Udviklingen kræver en hårfin balance

Der er ingen tvivl om, at fagligheden er i højsædet hos Toftild Alternativt Hår. Den er oparbejdet gennem mere end 40 år. Håndværket er virksomhedens DNA, og Claus Toftlid er den nørdede ”håringeniør”, der fulgte efter faderens karriere som både frisør og parykmager. Opgaven for den næste generation i familievirksomheden er at udnytte digitaliseringen til at optimere værdikæden.

Claus Toftild’s hustru Lise Toftild husker, at svigerfaren Henning Toftild engang har sagt; ”alle kan så, men ikke alle kan høste”; med henvisning til den måde, som Claus har bragt håndværket videre på. Nu kan tredje generation få lov til at så de næste frø. Men selvom man er markedsledende i Danmark, så er udfordringen fortsat at være et skridt foran, når det gælder fremstilling af parykker og toupeer:

Der vil i branchen altid være nogen, der konkurrerer med os; ikke kun i Danmark. Der er også internationale spillere i branchen i dag, og derfor er vi nødt til at udvikle vores koncept hele tiden.

Toftild Alternativt Hår har 18 medarbejdere fordelt på tre lokationer i Danmark. Hovedsædet ligger i Aalborg på samme adresse siden 1979 og i dag har Toftild afdelinger i Århus og København. Dertil kommer samarbejdet med frisører rundt om i hele landet, på Færøerne og i Grønland.

Piger bidrager med hestehaler

Den organiske udvikling har været konstant, og i 2015 søsatte Lise og Claus Toftild konceptet Love is in the Hair, Danmarks første hårdonationsprojekt, som i dag er en væsentlig del af Toftild’s forretningsmodel. De var dengang begyndt at modtage hestehaler fra piger, der gerne ville yde et personligt bidrag til kræftramte og andre med sygdomsbetinget hårtab.

I december 2015 rejste vi ud til vores samarbejdspartner i Kina, hvor en stor del af verdens parykker bliver fremstillet. Det var en vigtig tur, der gjorde, at vi siden har kunnet udbygge vores samarbejde og etablere en produktion med anvendelse af donationshåret.

Når hestehaler skal kunne genbruges, kræver det nemlig rigtig mange hestehaler til bare en enkelt paryk, og hårene skal have en ensartet længde, for at de kan bruges. Men det med at sortere hårene, er Claus næsten danmarksmester i, selvom det dog ikke er noget, han praktiserer hver dag:

Processen er en del af det gamle håndværk, og da jeg blev uddannet frisør i 1986, skulle vi også lære at fremstille en paryk. Den tid er forbi; ingen lærer det i dag. Og jeg syntes allerede dengang, at det var spændende.

På studieophold i Tyskland

Claus tog som nyuddannet frisør hos sin far i 1987 til en samarbejdspartner og leverandør i Tyskland, som dengang stadig havde parykproduktion. Claus kom hjem med ny viden og en håndværksmæssig forståelse, som blev implementeret i familievirksomheden. Da Henning Toftild og hustruen Ulla Toftild op til årtusindskiftet gerne ville overdrage familiefirmaet til Claus, var selve frisørsalonen allerede afviklet og fokus havde været på parykafdelingen:

Vi havde i en periode haft to forretninger her i gaden. Nr.1 var frisørsalon og nr.9 var parykforretning. Så vi pendlede dagligt frem og tilbage mellem de to lokationer på Budolfi Plads, efterhånden som parykafdelingen voksede. Parykforretningen blev mit fokus, og det var der, min fremtid skulle være.

I løbet af årene ændrede folks “forfængelighed” sig, så der var et stigende behov for Toftild’s kompetencer. I dag er det mere acceptabelt, at mænd også gerne vil have mere hår på hovedet. Samtidigt har Toftild selv været med til at sætte fokus på, at ingen behøver at føle sig stigmatiseret på grund af hårtab, f.eks. som følge af sygdommen alopecia.

To pct af danskerne rammes af alopecia, som der ingen behandling findes imod. Alopecia er den sygdom, vi møder oftest blandt vores kunder. Der findes ingen kur, og sygdommen gør, at man mister sit hår, enten i pletter eller fuldstændigt.

Bedre livskvalitet til alle

Toftild har fokus på at give bedre livskvalitet til alle, der mister deres hår, og tilbuddet skal gerne nå ud til så mange som muligt. I dag er der kommet nye kompetencer til i virksomheden, som bl.a. skal hjælpe med den del. Lise og Claus’ søn og svigerdatter er for nyligt startet i firmaet og tilfører med deres kompetencer den digitale forandring, der er nødvendig for at udvikle virksomheden. Svigerdatteren Rikke er uddannet i Digital Concept Development og arbejder hovedsageligt med digitalisering af processer og koordinering/projektstyring af marketingopgaver, som foregår online:

Modet til at vores kunder - såvel mænd som kvinder – viser, hvordan de ser ud uden hår og med hår er imponerende, og det hjælper andre i samme situation. Vi vil gerne hjælpe så mange som muligt. Det er drivkraften for os.

Lise og Claus’ søn, Christian Toftild der er tredje generation i firmaet, havde oprindelig en plan om at få en karriere i finansverdenen. Christian har en HA fra AAU, men under Corona-krisen rykkede Christian og forældrene sammen om at få Toftild igennem den vanskeligste tid i virksomhedens historie, og Christian blev grebet af mulighederne i familievirksomheden.

Med mine forældres faglighed og en masse dygtige medarbejdere tror vi på fremtiden og på, at vi også fremover kan være et skridt foran konkurrencen i branchen. Der vil altid være et marked for vores kerneprodukter, og vi er optaget af at kombinere fagligheden med de nye digitale muligheder.

Til stede på digitale platforme

Christian og Rikke Toftild har en målsætning om at optimere processerne internt i virksomheden og være til stede på de digitale platforme, der skaber værdi i virksomheder i dag

Med vores digitale tilstedeværelse opfordrer vi både gamle og nye kunder til at søge inspiration hos os, og så er kundekontakten jo allerede etableret.  Men det er svært at vælge en paryk eller toupe, uden at få en faglig personlig sparring, så det digitale møde med kunderne kan ikke stå alene. De har brug for vores faglighed og sparring.

Sparringen kan kunderne kun sjældent få hos deres normale frisør. Frisører lærer i dag på skolerne nemlig ikke længere noget om, hvordan man laver parykker. Da Claus Toftild blev frisør i 1986 var det en selvstændig disciplin på grunduddannelsen.  Så han er nu en af de få i Danmark, der nørder i hår og parykfremstilling. Faktisk er han nok en af de eneste i landet, der kender til hele processen, når det gælder vejen fra indsamling af hår til den færdige paryk:

Vi modtager med glæde hestehaler fra dem, der vil gøre en god gerning. Næste step er så at sortere hårene i ensartede farver og anvendelige længder. Selv i 30 cm lange lokker har hårene varierende længder. Og der går måske 4-5 hestehaler til en hel paryk. Inden parykken kan laves, skal hestehalerne igennem flere processer, før de bliver til en paryk på en af de fabrikker, som vi samarbejder med bl.a. i Kina.  

Store donationer til Knæk Cancer

Hos Toftild er man taknemmelig for, at mange i Danmark yder deres bidrag til at andre kan få hår på hovedet. Det er en stor del af forretningens målsætning at give noget tilbage til dem, der danner grundlaget for virksomheden. Toftild Hårdonation støtter hvert år bl.a. Kræftens Bekæmpelse, Lyserød Lørdag, Støt Brysterne, Team Rynkeby, Knæk Cancer, Børnecancerfonden og Danske Hospitalsklovne.

En hårdonation er med til at hjælpe rigtig mange, når den havner hos Toftild. Faktisk er Toftilds projekt - Love is in the Hair - det første hårdonationsprojekt i Danmark, som har støttet med det højeste beløb til en række organisationer, som hjælper andre. På blot seks år har Toftild Hårdonation doneret hele 825.000 kr. til Knæk Cancer. 

Meget af det, der er sket i virksomheden igennem de sidste 25 år, er en følge af, at Claus Toftild i forlængelse af faderens ideer så at sige gik tilbage til de gamle håndværksmæssige dyder i branchen. Og byggede videre på dem i en nutidig kontekst. Heldigvis er det blevet mere accepteret, at såvel kvinder som mænd vælger at gøre noget ved deres hårtab, selvom det stadig kan være et tabu, både at tale om hårtabet og at være forfængelig:

Indstillingen til at gøre noget ved sit udseende har ændret sig – også blandt mænd, som udgør en stigende del af vores kundegrupper, fortæller Claus Toftild, der slutter med en god pointe:
 
Når man mister sin forfængelighed – ja, så dør man en lille smule.   

Det er en forretning som Toftilds, der er kundens tætteste relation, når hun eller han skal have en paryk eller toupe.

Toftlid tager ansvaret for, at produktet bliver produceret efter kundens ønske, uanset hvor selve parykken bliver lavet. Derfor handler det om tillid, troværdighed og høj faglighed ligesom i andre håndværk.