de eksisterende vejledninger skal udfylde over 100 spørgsmål.

 

Mere overskueligt for den lille virksomhed

Men det skal Arbejdstilsynets nye online APV-værktøj hjælpe med at rette op på, ved at gøre det lettere for de mange små virksomheder at udfylde APV'en. Og det er en rigtig god idé, siger Lars Magnus Christensen, cheføkonom i SMVdanmark.

”Ved at gøre Arbejdspladsvurderingen til et mere brugervenligt værktøj, der virker godt både på computer og mobil, gør man det tilgængeligt for de små virksomheder på en helt anden måde. Og ved at skære antallet af spørgsmål ned fra 100 til under 20 og samtidig guide virksomheden igennem skridt for skridt, gør man det mere overskueligt for den lille virksomhed at leve op til lovens krav," siger Lars Magnus Christensen. 

 

Kun 15-20 branchespecifikke spørgsmål 

Den nye tjekliste har kun 15-20 spørgsmål, der er målrettet den specifikke branche. Det gør det nemt, overskueligt og hurtigt for virksomhederne at komme godt i gang. Spørgsmålene er nøje udvalgt på baggrund af Arbejdstilsynets viden og data om arbejdsmiljøproblemer i den enkelte branche.

Med det nye værktøj kan virksomhederne også selv redigere tjeklisterne, så de får en liste med spørgsmål, der er skræddersyet til netop deres virksomhed. Det nye værktøj hjælper virksomheden til at vurdere de arbejdsmiljøproblemer, den står overfor, og giver konkrete eksempler på løsninger fra virksomhedens egen branche, som bl.a. Arbejdstilsynets tilsynsførende har bidraget med.

 

Digitale løsninger hjælper de små

"I SMVdanmark efterspørger vi generelt gode digitale løsninger, der kan gøre hverdagen lettere for de små og mellemstore virksomheder. Derfor er det et godt initiativ Arbejdstilsynet har taget med det nye værktøj, der vil gøre det lettere for særligt de små virksomheder at leve op til lovkravene om en gennemført arbejdspladsvurdering,” konstaterer Lars Magnus Christensen. .

Få adgang til det nye onlineværktøj fra din computer eller smartphone på www.apv.at.dk

Hvad er en APV?

  • Det er et lovkrav, at alle virksomheder med ansatte skal lave en arbejdspladsvurdering, som omfatter alle arbejdsmiljøforhold i virksomheden.

  • Det er arbejdsgiveren ansvar, at der bliver lavet en arbejdspladsvurdering, og at medarbejderne bliver inddraget.

  • Arbejdspladsvurderingen skal være tilgængeligt for både ledelsen og medarbejderne.

  • Arbejdspladsvurderingen skal revideres, når der sker ændringer, som har betydning for arbejdsmiljøet - dog mindst hvert 3. år.

Kilde: Arbejdstilsynet

Fakta om det nye APV-værktøj

  • Værktøjets tjekliste består af 15-20 branchespecifikke spørgsmål. Spørgsmålene er nøje udvalgt på baggrund af Arbejdstilsynets viden og data om arbejdsmiljøproblemer i den enkelte branche.
  • Virksomhederne kan selv redigere tjeklisterne, så de får en liste med spørgsmål, der er skræddersyet til den enkelte virksomhed. 

  • Værktøjet giver konkrete eksempler på løsninger fra virksomhedens egen branche. 

  • Du får adgang til det nye onlineværktøj fra din computer eller smartphone på www.apv.at.dk

  • Det kræver ikke NemID at logge ind.

  • Arbejdstilsynet har oprettet en APV-hotline. På telefon 72 20 90 00 kan du få svar på både tekniske spørgsmål til APV-værktøjet og generel viden om APV-arbejdet.