Hvert år ringede de til Skattestyrelsen, gjorde indsigelse og blev mødt med krav om endnu flere papirer. Til sidst gav de op og betalte regningen på 110 kroner om året, bare for at få ro.
”Det forekommer komisk, latterligt og ja, man ved ikke, om man skal grine eller græde,” siger Lis Christensen.
Ingen hjælp fra myndighederne
Forløbet er ifølge Lis Christensen et eksempel på en offentlig forvaltning, hvor systemerne ikke kan håndtere fejl, og hvor medarbejderne alt for ofte gemmer sig bag standardprocedurer.
”Vi blev mødt med en ligegyldighed, hvor man bare trak på skuldrene og sagde: 'Det kan vi ikke, siger systemet'. Ingen havde lyst til at hjælpe os videre, og når de gjorde, så endte vi alligevel tilbage ved start,” siger hun.
Efter flere år mødte SP Malerfirma endelig en medarbejder hos Skattestyrelsen, der tog sig tid til at forstå sagen. Efter næsten tre års yderligere dialog blev traileren til sidst slettet fra systemet i starten af 2023.
Sagen har sat sig i Lis Christensens syn på det offentlige.
”Vi har for længst indset, at der ikke er styr på ret meget i det offentlige. Der er for mange, som kun møder op for lønnens skyld, uden engagement, uden ansvarsfølelse. De vil bare gerne hjem klokken fire – helst lidt før,” siger Lis Christensen.
Hun håber, at hendes historie kan være med til at sætte fokus på behovet for en kulturforandring i sagsbehandlingen.
”Det burde være en selvfølge, at en virksomhed kan få løst en sag om en stjålet trailer på en rimelig måde, uden at bruge 10 år på det. I stedet blev vi mødt af en mur af ligegyldighed.”