7 tips til at finde en medarbejder på de sociale medier

Søger du en ny medarbejder på Facebook eller LinkedIn? Så læs disse 7 råd til, hvordan du rekrutterer på de sociale medier.

Når man slår noget op på sociale medier, kan man nogle gange stå med følelsen af, at man kaster en meddelelse ud i et enormt sort hul i cyberspace. Men tager man sine forbehold, kan man i højere grad få fat i lige nøjagtig den person, der er den rigtige til jobbet.

Her følger syv gode tips til, hvordan du får en ny medarbejder gennem sociale medier.

7 tips til at finde en ny medarbejder på de sociale medier

#1: Tænk over, hvilket socialt netværk du vil søge på

På sociale netværk som LinkedIn og Facebook er der mulighed for at tale med relevante folk på en anden måde end gennem en hjemmeside. Her gælder det for begge, at man kan kommentere og dele virksomhedens jobopslag. Det kan være at tidligere kolleger ser opslaget og har lyst at bruge sin professionelle profil på LinkedIn til at opfordre andre til at søge - eller at personen har et bud på en, der bør søge stillingen. 

Det kan også være, at man har lyst til at ’tagge’ en ven, et familiemedlem eller en tidligere kollega i kommentarfeltet, hvis man ser opslaget på Facebook. Sociale netværk er til for at være - ja - sociale, og har man det formål med sig i baghovedet, kan man med fordel tænke i, hvordan man skriver opslaget. 

Teksten til et opslag kunne se ud på denne måde:

“Hjælp os med at finde vores nye kollega. Kender du en murer, der mangler et arbejde og er knivskarp til at opsætte fliser på badeværelser? Ja? Så vis personen det her opslag - måske hjælper du en du kender mere end du tror. Se mere i linket her: www.hjemmeside.dk/job eller send dit CV og nogle linjer om dig selv til job@ditfirma.dk.”

Begge sociale netværk er båret af kommentarer og delinger. Det skaber noget aktivitet på opslagene, der i sidste ende skaber en større opmærksomhed blandt brugerne. Men husk at tænke over, om du søger på det ene eller andet medie, da det kan være altafgørende for, hvor mange relevante og gode ansøgninger du får. Forskellen på Facebook og LinkedIn er, at LinkedIn i højere grad er et socialt medie, hvor man fokuserer på ens arbejdsliv samt ens professionelle succeser og skavanker. Facebook er i grunden til for at vise en større del af sit privatliv til sine nærmeste – mediet er i højere grad baseret på familie, venner og tætte kolleger fremfor bekendte branchefolk. Dermed skal det ikke være sagt, at du ikke kan søge begge steder, men det er meget godt at tænke over, så du ikke spilder din tid.

#2: Gør det klart, hvem du er, og hvad du søger

Det fungerer bedst, når man som virksomhed er klar over, hvordan man bruger Facebook og LinkedIn. Det kan være en god idé at linke til jobopslaget på ens hjemmeside, da man på den måde ikke sørger for, at opslaget bliver for langt, så brugerne ikke får læst det.

Det kan være, at det vigtigste er at vise jer frem, som de personer I er i firmaet. Muligvis et billede af medarbejderne fra arbejdspladsen. Det viser lidt mere personlighed, og at I er åbne for flere til teamet. Sammen med billedet fungerer det bedst, hvis kan holde betegnelsen meget kort og konkret - max 400 tegn.

Et opslag med billede kunne se således ud:

“Hjælp os med at finde vores nye kollega. Kender du en murer, der mangler et arbejde og er knivskarp til at sætte fliser op? Ja? Så vis personen det her opslag - måske hjælper du en du kender mere end du tror. Se mere i linket her: www.hjemmeside.dk/job eller sendt dit CV og nogle linjer om dig selv til job@ditfirma.dk.”

#3: Sørg for, at der er en klar arbejdsbeskrivelse

Når man har fanget læseren med et billede, kan man have en kort beskrivelse i sin tekst, der beskriver, hvilken type kollega man søger. Og vær gerne præcis.

 

Søger du eksempelvis en murer, kunne teksten til jobopslaget så således ud:
 

“Hjælp os med at finde vores nye kollega. Kender du en murer, der mangler et arbejde og er knivskarp til at opsætte fliser på badeværelser? Ja? Så vis personen det her opslag - måske hjælper du en du kender mere end du tror. Se mere i linket her: www.hjemmeside.dk/job eller sendt dit CV og nogle linjer om dig selv til job@ditfirma.dk.”
 

Selvfølgelig skal beskrivelsen ikke være for åben, så sørg for at skrive en enkelt værdi ned, der betyder meget for din virksomhed. Resten kommer til udtryk i det fulde jobopslag.

#4: Hvor søger du som arbejdsgiver? Lav en liste med relevante Facebook-grupper

Det er de færreste, der deler jobopslag fra private Facebook-profiler, medmindre man selv er en stor del af rekrutteringsprocessen af den simple årsag, at det fylder i feeds, hvor man ikke føler at ens forbindelser er relevante nok. Derfor er det vigtigt at have en liste med relevante Facebook-grupper klar, så man kan lægge opslaget ud dér, hvor det reelt har brugernes interesse.

Leder du efter en faglært håndværker, kan det måske være, at du finder den rigtige ansatte i en af følgende Facebook-grupper:

#5: Gør det klart, hvor man skal søge

Som ansøger kan man blive bange for at blotte for meget af sit private liv, hvis man søger direkte gennem Facebook Messenger, da man på den måde er ét klik væk fra at vise ens profil til en kommende arbejdsgiver. Nogle ser det som en fordel, mens andre finder det angstprovokerende. Det samme kan gælde for LinkedIns funktioner, hvor man ved at se på arbejdsgiverens profil giver vedkommende en notifikation om, at man kigger med.

Derfor kan du i stillingsopslaget bede ansøgeren om at sende en mail. Er du modig, kan du selvfølgelig også opfordre til, at man søger direkte fra siden – på den måde er det i hvert fald en type, der ikke bekymrer sig om at vise sit privatliv frem. Det kan både have styrker og svagheder afhængigt af, hvem du søger. Direkte ansøgninger som en besked fra platformen kan til gengæld også føles en anelse uformelt for ansøgeren.

#6: Sørg for, at nuværende/tidligere medarbejdere også ser opslaget

Slår du noget op i en gruppe, hvor nogle af dine andre Facebook-forbindelser er medlem, får de oftest en notifikation om dine opslag. Sørg altid for, at dine opslag er gjort offentlige, så dine Facebook-venner og deres forbindelser kan se og dele opslaget. Det kan være, at de gerne vil hjælpe dig og ’tagger’ derfor relevante personer. Både Facebook og LinkedIn er båret af kommentarer og delinger. Det skaber noget aktivitet på opslagene, der i sidste ende skaber en større opmærksomhed blandt brugerne.

#7: Hvis du tør og har overskud - brug humor

Hvis din virksomhed er kreativt anlagt, og du tænker, at det betyder noget for den person, du skal have ansat, er det en god idé at vise en form for humor, der afspejler virksomhedens kultur. Bruger du humor i jobopslaget, fremstår du mere imødekommende og indbydende, og ansøgere svarer ofte med et mere personligt udtryk og deres form for humor tilbage, da de kan se, at det er noget, du vægter hos ansøgeren.

Med disse syv tips bør du være godt klædt på til den videre søgen efter den perfekte kandidat til din virksomhed.

Brug rådene i den grad, der giver mening for dig.