Mange virksomheder har i de seneste måneder været presset af stigende energipriser. Det er dog ikke et akutproblem, der har sat gang i arbejdet med den grønne omstilling. Det fortæller Martin Arberg, ejer og Udviklingsdirektør i Kjellerup-virksomheden, der leverer maskiner, procesanlæg og komponenter af høj kvalitet.
"Heldigvis har vi ikke været tvunget ud i akutte løsninger, da vi har fastprisaftaler. Så jeg har kunne bruge de seneste måneder til at fordybe mig i den grønne omstilling. Vi er i en proces med at gennemgå alle punkter i vores værdikæde for at se, hvor vi ville kunne energioptimere. Det er vigtigt, at vi gør det ordentligt og grundigt, så vi gør det rigtigt fra starten af."
Linatech har modtaget 60.000 kr. fra EC SMV, et projekt, som har sigte på at øge energieffektiviteten og reducere CO2-udledningen blandt små og mellemstore virksomheder i Region Midtjylland. Virksomheden vil bruge disse penge på en konsulent, der kan hjælpe dem godt i gang med denne proces.
"Vi er utrolige glade for at have modtaget denne hjælp. Så snart vi er 110% bevidste om, hvad vi kan gøre for at energioptimere, hiver vi fat i ekstern hjælp. Vi skal først lave forarbejdet og vide, hvad vi præcis har brug for hjælp til, og hvad vi skal have ud af en konsulent - ellers nytter en konsulent ikke noget," fortæller Martin og tilføjer:
"Vi er en el-virksomhed, så når flere ordrer tikker ind i tegnebogen, så bruger vi også mere strøm. Det er derfor ikke så let for os at skrue ned på mængden. Vi kigger derfor på alle de brændende platforme for energioptimering; gasfyr, køling og belysning."
For at måle på udviklingen udarbejder Linatech en rapport på deres CO2-udledning. Her bruger de platformen, Valified.
"For bare to år siden var et CO2-regnskab stadig nyt for mange virksomheder, men der er blevet sat turbo på den grønne omstilling, og i dag kan det ikke undgås. Det er vigtige data, som kan bruges til både internt brug og markedsføring," fortæller Martin. Men for Linatech er det vigtigt, at virksomheden får en grøn identitet, så det ikke bare bliver varmt luft, der kommer ud af deres mund.
"Vi ønsker, at vores medarbejdere bliver bevidste omkring de bæredygtige og grønne tiltag, som vi tager. Linatech skal fremadrettet kunne markedsføre sig med grøn samvittighed, så det ikke bare bliver greenwashing snak. Det skal være synligt, at vi er grønne. Det efterspørger vores kunder også," siger Martin og tilføjer: "Vi er en mindre virksomhed, og der er andre, der også leverer elinstallationer, men igennem en grøn identitet kan vi gøre os unikke på markedet."