Fra Aarhus Haandværkerforening Foto: Tore Plougheld
Oprindelig udgivet på www.aarhushf.dk 22. august 2024
”Vi er ikke i mål – det er først nu vi skal i gang!”
Sådan lød ordene da rådmand Nicolai Bang (K) åbnede dagens mini-topmøde om den nye såkaldte mobilitetsplan for Aarhus Kommune for de omkring 70 fremmødte deltagere fra byens erhvervsliv. Planen har været længe undervejs og er da også blevet forsinket flere gange, men 7. august blev aftalen, der er indgået mellem socialdemokraterne, konservative, SF, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten og løsgænger Thure Hastrup, offentliggjort.
Mødet var arrangeret af Aarhus Erhvervssamarbejde, der består af Aarhus Haandværkerforening, Aarhus City Forening, Danish Transport Group, Dansk Erhverv, Danske Speditører Østjylland, Dansk Industri, Erhverv Aarhus, Tekniq samt Visit Aarhus.
Med kæmpe anlægsprojekter som nye busbaner (de såkaldte BRT-busser) og en ny letbanestrækning, nye, eksotiske udtryk i debatten som ”nul-emissions-zoner”, ”road pricing” og ”trafik-øer” og en samlet anlægsramme over de næste 10 år på anslået 1,8 mia. kr. kan perspektiverne i den nye aftale virke overvældende. Nicolai Bang og hans byrådskollega, socialdemokraten Steffen Wich, brugte da også udtrykket ”100 års-plan” flere gange for at understrege hvor historisk og ambitiøs den fremlagte plan er.
Starten: Klimaplan 2008
CEO Poul Dalsgaard fra Erhverv Aarhus bød velkommen til deltagerne og de to inviterede byrådspolitikere, rådmand for teknik og miljø Nicolai Bang (K) og Steffen Wich (S), der er medlem af teknisk udvalg. Han mindede om at den plan og de kommende forhandlinger der nu foreligger, i virkeligheden er en forlængelse af den kommunale klimaplan der blev vedtaget i 2008.
Siden da er Aarhus dog vokset ganske betragtelig, med mere end 70.000 indbyggere. Hvilket er flere mennesker end det samlede antal beboere i byer som Randers, Esbjerg, Viborg eller Herning.
Så der er ingen tvivl om at tiden kalder på nye planer, især for sameksistensen i trafikken. Mere end 130.000 personbiler er registreret i Aarhus Kommune, og det er en stigning på 14% siden 2019. Og med de foreslåede lukninger af dele af Frederiks Alle, Banegårdspladsen og området omkring Vesterbro Torv samt forårets trafikkaos omkring selvsamme torv i frisk erindring var der ingen mangel på emner der kunne tages op på formiddagens uformelle møde, der blev afholdt på Scandic Hotel i centrum af Aarhus.
Rådmanden: Forpligtet på dialog
Rådmand Nicolai Bang startede sin 10-minutterstale med at understrege, at uanset hvad der sker og hvad der ender med at blive vedtaget i byrådet, så vil et projekt af dette omfang forpligte ham og alle de øvrige politikere på en kontinuerlig dialog med byens borgere.
”Vi skal ikke kun lave høringer hvor det virker som om alting er besluttet på forhånd. Ændringerne på vejene, i trafikken og i det hele taget for alle der bor og arbejder i og besøger Aarhus vil blive mærkbare i generationer – de vil forandre Aarhus for altid. Så det er vigtigt at alle føler sig hørt og kan være med til at bakke op om ændringerne, for vi når kun i mål med fælles hjælp” lød det fra rådmanden.
Steffen Wich fra socialdemokraterne var inde på noget af det samme da han efterfølgende fik ordet:
”Der findes et begreb: ”Det skal ikke være i mit nabolag”, eller på engelsk NIMBY (Not In My Back Yard), som er utroligt vigtig at være opmærksom på når det gælder de her store forandringer. Det, vi laver lige nu er en 100 års-plan for Aarhus, så det er med at informere alle og kunne justere og forklare undervejs. Men når vi taler om ting så fundamentale som at omlægge byens hovedfærdselsårer, så ved vi allerede nu at det faktisk godt kan lade sig gøre. Hvis vi ser på andre europæiske storbyer som Paris, Oslo, Malmø og Madrid, så har de haft succes med deres projekter – så det kan vi også”, forklarede Steffen Wich, der sidder i byrådets tekniske udvalg.
Manglende CO2-regnskab, midtby som eksperimentarium og politiske illusionsnumre
Herefter fik de fremmødte erhvervsfolk ordet. Noget der blev brugt til både at fremsætte egne synspunkter på den foreliggende mobilitetsplan og stille spørgsmål til politikerne.
Det blev blandt andet påpeget at ét af de bærende elementer i planen, indførelsen af den grønne vejafgift, også kaldet road pricing, er helt afhængig af at Folketinget vedtager en lov som gør dette muligt i det hele taget – hvilket der ikke på nuværende tidspunkt lader til at være politisk flertal for på Christiansborg.
Andre ville vide hvorfor udfordringerne med afviklingen af trafikken på Aarhus Ø og navnlig det centrale kryds ud til den nye bydel slet ikke er omtalt i planen, da netop dette byområde også de næste ti år må forventes at opleve en stærkt forøget vækst og allerede nu oplever store udfordringer med fremkommeligheden.
I det hele taget var der en livlig diskussion i salen: Hvor nogle mente at det hele gik for hurtigt mente andre at det kun gik for langsomt og var skuffende uambitiøst hvis der virkelig skulle være tale om et 100 års-projekt for at omdanne Aarhus til en grøn og CO2-neutral moderne storby.
Fokusset på elbiler som den primære transportform (både i form af biler, busser og letbane) gav også anledning til følgende observation: ”Elbilerne er og bliver en politisk illusion. Hvis bilerne faktisk skal være bæredygtige og neutrale hvad angår CO2-udledning og man tager deres produktionsomkostninger med i regnskabet, så skal de køre mindst 100.000 kilometer før der er en gevinst at hente”.
Rådmand Nicolai Bang rundede afslutningsvis diskussionen af med at konstatere, at nutidens og fremtidens politik under alle omstændigheder er resultatet af tidligere tiders beslutninger. Han lagde heller ikke skjul på at processen frem mod den foreliggende mobilitetsplan har været en udfordring, da forligskredsen tæller mange partier med vidt forskellige dagsordener:
”Der er indgået kompromisser fra alle sider. Til gengæld er vi nu landet et sted hvor de politiske bukser kan holde, men det kræver at vi fortsat – over de næste mange år – er villige til at lægge hånden på kogepladen sammen” lød det afslutningsvis fra Nicolai Bang.