En undersøgelse fra SMVdanmark afslørede for nylig, at mange små og mellemstore virksomheder oplever dårlig behandling fra myndighederne. Samlet har hver tredje danske SMV følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet i mødet med det offentlige i løbet af de seneste to år. Hver femte har sågar oplevet at blive talt ned til eller intimideret.
Et dybere blik på tallene viser, at bygge- og anlægsbranchen også rammes hårdt. 29% af den samlede bygge- og anlægsbranche svarer, at de har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet i kontakten med det offentlige. 26% har modtaget mangelfuld eller direkte vildledende rådgivning fra offentlige myndigheder.
Ifølge Alexander Søndergaard, underdirektør i SMVdanmark, er tallene et tegn på en mere grundlæggende udfordring i den offentlige sagsbehandling:
"Vi ser desværre en skrankepavekultur, hvor virksomheder bliver mødt med mistillid og en rigid tilgang, der gør det svært at samarbejde. Det undergraver tilliden og hæmmer væksten, særligt i brancher, hvor myndighedskontakt er en del af hverdagen."
Elektrikerne har de største udfordringer
Analysen viser store forskelle mellem byggebranchens forskellige fag. Udfordringerne er således generelt støst for elektrikere.
Her melder hele 40% om, at de inden for de sidste to år har været i kontakt med det offentlige, hvor de har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet.
27% af elektrikerne angiver, at de har følt sig talt ned til eller intimideret i mødet med det offentlige.
35% har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider. Alle tal der ligger over gennemsnittet for SMV’erne i undersøgelsen.
Også i brancherne ”installation af VVS-, varme- og klimaanlæg” og ”tømrer- og bygningssnedkerarbejde” stikker resultater negativt ud. Fx svarer 27% indenfor VVS-branchen, at de har følt sig talt ned til eller intimideret.
Og 35% af tømrere og bygningssnedkere har oplevet urimeligt korte svarfrister.
Ifølge Alexander Søndergaard kan de negative tal hænge sammen med disse fags hyppige kontakt med det offentlige:
"Når virksomheder i byggebranchen konstant skal navigere i komplekse regler, søge tilladelser og koordinere med forskellige myndigheder, øges risikoen for misforståelser og frustration. Men det gør det ikke mere acceptabelt, at så mange føler sig dårligt behandlet, misinformeret eller direkte initimideret.”
Kræver politisk handling
SMVdanmark efterlyser en politisk indsats for at sikre en mere konstruktiv og respektfuld dialog mellem virksomheder og myndigheder.
"Det offentlige og de små og mellemstore virksomheder er ikke hinandens modstandere. Vi er på samme hold," understreger Alexander Søndergaard.
”Derfor er der brug for et opgør med den skrankepavekultur, som alt for ofte spænder ben for gode løsninger. Det kræver vilje til forandring. Både politisk og ledelsesmæssigt i den offentlige sektor.”
Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig dårligt eller uretfærdigt behandlet? |
|||
Ja |
Nej |
Ved ikke |
|
El-installation |
40 |
60 |
0 |
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter |
38 |
51 |
11 |
Murerarbejde |
36 |
55 |
9 |
Landskabspleje |
33 |
56 |
11 |
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg |
27 |
58 |
15 |
Maleraktiviteter |
17 |
63 |
20 |
Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet |
29 |
58 |
13 |
Alle besvarelser på tværs af alle brancher |
32 |
58 |
10 |
Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig talt ned til eller intimideret? |
|||
Ja |
Nej |
Ved ikke |
|
El-installation |
27 |
73 |
0 |
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg |
27 |
73 |
0 |
Murerarbejde |
14 |
71 |
14 |
Maleraktiviteter |
11 |
73 |
17 |
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter |
8 |
77 |
15 |
Landskabspleje |
4 |
96 |
0 |
Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet |
13 |
75 |
11 |
Alle besvarelser på tværs af alle brancher |
18 |
73 |
9 |
Har du oplevet eksempler på, at du har fået mangelfuld eller vildledende rådgivning fra en eller flere offentlige myndigheder? |
|||
Ja |
Nej |
Ved ikke |
|
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter |
30 |
46 |
23 |
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg |
28 |
55 |
18 |
Murerarbejde |
27 |
50 |
23 |
El-installation |
26 |
48 |
26 |
Landskabspleje |
26 |
56 |
19 |
Maleraktiviteter |
19 |
55 |
26 |
Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet |
26 |
52 |
22 |
Alle besvarelser på tværs af alle brancher |
29 |
53 |
18 |
Har du oplevet svarfrister i henvendelser fra de offentlige myndigheder, som du ikke mener har været rimelige? |
||||||
Ja |
Nej |
Ved ikke |
||||
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter |
35 |
33 |
32 |
|||
Murerarbejde |
31 |
42 |
27 |
|||
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg |
30 |
53 |
18 |
|||
Landskabspleje |
22 |
59 |
19 |
|||
Maleraktiviteter |
19 |
59 |
22 |
|||
El-installation |
17 |
57 |
26 |
|||
Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet |
26 |
50 |
24 |
|||
Alle besvarelser på tværs af alle brancher |
31 |
48 |
21 |
Har du oplevet helt urimelige lange sagsbehandlingstider hos en eller flere offentlige myndigheder? |
|||
Ja |
Nej |
Ved ikke |
|
Murerarbejde |
36 |
52 |
12 |
El-installation |
35 |
39 |
26 |
Landskabspleje |
27 |
62 |
12 |
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg |
24 |
50 |
26 |
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter |
20 |
50 |
30 |
Maleraktiviteter |
18 |
58 |
23 |
Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet |
23 |
54 |
23 |
Alle besvarelser på tværs af alle brancher |
31 |
50 |
19 |
Hvordan vil du vurdere kvaliteten af den kontakt, du har haft med det offentlige? |
|||||
Meget dårlig |
Dårlig |
Hverken / eller |
God |
Meget god |
|
Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg |
19 |
4 |
31 |
38 |
8 |
El-installation |
13 |
20 |
27 |
20 |
20 |
Murerarbejde |
10 |
19 |
29 |
14 |
29 |
Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter |
5 |
29 |
24 |
35 |
7 |
Maleraktiviteter |
5 |
12 |
37 |
36 |
10 |
Landskabspleje |
0 |
7 |
30 |
56 |
7 |
Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet |
7 |
17 |
32 |
32 |
11 |
Alle besvarelser på tværs af alle brancher |
9 |
13 |
31 |
37 |
10 |
Kilde: Medlemssurvey, SMVdanmark