Regeringen har sat fokus på at lette administrative byrder for danske virksomheder. Samlet set er potentialet for lettelser beregnet til op mod ni milliarder kroner om året, og udbredelsen af e-fakturering er en vigtig del af indsatsen. For virksomhederne betyder det færre manuelle opgaver, hurtigere betalinger og mere tid til at fokusere på kunderne og forretningen.
Ifølge Jakob Hviid Smith, politisk chefkonsulent i SMVdanmark, er det et meget tiltrængt skridt efter mange års opråb:
“SMV’erne har i årevis været oversvømmet af bøvl og byrder. Nu er det endelig blevet et politisk fokuspunkt, og med den nye e-faktureringsløsning imødekommer regeringen virksomhederne med en god digital løsning på en af de helt tunge byrder.”
Han peger på, at netop enkelheden gør løsningen attraktiv for virksomhederne:
“Den nye e-faktureringsløsning kan let tages i brug, og der er virkelig tid og penge at spare for virksomhederne,” siger han og pointerer, at kampen mod bureaukratiet ikke kun handler om at fjerne regler – det handler også om at gøre tingene smartere.
Derfor er glæden stor over, at der nu bliver lyttet til virksomhedernes behov:
“Det skal vi have meget mere af,” understreger Jakob Hviid Smith.
Sådan kommer du i gang
Fra 2026 skal alle virksomheder kunne sende og modtage e-fakturaer. Det eneste, du behøver, er et bogføringssystem med en e-faktureringsfunktion. Hvis du bruger digital bogføring, er du sandsynligvis allerede klar til at bruge e-fakturering, og ellers er det nemt og enkelt at komme i gang.
Tre skridt til e-fakturering
- Tjek dit bogføringssystem
De fleste digitale systemer har allerede en indbygget e-faktureringsfunktion. Kontakt din leverandør, hvis du er i tvivl. - Opret og send e-fakturaen
Når du laver en faktura, vælger du at sende den som e-faktura i stedet for som mail. Den sendes herefter direkte til kundens bogføringssystem via deres CVR-nummer eller, for offentlige kunder, et EAN- eller GLN-nummer. - Modtag og godkend e-fakturaer
Når du modtager en e-faktura, indlæses oplysningerne automatisk i dit system. Ofte foreslår systemet en kontering, så du blot behøver at godkende. Dermed opfylder du samtidig kravene i bogføringsloven om digital opbevaring af bilag.
Hvad er en e-faktura?
En e-faktura er en elektronisk regning, som sendes direkte fra et bogføringssystem til et andet i et standardiseret format uden brug af e-mail. Det gør det muligt at overføre data automatisk, hurtigt og sikkert til modtagerens bogsystem.
For virksomheder, der allerede bruger digital bogføring, er e-fakturering et naturligt næste skridt. Det sparer tid, giver bedre overblik og mindsker risikoen for fejl. Samtidig er det et lovkrav, når du sender regninger til det offentlige. Uanset om det er en statslig styrelse, et regionalt sygehus eller en skole, skal du bruge e-faktura, ellers bliver din faktura afvist.
Vil du vide mere?
På Virksomhedsguiden kan du læse mere om e-fakturering og digital bogføring samt finde svar på de mest almindelige spørgsmål.