Samtlige 4 danske handelskamre – Dansk Industri, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer og SMVdanmark – har sammen med den danske eksportplatform Contenera udviklet en integration til eATA Core-systemet, kaldet “Mercury II”.
De danske handelskamre håndterer årligt mange tusinde ATA Carneter, oprindelsescertifikater og påtegninger gennem Contenera-platformen/whitelabel-løsninger.
Den kommende eATA-løsning giver os mulighed for at kunne levere en hurtig og brugervenlig løsning. Det bliver dermed lettere at administrere midlertidig udførsel og indførsel af varer.
Ved at digitalisere ATA Carneter ønsker ICC (International Chamber of Commerce) at opnå:
- Effektivitet: Hurtigere toldkontrol, hurtigere processer og mindre administrativ byrde.
- Øget sikkerhed: Sporbare og sikre digitale løsninger.
- Bæredygtighed: En papirløs fremtid er godt for både miljøet og virksomhedernes ressourcer.
- Globalt samarbejde: En fælles digital platform skaber bedre forbindelser mellem lande og handelsorganisationer.
Bagom ATA Carnet
ATA Carnet fungerer som et "pas" for varer. ATA Carnet bruges af virksomheder i over 80 lande til midlertidig eksport af varer til messer, udstillinger, vareprøver og professionelt udstyr. Det sparer virksomheder for moms og told i værtslandet. eATA gør dette system digitalt, hvilket betyder mindre papirarbejde og en enklere proces for både brugere og toldere.
Status og tidsplan for eATA
Projektet kræver samarbejde mellem NGA'er (National Guaranteeing Associations), udstedere og toldmyndigheder i ATA-kæden, da ATA Carnet er et tolddokument. I EU styres den toldmæssige ibrugtagning centralt af TAXUD (EU’s Generaldirektorat for Beskatning og Toldunion).
Go-live for EU er planlagt til 2026, med en overgangsfase frem til 2028, hvor alle lande i ATA-kæden skal være med.