Og det er ikke fordi, at vi skal holde folkedomstol over nogen, der ikke er taget i noget illegitimt. Og ingen er strafskyldige, før de eventuelt er blevet dømt. Men der har været for meget negativ omtale af håndtering af visse sager og forhold i kommunen.
Inden for de seneste par år kan vi blot konstatere, at mange topembedsfolk er forsvundet ud af svingdøren både i borgmesterens forvaltning - nu kaldet Økonomi og Erhverv - og i teknisk forvaltning, som er bedre kendt som By og Land. Der er nu kommet ny stadsarkitekt, ny direktør i By og Land, ny kommunaldirektør, ny økonomidirektør. Og senest har vi fået en ny borgmester i Aalborg Kommune.
Det bliver spændende at se, hvad de skal have fejet væk eller affejet, eller måske vælger de at sige skidt-pyt – vi starter på ny. Der er behov for nye tanker og nye procedurer, nye arbejdsmetoder og en større imødekommenhed og service over for erhvervslivet.
Først skal alle have lov til at komme i arbejdstøjet. Dernæst skal de analysere situationen, stille de rette hold og så skal der ske ændringer og forbedringer i administrationen i landet tredjestørste kommune.
Alt for længe har håndværkere måttet se byggesager og lokalplaner blive forsinket og udskudt næsten på ubestemt tid. Byen har været gravet op igennem flere år til gene for de handlende og erhvervsdrivende, og kun få tror, at trafikken og parkeringsforholdene bliver bedre i fremtiden. Et storstilet plusbus projekt har ændret hele fremkommeligheden i midtbyen, så hverken bilister eller kunder kan finde rundt. Der var vist også plusbudget i plusbus-prestige projektet. Beløbet er fejet ned i Kastetvej. Det bliver ikke kun en stillevej – der bliver meget stille i hele Vestbyen – når butiksdøden indtræffer.
Og så var der lige sagen om de ulovlige udbygningsaftaler. Og så var der lige sagen om sponsorering af et tv-program, der aldrig blev produceret. Det var fejt.
Det er fortsat svært at parkere som håndværker i midtbyen – og meget af den ønskede mindskelse af co2 udledningen fra biler går fløjten, når frustrerede bilister uforvarende kører rundt i byens labyrinter i halve timer for at finde frem. Nogen kommer til at overskride 30 km. hastighedsbegrænsninger uden at ville det, mens andre havner i de nye vejgrave, hvor der er bussluser.
Og en politik om at koste bilerne ud af byen – med et argument om at mindske co2 udledningen - er jo kun et fortidigt og nutidigt problem. I fremtiden bliver alle biler – såvel private som firmabiler – elbiler uden en co2 udledning, så der er ingen fornuft i en bilfri by.
Vi fejer gerne for egen dør, før vi fejer for andres. Vi er hverken fejemænd eller feje dyr, der går og putter med tingene. Vi udtrykker blot vores mening om de politiske og administrative tiltag, som berører vores medlemmer og borgere i Aalborg. Vi værner om håndværkernes betingelser i samfundet, og vi arbejder for at forbedre de unges muligheder for at få en god og attraktiv faglig uddannelse. Vi sidder med når erhvervsstrategien skal lægges og tager ansvar, når det gælder.
Nu er vi blot meget nysgerrige på, hvad de nye chefer kan og vil? Det samme gælder vores nye borgmester, som vi både har tiltro og tillid til. Nu skal han have tid til at finde sin stil og sætte retning på byens udvikling og konkurrenceevne i forhold til andre større byer i landet.
Nogen kan tåle ”kosten” – andre kan ikke. Haandværk og Uddannelse er ikke noget fejeblad, og vi har tillid til, at alting bliver bedre i fremtiden. Aalborg viser vej. Vi tror på, at I kan gøre det bedre.