En ny analyse fra SMVdanmark afslører, at små og mellemstore virksomheder på tværs af landet oplever store problemer med dårlig sagsbehandlingskultur i mødet med det offentlige. Analysen, som kortlægger de regionale forskelle, viser, at problemerne er landsdækkende, men at Nordjylland skiller sig særligt negativt ud, mens Fyn klarer sig relativt bedre.
Ifølge analysen vurderer 13,7 % af de nordjyske virksomheder kvaliteten af kontakten med det offentlige som "meget dårlig", hvilket er den højeste andel i landet. Samtidig har 17,1 % af virksomhederne haft en negativ oplevelse i deres seneste dialog med kommunen, og hele 46,5 % af de nordjyske virksomheder rapporterer om urimeligt lange sagsbehandlingstider.
Omvendt skiller Fyn sig positivt ud på flere parametre. Kun 3,2 % af de fynske virksomheder vurderer kontakten som "meget dårlig". 23,2 % af de fynske virksomheder oplever urimeligt lange sagsbehandlingstider. Et højt tal, men den laveste andel i landet.
Et landsdækkende problem, som vi skal have løst
"Vores analyse viser, at problemerne med dårlig sagsbehandlingskultur er et landsdækkende problem, men også at der er klare regionale forskelle. Specielt i Nordjylland er oplevelserne af dårlig sagsbehandling markant højere end andre steder," siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark.
Han tilføjer:
"Det må og skal være en politisk prioritet at sikre en langt højere kvalitet i sagsbehandlingen over hele landet. Vi er jo altså grundlæggende på samme hold. Virksomheder og offentlige myndigheder skal spille hinanden gode, så vi sammen kan gøre kagen større. Det sker heldigvis i de fleste tilfælde, men over hele landet ser vi desværre alt for mange eksempler på det modsatte.”
De regionale tal i opgørelsen er en stammer fra en national spørgeskemaundersøgelse blandt 1.400 små og mellemstore virksomheder, som SMVdanmark offentliggjorde 28. april. Den viste, at på landsplan har hver femte virksomhed har følt sig intimideret i mødet med det offentlige. Hver tredje har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning. 22 % vurderer deres samlede kontakt med det offentlige som dårlig eller meget dårlig.
SMVdanmark opfordrer til en tilbundsgående undersøgelse af problemerne med sagsbehandlingskulturen, så vi kan finde effektive løsninger og sikre bedre behandling af virksomhederne uanset deres placering i landet.
Det viser den regionale opgørelse:
Nordjyske SMV’er har generelt de dårligste oplevelser i mødet med det offentlige.
- Kvaliteten af kontakten med det offentlige: 13,7 % af virksomhederne vurderer kontakten som "meget dårlig", hvilket er den højeste andel i landet
- Seneste dialog med kommunen: 17,1 % beskriver den som negativ (12,2) eller meget negativ (4,9 %), hvilket er den højeste andel i landet
- Følelse af dårlig eller uretfærdig behandling: 37,5 % af virksomhederne har inden for de seneste 24 måneder følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet
- Mangelfuld eller vildledende rådgivning: 34,9 % af virksomhederne har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning
- Urimelige lange sagsbehandlingstider: Hele 46,5 % af virksomhederne har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider.
Fynske SMV’er skiller sig positivt ud på en række parametre:
- Kvaliteten af kontakten med det offentlige: Kun 3,2 % af virksomhederne vurderer kontakten som "meget dårlig", hvilket er den laveste andel i landet
- Seneste dialog med kommunen: 8,4 % beskriver den som negativ (2,1) eller meget negativ (6,3), hvilket er den laveste andel i landet
- Følelse af dårlig eller uretfærdig behandling: 29,2 % af virksomhederne har inden for de seneste 24 måneder følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet, hvilket er en af de laveste andele
- Mangelfuld eller vildledende rådgivning: 25,4 % af virksomhederne har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning, hvilket er den laveste andel i landet
- Urimelige lange sagsbehandlingstider: 23,2 % af virksomhederne har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider, hvilket er den laveste andel i landet
Samlede resultater
Hvordan vil du vurdere kvaliteten af den kontakt, du har haft med det offentlige? |
||||||||
|
Østjylland |
Fyn |
Sydjylland |
Sjælland + Lolland Falster |
Hovedstaden / Nordsjælland |
Nordjylland |
Midtvest |
Hele landet |
Meget dårlig |
11 |
3,2 |
10 |
7,4 |
7,2 |
13,7 |
10,3 |
8,7 |
Dårlig |
11 |
18,9 |
14,6 |
10,6 |
16,3 |
9,5 |
18,1 |
14,1 |
Hverken/eller |
30,2 |
33,7 |
28,5 |
34 |
31,5 |
41,1 |
29,3 |
32 |
God |
37,8 |
32,6 |
39,2 |
37,8 |
34,1 |
27,4 |
37,9 |
35,7 |
Meget god |
9,9 |
11,6 |
7,7 |
10,1 |
10,9 |
8,4 |
4,3 |
9,4 |
Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig dårligt eller uretfærdigt behandlet? |
||||||||
|
Østjylland |
Fyn |
Sydjylland |
Sjælland + Lolland Falster |
Hovedstaden / Nordsjælland |
Nordjylland |
Midtvest |
Hele landet |
Ja |
30,2 |
29,2 |
34,9 |
28,2 |
37,5 |
37,5 |
31,9 |
33 |
Nej |
61 |
59,4 |
58,9 |
61,2 |
54,5 |
44,8 |
51,7 |
56,5 |
Ved ikke |
8,7 |
11,5 |
6,2 |
10,6 |
7,9 |
17,7 |
16,4 |
10,5 |
Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig talt ned til eller intimideret? |
||||||||
|
Østjylland |
Fyn |
Sydjylland |
Sjælland + Lolland Falster |
Hovedstaden / Nordsjælland |
Nordjylland |
Midtvest |
Hele landet |
Ja |
21,1 |
20 |
15,1 |
14,9 |
18,3 |
19,8 |
16,8 |
17,9 |
Nej |
70,5 |
71,6 |
73,8 |
75,7 |
76,1 |
64,8 |
70,8 |
72,8 |
Ved ikke |
8,4 |
8,4 |
11,1 |
9,4 |
5,6 |
15,4 |
12,4 |
9,3 |
Hvordan vil du beskrive din seneste dialog med din kommune om forhold vedrørende din virksomhed? |
||||||||
|
Østjylland |
Fyn |
Sydjylland |
Sjælland + Lolland Falster |
Hovedstaden / Nordsjælland |
Nordjylland |
Midtvest |
Hele Landet |
Meget negativ |
4,1 |
2,1 |
4,3 |
1,8 |
3,4 |
4,9 |
5,8 |
3,6 |
Negativ |
10,2 |
6,3 |
7,8 |
7,1 |
10,3 |
12,2 |
9,7 |
9,2 |
Hverken/eller |
48,3 |
55,2 |
49,6 |
55 |
56,4 |
47,6 |
49,5 |
52,3 |
Positiv |
43,5 |
38,5 |
40,9 |
35,5 |
34,6 |
39 |
40,8 |
38,5 |
Meget positiv |
8,2 |
6,3 |
9,6 |
9,5 |
9 |
13,4 |
9,7 |
9,2 |
Har du oplevet eksempler på, at du har fået mangelfuld eller vildledende rådgivning fra en eller flere offentlige myndigheder? |
||||||||
|
Østjylland |
Fyn |
Sydjylland |
Sjælland + Lolland Falster |
Hovedstaden / Nordsjælland |
Nordjylland |
Midtvest |
Hele landet |
Ja |
29,4 |
25,4 |
27,4 |
27,9 |
30 |
34,9 |
31,5 |
29,2 |
Nej |
54 |
51,5 |
55,4 |
48,8 |
52,9 |
50 |
50,8 |
52,2 |
Ved ikke |
16,6 |
23,1 |
17,2 |
23,3 |
17,1 |
15,1 |
17,7 |
18,6 |
Har du oplevet svarfrister i henvendelser fra de offentlige myndigheder, som du ikke mener har været rimelige? |
||||||||
|
Østjylland |
Fyn |
Sydjylland |
Sjælland + Lolland Falster |
Hovedstaden / Nordsjælland |
Nordjylland |
Midtvest |
Hele landet |
Ja |
24,6 |
28,7 |
30,5 |
33,2 |
34,5 |
40,8 |
35,4 |
32,2 |
Nej |
56,4 |
43,4 |
51,9 |
43,3 |
44,5 |
47,6 |
46,2 |
47,4 |
Ved ikke |
19 |
27,9 |
17,5 |
23,5 |
20,9 |
11,7 |
18,5 |
20,4 |
Har du ved henvendelser til en offentlig myndighed oplevet at blive sendt rundt imellem flere forskellige myndigheder eller forvaltninger? |
||||||||
|
Østjylland |
Fyn |
Sydjylland |
Sjælland + Lolland Falster |
Hovedstaden / Nordsjælland |
Nordjylland |
Midtvest |
Hele landet |
Ja |
24,5 |
30,7 |
31,4 |
28,6 |
33,6 |
34,7 |
28,1 |
30 |
Nej |
55,8 |
46,5 |
50,3 |
50,4 |
49,4 |
55,4 |
52,3 |
51,3 |
Ved ikke |
19,7 |
22,8 |
18,3 |
20,9 |
17 |
9,9 |
19,5 |
18,6 |
Har du oplevet helt urimelige lange sagsbehandlingstider hos en eller flere offentlige myndigheder? |
||||||||
|
Østjylland |
Fyn |
Sydjylland |
Sjælland + Lolland Falster |
Hovedstaden / Nordsjælland |
Nordjylland |
Midtvest |
Hele landet |
Ja |
25,9 |
23,2 |
24,8 |
31,8 |
32,3 |
46,5 |
37,3 |
31 |
Nej |
55,6 |
47,2 |
60,8 |
47,6 |
49,8 |
39,4 |
42,9 |
49,8 |
Ved ikke |
18,5 |
29,6 |
14,4 |
20,6 |
17,8 |
14,1 |
19,8 |
19,2 |