Hjælp dine kunder med at opfylde kravene til håndværkerfradrag

Håndværker- og servicefradraget forhøjes – men mange kender ikke reglerne og opfylder ikke kravet til dokumentation.

I år forhøjes fradragssatserne på både håndværker- og servicearbejde: Håndværkerfradraget forhøjes fra 12.500 kr. til 25.000 kr. og servicefradrag fra 6.200 kr. til 25.000 kr.

Desværre oplever Skattestyrelsen, at der er fejl og mangler i mere end hver femte faktura. Det kan i sidste ende betyde, at borgeren mister retten til fradraget.

Fakturatjek: Sådan hjælper du dine kunder

Mange borgere spørger deres håndværker eller serviceudbyder til råds.

Du hjælper dine kunder ved at sætte dig grundigt ind i, hvilke typer af opgaver der er fradragsberettiget, så du kan yde korrekt rådgivning. Vær opmærksom på, at listen over ydelser, der gives fradrag for, er ændret flere gange, senest i 2018.  (Indsæt evt. link).

Derudover kan du  

  • Henvise til skat.dk/håndværkerfradrag, når du bliver spurgt, om en opgave er fradragsberettiget
  • Sikre, at din faktura opfylder kravene, for at din kunde er berettiget til fradrag for det udførte arbejde.

Har du brug for mere viden om fradragsreglerne?

Du kan læse mere om de konkrete regler for håndværker- og servicefradrag på:

skat.dk/håndværkerfradrag.

Håndværker- og servicefradraget har siden 2011 givet alle danskere mulighed for at trække udgifter til en række håndværks- og serviceydelser fra i skat. Ordningen benyttes årligt af op mod en halv million borgere.

Tjek om dine fakturaer opfylder kravene

For at dine kunder kan benytte service- og håndværkerfradraget skal fakturaen opfylde en række krav:

  • Dit navn og virksomhedens cvr-nummer
  • Konkret beskrivelse af det udførte arbejde
  • Er der udført flere arbejdsopgaver for samme kunde, skal disse udspecificeres
  • Adressen, hvor arbejdet er udført
  • Dato for hvornår arbejdet er udført
  • Udgift til arbejdsløn (uden moms)
  • Udgift til materialer og evt. kørsel mv.

Bemærk: Hvis du udfører serviceydelser og ikke har et cvr-nummer, skal kunden bruge dit cpr-nr. og en serviceerklæring for at kunne indberette til Skattestyrelsen.

Få masser af kontante fordele som medlem af SMVdanmark:

Se eller gense tidligere afholdte SMVdanmark-webinarer

Se eller gense tidligere afholdte SMVdanmark-webinarer

Vil du have gode råd om stresshåndtering? Og fik du set webinaret om virksomhedstestamenter eller de..

Spar 50% på dine eksportdokumenter

Spar 50% på dine eksportdokumenter

Som medlem af SMVdanmark sparer du 50% på prisen på dit carnet!

Tilbud & rabatter

Tilbud & rabatter

Som medlem af SMVdanmark har du adgang til en lang række fordele og rabatter. Klik dig ind på fordel..