Hvis du er mindre erhvervsdrivende, har du sandsynligvis hænderne fulde med at drive din virksomhed. Men en dag går det måske ikke helt så stærkt, og så vil det jo være fint, at der allerede er tænkt over, hvordan man så får kunder i butikken.
Du skal altså - ligesom Olsen Banden og gode gamle Egon - have en plan. En markedsføringsplan.
Med en markedsføringsplan får du mere ud af din tid og dine penge, fordi du har overblik og kan igangsætte aktiviteter, der skaber synergi. Du kan lettere overskue din samlede markedsføring, og ikke mindst kan du lettere måle effekten af de ting, du sætter i gang.
Men hvordan er det lige med det. Det svarer vi på i denne artikel om, hvordan du kommer i gang med din markedsføringsplan.
Tilbage til start
Hvis du har læst Markedsføringshåndbogen, skrevet af Hanne Wick og undertegnede, har du sikkert bemærket (og er måske irriteret over), hvor mange gange vi skriver ”tilbage til start”. Men det er et af vores store fikspunkter.
Før du lægger din markedsføringsplan og finder ud af, hvor du skal fokusere, og hvad du skal sætte i gang, så er du altså nødt til at vide:
- Hvad der er din passion
- Hvad du sælger
- Hvem dine kunder er
- Hvilken værdi du giver dem
Hvilke aktiviteter skal du sætte i gang?
I arbejdet med din målgruppe finder du også ud af, hvordan du kan komme i kontakt med dem, dvs. hvilke medier og markedsføringsaktiviteter der er de rigtige. Skal du indrykke annoncer? Opbygge et fællesskab på Facebook, Instagram eller andre sociale medier? Forsøge at få en journalist til at skrive om dit firma? Finde modtagere til nyhedsbreve? Deltage i messer eller andre aktiviteter i dit lokalområde eller på nationalt plan? Køre annoncekampagner på Google? Trykke flyers eller andet fysisk materiale og omdele det?
Du beslutter dig sikkert for en eller flere af de ovennævnte aktiviteter, og så er du klar til at lave en markedsføringsplan.
Hak elefanten op i mindre bidder
Hanne og jeg er store tilhængere af at gøre tingene så enkle som muligt. Så vi anbefaler, at du enten laver din markedsføringsplan på en stor fysisk kalender på væggen. Eller alternativt i din kalender eller i et Excel-ark. Bare sørg for, at det er fleksibelt, overskueligt og let at se, hvad du skal gøre hvornår.
Indfør de forskellige aktiviteter og beslut dig for, hvornår de skal føres ud i livet. Hvis du har ansatte eller ekstern hjælp, skriver du også, hvem der er ansvarlig for den enkelte aktivitet. Du vil måske udsende et nyhedsbrev en gang månedligt – ind i planen med det med angivelse af ansvarlig, nøjagtigt tidspunkt og også tema/indhold.
Facebookopdateringer? Intet problem … ind i planen med dem med ansvarlig, tema/indhold og tidspunkt.
Annoncering? Ind i arket … med medie, tema, format, ansvarlig og evt. leverandør, hvis du skal købe dig til en professionel opsætning.
Kend dine begrænsninger
Ofte er det billigere at lade professionelle løse opgaverne – som du og vi jo også siger til vores egne kunder.
Og nu vi taler om professionelle. I Markedsføringshåndbogen har vi beskrevet, hvordan du selv kan klare flere af markedsføringsopgaverne. Men vi er også tilhængere af at købe sig til professionel hjælp, så vidt det er muligt. Det er vigtigt at kende sine begrænsninger.
Det betyder ikke, at du hverken kan eller skal kaste håndklædet i ringen og smide det hele ud til et eller andet bureau. Du skal selv vide, hvad der skal ske, hvorfor du gør det – og du skal ikke mindst have styr på de grundlæggende forudsætninger (passion, værdi, målgruppe etc.), før du kan forklare en leverandør, hvad du vil have.
Mål på resultaterne
Uanset om du køber dig til en eller flere ydelser, skal du kunne måle på resultaterne. Det kræver, at du ved, hvad du vil opnå. Vil du have flere strøgkunder ind i butikken? Vil du have flere besøg på hjemmesiden? Flere der ringer? Flere følgere på Facebook? Flere nyhedsbrevsmodtagere? Mere salg i webshoppen?
Alle disse ting kan du registrere og derved måle effekten af din markedsføringsindsats, men det kræver, at du ikke kører alle projekter af på en gang. Har du ikke lavet målrettet markedsføring tidligere, anbefaler vi, at du starter med et af de projekter, du vurderer, vil have mest effekt. Så kan du stille og roligt opgradere og igangsætte flere aktiviteter, når du er kommet godt fra start.