Ny administrativ regel er trådt i kraft med 2 dages varsel
Skatteministeren har umiddelbart inden sommerferien udstedt en bekendtgørelse, der medfører en pligt for virksomheder til at registrere i Det Digitale Motorregister, hvis deres medarbejdere har fast brugsret over en firmabil i mere end 30 sammenhængende dage. Reglen trådte i kraft d. 1.7. med 2 dages varsel.
Det betyder, at hvis en af dine medarbejdere har en fast brugsret over bilen i mere end 30 sammenhængende dage forstået på den måde, at det kun er vedkommende, der kører i bilen og at den ikke deles med andre, skal du registrere medarbejderen som bruger i Det Digitale Motorregister. Hvis bilen deles af flere medarbejdere eller hvis brugsretten ikke varer i mere end 30 sammenhængende dage, skal det ikke registreres.
Det er i den forbindelse uden betydning, om bilen må anvendes privat eller om medarbejderen kun må anvende bilen til erhvervsmæssige formål. Hvis de øvrige betingelser er opfyldt, skal det registreres.
Hvis det er en bil, der må bruges privat, har Skatteministeren endda taget skridtet videre. Hvis de øvrige medlemmer af husstanden må bruge bilen uden at skulle spørge om lov først, skal disse også registreres.
Det er køretøjets ejer, der har ansvaret for at der sker korrekt registrering i alle led og manglende eller mangelfuld registrering kan straffes med bøde.
Gebyrfri registrering frem til udgangen af 2024
Frem til udgangen af 2024 kan registreringer ske gebyrfrit, men efter årsskiftet vil alle registreringer og ændringer være forbundet med et gebyr.
Hvis man leaser sine firmabiler, har SMVdanmark erfaret, at nogle leasingselskaber tillige tager et gebyr for hver registrering. Dette gebyr kommer oveni i et eventuelt gebyr til staten.
Som en ekstra krølle, der primært har betydning for medarbejderne, medfører registreringen som bruger af en firmabil nu, at medarbejderen bliver gjort solidarisk ansvarlig for manglende betaling af de periodiske afgifter. Det betyder, at hvis virksomheden ikke betaler de periodiske afgifter, har skattemyndighederne nu mulighed for at kræve afgifterne betalt af de ansatte.
SMVdanmarks holdning
Hvorfor reglen er blevet indført, står ikke klart! SMVdanmark har efterspurgt en forklaring hos Motorstyrelsen, Skattestyrelsen og Skatteministeriet på, hvad formålet med reglen er. Men ingen af stederne har man indtil videre kunne/ville give en forklaring på, hvilket problem der er så vigtigt at få løst, at man skal pålægge virksomhederne en så voldsom administrativ og økonomisk byrde.
Reglen er derfor efter SMVdanmarks opfattelse et lysende eksempel på en tåbelig, unødvendig administrativ byrde og udgift man pålægger virksomhederne. SMVdanmark har tænkt sig at bringe sagen op i Regelforum for administrative byrder og tage den videre til de relevante myndigheder og politikere.
Læs mere om reglen og find link til, hvor du kan registrere her.