|
Statsministeren har udskrevet valg. Det betyder, at vi de kommende uger igen skal høre politikere diskutere, hvem skal have lidt mere, hvem skal have lidt mindre, og hvem skal betale regningen.
Men der er et spørgsmål, som altid fylder for lidt, nemlig det helt overordnede: Hvordan sikrer vi, at der mest muligt til flest mulige? Med andre ord: Hvordan gør vi kagen større? Og ikke bare: Hvem skal have det største stykke.
For hvis ikke vi skaber mere vækst, flere arbejdspladser og bedre vilkår for vores virksomheder, så bliver der over tid mindre at dele ud af. Der bliver mindre kage til alle. En stor del af vores samlede velstand bliver skabt i de små og mellemstore virksomheder. Danmark har omkring 300.000 SMV’er. De beskæftiger over en million mennesker og står for to tredjedele af jobbene i den private sektor.
Alligevel kan man nogle gange få indtryk af, at sunde driftige virksomheder bliver taget for givet, og at man altid lige kan presse dem lidt mere, hvis mere der noget, man som politiker går og mangler.
Et godt eksempel er Socialdemokratiets forslag om en ny formueskat. Det bliver dygtigt pakket ind som et lille indgreb, der kun berør nogle få og meget rige mennesker. Men ...
|