Referat af 2021 Generalforsamling for de direkte medlemmer

Online-Generalforsamling for de direkte medlemmer af SMVdanmark blev afholdt den 12. maj 2021, kl. 9.30 - 10.30.

1. Velkomst og valg af dirigent
  2. Formandens beretning v/Steffen Thomsen
  3. SMVdanmarks største udfordringer i et Corona-år v. Jakob Brandt.
  4. Valg af formand for de direkte medlemmer og valg af repræsentanter til SMVdanmarks repræsentantskab (4)
  5. Indkomne forslag (n.a.)
  6. Drøftelse af aktiviteter i det kommende år

Referat

1. Valg af dirigent

Sekretariatschef i SMVdanmark, Rikke Lilienthal, bød velkommen til Generalforsamlingen og nævnte, at gruppen af direkte medlemmer er voksende, hvilket vi er glade for. Flere direkte medlemmer betyder, at SMVdanmark har fokus på at udvikle flere medlemstilbud, som matcher selvstændiges behov. For ud over at kæmpe for jer politisk, arbejder vi hele tiden på at udvikle medlemsfordele, som giver værdi på bundlinjen. Det kan være i form af rabatter, men det kan også være faglig udvikling og netværk. Rikke opfordrede til at tage kontakt til sekretariatet, hvis I har forslag til, hvordan SMVdanmark kan udvikle nye tilbud.

Herefter skulle der vælges en dirigent. Partner og udviklingschef i Bleschu, Tine Bork, havde stillet sig til rådighed og blev valgt.

Tine Bork konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt iht. forretningsordenen og gav derefter ordet videre til formanden.

2. Formandens beretning

Formanden for De Selvstændige, Steffen Thomsen, aflagde beretning:

Kære alle

Godt at se så mange af jer. Både alle jer som har været med i nogle år og alle jer, der er kommet til i årets løb. Vi havde jo håbet at se jer fysisk som sidste år, men vi er desværre ikke helt der endnu. Til gengæld har flere mulighed for at være med.

Jeg hedder Steffen Thomsen og har været formand for denne gruppe i en håndfuld år. Jeg driver to små virksomheder i København sammen med et par medejere.

De Selvstændige er alle os, som er direkte medlemmer af SMVdanmark, og altså ikke er medlem via et medlemskab i en brancheforening. Vi er her af mange forskellige grunde, men vi deler, at vi ved at stå sammen kan sikre, at vores stemme bliver hørt, og vores krav og ønsker bliver rejst.

En stor del af os er små virksomheder med under 5 ansatte. Mange af os er sikkert bare os selv. Vi kommer fra et hav af brancher og fra hele landet. Men vi er alle påvirket af mange af de samme ting. Ikke kun corona, som naturligt nok fylder for mange af os, men også de vilkår vi har at drive forretning under, adgang til rimelig finansiering, den grønne omstilling, digitalisering, skatter og afgifter, urimelige betalingsfrister og så videre.

Corona-året har på mange måder vist, hvor vigtig repræsentation er, ikke mindst når man er en lille virksomhed. Pludselig blev alt det vigtige kogt ned i en maggi-terning, som handlede om at komme helskindet gennem. Mange af os har sikkert oplevet usikre kunder, der udskyder ordrer, kassekreditter som nærmer sig grænsen, salg som skal ske online og en masse hjemmearbejde med børn og larm.

I den situation har jeg været glad for, at SMVdanmark tog på sig at være vores stemme i debatten, og formidlede og forhandlede på vores vegne. Jakob vil tage os igennem nogle af de vigtigste kampe og resultater fra corona-året som gik, og hvad vi kan forvente.

Jeg håber også, at vi lærte af krisen, at vi kan bruge hinanden. Vi ligger nu i kølvandet på corona­-krisen, hvor vi skal have lappet huller, aktiveret vores kundeliste og få en normal forretning i gang igen. Her tror jeg, at vi kan bruge hinanden på kryds og tværs. Tænk gerne over, om du har en idé eller to, som du gerne selv vil være med til at realisere. Eller noget du synes, SMVdanmark skal tage fat i. Bland dig i chatten, send en mail eller bare ring.

Jeg håber, vi får en god digital generalforsamling og tak for ordet.

Herefter gav dirigenten ordet videre til administrerende direktør for SMVdanmark, Jakob Brandt.

3. SMVdanmarks største udfordringer i et Corona-år

Jakob Brandt holdt et oplæg, som i det væsentligste er gengivet nedenfor.

Det har været et ufatteligt begivenhedsrigt år. Der er blevet kæmpet mange kampe og heldigvis også vundet mange sejre.

Der er en bekymrende lille forståelse hos regeringspartiet over for små selvstændige. Under corona-krisen har der været fokus på de store lønmodtager-arbejdspladser. Derfor har hjælpepakkerne fokuseret på lønkompensation og faste omkostninger, og de selvstændige har ikke fyldt meget på regeringens dagsorden.

Men så kom SMVdanmark på banen. Fx fik vi lønkompensationen til selvstændige hævet fra 23.000 kr. til 30.000 kr. via et flertal hos partierne udenom regeringen. SMVerne var tidligere en gruppe, der ikke blev hørt, men det har vi fået lavet om på. Vi har været så meget på banen, at vi er blevet nævnt i Grønnegårdsrapporten, som medvirkende årsag til, at der er kommet ordninger særligt for selvstændige og særligt for eventbranchen, så der i alt er kommet 64 hjælpepakker. Vi har billedligt talt lykkedes med at sætte en ny spand ind, hver gang det begyndte at dryppe fra et nyt hul i taget. Det har hjulpet rigtig mange, men desværre ikke alle. Og oven i det har mange været ramt af forsinkelser og har haft svært ved at få pengene udbetalt.

Vi skal sikre genåbning – forsvarligt, men nok til at virksomhederne kan betale den gæld, de har oparbejdet og få en fornuftig omsætning igen.

Kigger jeg i krystalkuglen, kan jeg se flere sværdslag: At der fx er usikkerhed om, hvad folk må, selv om de er fuldt vaccinerede. Vi kommer til at blive ved med at presse på.

Der er naturligvis en balance i forhold til trykket på sundhedsvæsenet, der skal sikres, men erhvervslivet SKAL i gang igen, og de vaccinerede skal sættes fri.

Vi vil have hjælpepakkerne til at fortsætte. Hvis man begrænser efterspørgslen (som regeringen gør via restriktioner), så må man give kompensation. Og selvfølgelig kan de eksisterende hjælpepakker fortsætte, for de er netop fleksibelt og intelligent designet, så de kan følge virksomhedernes omsætning set i forhold til før krisen.

Herefter nævnte Jakob nogle af de øvrige politiske sager, SMVdanmark arbejder på, hvorefter der var mulighed for at stille spørgsmål.

4. Valg af formand for De Selvstændige og valg af repræsentanter til SMVdanmarks repræsentantskab og bestyrelse

Under dette punkt skulle der dels vælges en formand for gruppen af De Selvstændige, dels vælges tre repræsentanter til SMVdanmarks repræsentantskab.

Som formand genopstillede Steffen Thomsen, General Project Services ApS, og da der ingen modkandidater var til posten, blev Steffen genvalgt.

Som repræsentanter for De Selvstændige med ret til at deltage på SMVdanmarks repræsentantskabsmøde var der, udover formanden, fem kandidater. Disse var:

• Michael Nørregård, Stratega
  • Tine Bork, Bleschu
  • Erick Thürmer, Thürmer Tools
  • Claus Petersen, Hvalsø Teltudlejning
  • Anders Hertzberg, One Vision

Med så mange kandidater valgte Michael Nørregård og Tine Bork at trække sig, hvorefter dirigenten erklærede, at de tre øvrige var valgt.

Der kunne heller ikke i år vælges et medlem fra De Selvstændige til SMVdanmarks bestyrelse, da kun 19 medlemsvirksomheder var repræsenteret på generalforsamlingen. Valg af et medlem til SMVdanmarks bestyrelse forudsætter mindst 25 fremmødte.

Der var ikke indkommet forslag.

6. Aktiviteter i det kommende år

Steffen Thomsen nævnte, at medlemmerne skulle huske at gøre brug af de medlemstilbud, som er en del af medlemskabet af SMVdanmark. Det drejer sig blandt andet om adgangen til gratis juridisk bistand, og der bliver nu også løbende tilbudt webinarer, som alle frit kan deltage i.

Steffen opfordrede herudover medlemmerne til at henvende sig til sekretariatet, hvis der er aktiviteter, som SMVdanmark med fordel kan tilbyde.

Rikke Lilienthal supplerede med at nævne, at SMVdanmarks hjemmeside løbende opdateres med nye tilbud, ligesom der arbejdes på at udvikle flere netværk. Både branchespecifikke med fokus på specifikke udfordringer i den konkrete branche og ledelsesrelaterede netværk på tværs af brancher. Så følg med i nyhedsbreve og kig med jævne mellemrum på SMVdanmarks hjemmeside, så I får mest muligt ud af jeres medlemskab.

Flere medlemmer gav udtryk for, webinarerne havde været gode, og at der gerne på fremtidige webinarer måtte være fokus på det grønne og digitalisering. Herudover blev det nævnt, at de digitale muligheder gør det lettere at mødes på tværs af geografi.

Der var ikke noget yderligere til dette punkt.

Dirigenten takkede for god ro og orden på generalforsamlingen.

Maj 2021

Referent: Chefkonsulent i SMVdanmark, Katja Elberg

Valgt til SMVdanmarks Repræsentantskab:

• Steffen Thomsen, General Project Services ApS (Formand), st@projectservices.dk
  • Erick Thürmer, Thürmer Tools, erick@thurmer.com
  • Claus Petersen, Hvalsø Teltudlejning, claus@htu.dk