Brug nedenstående indeksberegner:
SMVdanmark har bestræbt sig på at sikre, at den udviklede indeksberegner er retvisende. Der gives dog ingen garanti og derfor er brugen af indeksberegneren på eget ansvar.
Hovedprincipperne for indeksregulering I AB 18 og AB Forenklet svarer til reglerne i det tidligere Pris- og tidcirkulære: Regulering skal ske efter omkostningsindeksene for byggeri og anlæg, der beregnes af Danmarks Statistik. Det bør klart fremgå af parternes aftale, hvilket indeks der skal benyttes ved entreprisereguleringen. Er det ikke aftalt, følger det af AB 18 og AB Forenklet, at der skal anvendes det indeks (del-/fagindeks), som i sin opbygning bedst svarer til entreprisen. Udføres der således en tømrerentreprise ved et boligbyggeri, bør man anvende Byggeomkostningsindekset for tømrerarbejde, mens man ved et arbejde i hovedentreprise bør benytte det samlede Byggeomkostningsindeks for boligbyggeri. For at undgå uoverensstemmelser bør det i parternes aftale være præciseret, hvilket indeks der skal benyttes.
Overodnet findes der 4 forskellige omkostningsindeks for hvert fag.
Håndværksvirksomheden må derfor selv beregne det manglende indekstal for tyngdepunktsdagen den 15. februar. Det sker med udgangspunkt i indekstallet pr. 15. november, der forhøjes med samme stigningstakt som den stigningstakt, der har været imellem de foregående indekstal fra 15. august til indekset for 15. november.
Læs mere om indeksregulering her
Indeksreguleringen beregnes som forskellen imellem indekset på 6-månedersdagen (basis) og det indeks, der gælder på udførelsestidspunktet (tyngdepunktet). Man skal altså ikke regulere i forhold til det indeks, der var gældende på tilbudsdagen, men altid med det indeks, der gælder på 6-månedersdagen efter tilbuddet. Forskellen imellem de to indeks på henholdsvis 6-månedersdagen (basis-indeks) og udførelsestidspunktet (tyngdepunktsindeks) er afgørende for prisreguleringen. Hvis din kontrakt er udarbejdet i henhold til AB18 reglerne skal startdatoen for dit abejde ligge 12 måneder fra tilbudsdagen.
Reguleringsbeløbet er beregnet ved produktet af fakturabeløbet og indeksforskellen delt med det pågældende indeks på 6-månedersdagen.
En normal indeksregulering kan se således ud:
Indeks på 6-månedersdagen: 114,1
Indeks for udøfrelsestidspunktet: 117,7
Indeksforskel: 117,7 -114,1=3,6
Acontobeløb (=beregningsgrundlag): 100.000 kr.
Reguleringsbeløb: (100.000*3,6)/114,1=3.155 kr.
Acontobeløb + reguleringsbeløb= 103.155 kr.
AB18 og AB Forenklet
Er der aftalt AB18 eller AB forenklet i din entreprise, er der aftalt indeksregulering bortset fra de første 12 måneder fra tilbudsdagen, hvor prisen er fast. Du skal derfor ikke være opmærksom på at skrive andet specifikt i din aftale.
AB 92
Er der aftalt AB 92 i din entreprise, skal indeksregulering særskilt og specifikt være aftalt. Hvis der blot er aftalt Ab 92 uden nogen henvisning til indeksregulering, har du ikke ret til at indeksregulere.
AB Forbruger
Som i AB 92, er indeksregulering ikke indeholdt i AB Forbruger. Det skal derfor være aftalt særskilt, at der kan indeksberegnes. Det er ikke sædvanligt at aftale indeksregulering med en forbruger, da de første 12 måneder i en standard aftale om indeksregulering alligevel er faste. Du kan som håndværker dog godt aftale dette med din kunde.
Ingen form for AB aftalt
Er der i entreprisen ikke aftalt nogen form for AB, kan du stadig godt aftale indeksregulering. Som ved AB 92 og AB Forbruger, skal det være aftalt specifikt at der indeksreguleres.
Før denne dato blev fagindekset for tømrer- og snedkerarbejde lavet som to separate indeks. Det er nu slået sammen til at være indeholdt i ét indeks. Bygningsdelsindekset var tidligere indeholdt i bygningskompletteringsindekset. Bygningsdelsindekset for overflader har nu sit eget indeks, mens bygningsdelsindekset for bygningsinventar er udgået.
Hovedprincipperne for indeksregulering I AB 18 og AB Forenklet svarer til reglerne i det tidligere Pris- og tidcirkulære: Regulering skal ske efter omkostningsindeksene for byggeri og anlæg, der beregnes af Danmarks Statistik. Det bør klart fremgå af parternes aftale, hvilket indeks der skal benyttes ved entreprisereguleringen. Er det ikke aftalt, følger det af AB 18 og AB Forenklet, at der skal anvendes det indeks (del-/fagindeks), som i sin opbygning bedst svarer til entreprisen. Udføres der således en tømrerentreprise ved et boligbyggeri, bør man anvende Byggeomkostningsindekset for tømrerarbejde, mens man ved et arbejde i hovedentreprise bør benytte det samlede Byggeomkostningsindeks for boligbyggeri. For at undgå uoverensstemmelser bør det i parternes aftale være præciseret, hvilket indeks der skal benyttes.
Overodnet findes der 4 forskellige omkostningsindeks for hvert fag.
Håndværksvirksomheden må derfor selv beregne det manglende indekstal for tyngdepunktsdagen den 15. februar. Det sker med udgangspunkt i indekstallet pr. 15. november, der forhøjes med samme stigningstakt som den stigningstakt, der har været imellem de foregående indekstal fra 15. august til indekset for 15. november.
Læs mere om indeksregulering her
Indeksreguleringen beregnes som forskellen imellem indekset på 6-månedersdagen (basis) og det indeks, der gælder på udførelsestidspunktet (tyngdepunktet). Man skal altså ikke regulere i forhold til det indeks, der var gældende på tilbudsdagen, men altid med det indeks, der gælder på 6-månedersdagen efter tilbuddet. Forskellen imellem de to indeks på henholdsvis 6-månedersdagen (basis-indeks) og udførelsestidspunktet (tyngdepunktsindeks) er afgørende for prisreguleringen. Hvis din kontrakt er udarbejdet i henhold til AB18 reglerne skal startdatoen for dit abejde ligge 12 måneder fra tilbudsdagen.
Reguleringsbeløbet er beregnet ved produktet af fakturabeløbet og indeksforskellen delt med det pågældende indeks på 6-månedersdagen.
En normal indeksregulering kan se således ud:
Indeks på 6-månedersdagen: 114,1
Indeks for udøfrelsestidspunktet: 117,7
Indeksforskel: 117,7 -114,1=3,6
Acontobeløb (=beregningsgrundlag): 100.000 kr.
Reguleringsbeløb: (100.000*3,6)/114,1=3.155 kr.
Acontobeløb + reguleringsbeløb= 103.155 kr.
AB18 og AB Forenklet
Er der aftalt AB18 eller AB forenklet i din entreprise, er der aftalt indeksregulering bortset fra de første 12 måneder fra tilbudsdagen, hvor prisen er fast. Du skal derfor ikke være opmærksom på at skrive andet specifikt i din aftale.
AB 92
Er der aftalt AB 92 i din entreprise, skal indeksregulering særskilt og specifikt være aftalt. Hvis der blot er aftalt Ab 92 uden nogen henvisning til indeksregulering, har du ikke ret til at indeksregulere.
AB Forbruger
Som i AB 92, er indeksregulering ikke indeholdt i AB Forbruger. Det skal derfor være aftalt særskilt, at der kan indeksberegnes. Det er ikke sædvanligt at aftale indeksregulering med en forbruger, da de første 12 måneder i en standard aftale om indeksregulering alligevel er faste. Du kan som håndværker dog godt aftale dette med din kunde.
Ingen form for AB aftalt
Er der i entreprisen ikke aftalt nogen form for AB, kan du stadig godt aftale indeksregulering. Som ved AB 92 og AB Forbruger, skal det være aftalt specifikt at der indeksreguleres.
Før denne dato blev fagindekset for tømrer- og snedkerarbejde lavet som to separate indeks. Det er nu slået sammen til at være indeholdt i ét indeks. Bygningsdelsindekset var tidligere indeholdt i bygningskompletteringsindekset. Bygningsdelsindekset for overflader har nu sit eget indeks, mens bygningsdelsindekset for bygningsinventar er udgået.
Brug nedenstående indeksberegner:
SMVdanmark har bestræbt sig på at sikre, at den udviklede indeksberegner er retvisende. Der gives dog ingen garanti og derfor er brugen af indeksberegneren på eget ansvar.
Cirkulæret §9 giver mulighed for regulering af entreprisesummen i tilfælde af ekstraordinære prisstigninger på et materiale, som direkte eller indirekte indgår i arbejdet, eller på brændstof, der direkte benyttes til arbejdet.
For at få godtgørelse under katastrofeklausulen skal man leve op til visse krav.
For det første skal tilbudsgiveren dokumentere prisstigninger på materialet eller brændstoffet. Det skal ske gennem et officielt prismateriale eller fra en anden lødig kilde. Det er kun den del af prisstigningen, som overstiger 10% af prisen på materialet eller brændstoffet på tilbudsdagen, som katastrofeklausulen dækker. Til denne procentsats lægges der 0,5% til, for hver hele måned, der er gået mellem tilbudsdagen og indkøbstidspunktet. Bemærk, at indekset kun opgøres d. 1 i hver måned.
For det andet er det et krav, at godtgørelsesbeløbet udgør mindst 0,5% af entreprisesummen.
Priserne i indekset kommer fra Danmarks Statistik, PRIS1115, og de opdateres automatisk, så de altid afspejler de seneste tal.
Et eksempel på brug af katastrofeklausulen:
En håndværksvirksomhed skal 6 måneder efter tilbudstidspunktet indkøbe et bestemt byggemateriale. Materialet er steget 15% siden tilbudsdagen. Håndværksvirksomheden får ikke dækning for de første 13% af prisstigningen (svarende til 10% plus de 6 måneder gange 0,5%). Da priserne er steget 15%, kan håndværksvirksomheden som udgangspunkt få godtgjort 2% af prisstigningen. Dog skal godtgørelsesbeløbet også udgøre mindst 0,5% af entreprisesummen.
For at få godtgørelse under katastrofeklausulen skal man leve op til visse krav.
For det første skal tilbudsgiveren dokumentere prisstigninger på materialet eller brændstoffet. Det skal ske gennem et officielt prismateriale eller fra en anden lødig kilde. Det er kun den del af prisstigningen, som overstiger 10% af prisen på materialet eller brændstoffet på tilbudsdagen, som katastrofeklausulen dækker. Til denne procentsats lægges der 0,5% til, for hver hele måned, der er gået mellem tilbudsdagen og indkøbstidspunktet. Bemærk, at indekset kun opgøres d. 1 i hver måned.
For det andet er det et krav, at godtgørelsesbeløbet udgør mindst 0,5% af entreprisesummen.
Priserne i indekset kommer fra Danmarks Statistik, PRIS1115, og de opdateres automatisk, så de altid afspejler de seneste tal.
Et eksempel på brug af katastrofeklausulen:
En håndværksvirksomhed skal 6 måneder efter tilbudstidspunktet indkøbe et bestemt byggemateriale. Materialet er steget 15% siden tilbudsdagen. Håndværksvirksomheden får ikke dækning for de første 13% af prisstigningen (svarende til 10% plus de 6 måneder gange 0,5%). Da priserne er steget 15%, kan håndværksvirksomheden som udgangspunkt få godtgjort 2% af prisstigningen. Dog skal godtgørelsesbeløbet også udgøre mindst 0,5% af entreprisesummen.
Du har også mulighed for at beregne muligheden for godtgørelse på specifikke varegrupper, som ikke er opgjort af Danmarks Statistik. Indsæt selv priser ved tilbudsdato og indkøbsdato for at beregne godtgørelsen i nedenstående beregner. Indsæt derefter den resterende godtgørelse for de resterende benyttede matrialer, samt den samlede entreprisesum, for at udregne om du kan modtage godtgørelse.