Offentlig skrankepavekultur rammer byggebranchen: Elektrikerne har de største udfordringer

Et bredt udsnit af byggebranchens virksomheder lider under urimelig behandling og skrankepavekultur i mødet det offentlige. Det viser en ny analyse fra SMVdanmark. Særligt elektrikere melder om dårlige oplevelser. Også VVS-, tømrer-, og bygningssnedker-fagene har problemer.

En undersøgelse fra SMVdanmark afslørede for nylig, at mange små og mellemstore virksomheder oplever dårlig behandling fra myndighederne. Samlet har hver tredje danske SMV følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet i mødet med det offentlige i løbet af de seneste to år. Hver femte har sågar oplevet at blive talt ned til eller intimideret.

Et dybere blik på tallene viser, at bygge- og anlægsbranchen også rammes hårdt. 29% af den samlede bygge- og anlægsbranche svarer, at de har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet i kontakten med det offentlige. 26% har modtaget mangelfuld eller direkte vildledende rådgivning fra offentlige myndigheder.

Ifølge Alexander Søndergaard, underdirektør i SMVdanmark, er tallene et tegn på en mere grundlæggende udfordring i den offentlige sagsbehandling:

"Vi ser desværre en skrankepavekultur, hvor virksomheder bliver mødt med mistillid og en rigid tilgang, der gør det svært at samarbejde. Det undergraver tilliden og hæmmer væksten, særligt i brancher, hvor myndighedskontakt er en del af hverdagen."

Elektrikerne har de største udfordringer

Analysen viser store forskelle mellem byggebranchens forskellige fag. Udfordringerne er således generelt støst for elektrikere.

Her melder hele 40% om, at de inden for de sidste to år har været i kontakt med det offentlige, hvor de har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet.

27% af elektrikerne angiver, at de har følt sig talt ned til eller intimideret i mødet med det offentlige.

35% har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider. Alle tal der ligger over gennemsnittet for SMV’erne i undersøgelsen.

Også i brancherne ”installation af VVS-, varme- og klimaanlæg” og ”tømrer- og bygningssnedkerarbejde” stikker resultater negativt ud. Fx svarer 27% indenfor VVS-branchen, at de har følt sig talt ned til eller intimideret.

Og 35% af tømrere og bygningssnedkere har oplevet urimeligt korte svarfrister.

Ifølge Alexander Søndergaard kan de negative tal hænge sammen med disse fags hyppige kontakt med det offentlige:

"Når virksomheder i byggebranchen konstant skal navigere i komplekse regler, søge tilladelser og koordinere med forskellige myndigheder, øges risikoen for misforståelser og frustration. Men det gør det ikke mere acceptabelt, at så mange føler sig dårligt behandlet, misinformeret eller direkte initimideret.”

Kræver politisk handling

SMVdanmark efterlyser en politisk indsats for at sikre en mere konstruktiv og respektfuld dialog mellem virksomheder og myndigheder.

"Det offentlige og de små og mellemstore virksomheder er ikke hinandens modstandere. Vi er på samme hold," understreger Alexander Søndergaard.

”Derfor er der brug for et opgør med den skrankepavekultur, som alt for ofte spænder ben for gode løsninger. Det kræver vilje til forandring. Både politisk og ledelsesmæssigt i den offentlige sektor.”

Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig dårligt eller uretfærdigt behandlet?

 

Ja

Nej

Ved ikke

El-installation

40

60

0

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

38

51

11

Murerarbejde

36

55

9

Landskabspleje

33

56

11

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

27

58

15

Maleraktiviteter

17

63

20

       

Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet

29

58

13

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

32

58

10

Har du inden for de seneste 24 måneder været i kontakt med det offentlige, hvor du har følt dig talt ned til eller intimideret?

 

Ja

Nej

Ved ikke

El-installation

27

73

0

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

27

73

0

Murerarbejde

14

71

14

Maleraktiviteter

11

73

17

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

8

77

15

Landskabspleje

4

96

0

       

Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet

13

75

11

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

18

73

9

Har du oplevet eksempler på, at du har fået mangelfuld eller vildledende rådgivning fra en eller flere offentlige myndigheder?

 

Ja

Nej

Ved ikke

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

30

46

23

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

28

55

18

Murerarbejde

27

50

23

El-installation

26

48

26

Landskabspleje

26

56

19

Maleraktiviteter

19

55

26

       

Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet

26

52

22

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

29

53

18

Har du oplevet svarfrister i henvendelser fra de offentlige myndigheder, som du ikke mener har været rimelige?

 

Ja

Nej

Ved ikke

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

35

33

32

Murerarbejde

31

42

27

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

30

53

18

Landskabspleje

22

59

19

Maleraktiviteter

19

59

22

El-installation

17

57

26

       

Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet

26

50

24

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

31

48

21

Har du oplevet helt urimelige lange sagsbehandlingstider hos en eller flere offentlige myndigheder?

 

Ja

Nej

Ved ikke

Murerarbejde

36

52

12

El-installation

35

39

26

Landskabspleje

27

62

12

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

24

50

26

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

20

50

30

Maleraktiviteter

18

58

23

       

Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet

23

54

23

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

31

50

19

Hvordan vil du vurdere kvaliteten af den kontakt, du har haft med det offentlige?

 

Meget dårlig

Dårlig

Hverken / eller

God

Meget god

Installation af vvs-, varme- og klimaanlæg

19

4

31

38

8

El-installation

13

20

27

20

20

Murerarbejde

10

19

29

14

29

Tømrer- og bygningssnedkeraktiviteter

5

29

24

35

7

Maleraktiviteter

5

12

37

36

10

Landskabspleje

0

7

30

56

7

           

Bygge- og anlægsaktiviteter - samlet

7

17

32

32

11

Alle besvarelser på tværs af alle brancher

9

13

31

37

10

Kilde: Medlemssurvey, SMVdanmark

Alexander Søndergaard

Underdirektør – politik & analyse

tlf +45 54 34 57 00 Læs mere om Alexander Søndergaard

Få masser af kontante fordele som medlem af SMVdanmark:

Se eller gense tidligere afholdte SMVdanmark-webinarer

Se eller gense tidligere afholdte SMVdanmark-webinarer

Vil du have gode råd om stresshåndtering? Og fik du set webinaret om virksomhedstestamenter eller de..

Spar 50% på dine eksportdokumenter

Spar 50% på dine eksportdokumenter

Som medlem af SMVdanmark sparer du 50% på prisen på dit carnet!

Tilbud & rabatter

Tilbud & rabatter

Som medlem af SMVdanmark har du adgang til en lang række fordele og rabatter. Klik dig ind på fordel..