Figuren nedenfor angiver antallet af kommunale parkeringspladser pr. bil i dagtimerne på hverdage. Antallet af personbiler ejet af indbyggere i Københavns Kommune er nemlig ikke de eneste biler, som skal finde en parkeringsplads i København. Grundet nedlukningen af Danmark i forbindelse med COVID-19 betragtes antallet af nettopendlere i 2019. I 2019 steg den gennemsnitlige hverdagstrafik med 21.000 biler dagligt grundet pendlere. Den gennemsnitlige hverdagstrafik forventes at være forblevet på samme niveau foruden COVID-19. Dette tal er siden 2007 faldet, bl.a. som et resultat af de gradvist stigende parkeringstakster, men bidrager stadig med et pres på de kommunale parkeringspladser i København. I 2007 steg hverdagstrafikken dagligt med ca. 32.000 biler.
I 2021 var der altså kun 0,46 kommunale parkeringspladser pr. bil i dagtimerne på en hverdag, hvis nettopendlingen ikke var påvirket af COVID-19. Imens var tallet i 2007 0,54. Det svarer til at fald på 16 pct. For at afhjælpe manglen på parkeringspladser vedtog et politisk flertal i Københavns Kommune i 2019 at etablere i alt 500 parkeringspladser forbeholdt erhvervsbiler med gule nummerplader. Størstedelen af de nye erhvervsparkeringspladser er fundet ved at udnytte ti-meter reglen i vejkryds, så der er flere steder, med de nye parkeringspladser, kun bliver fem meter mellem bil og kryds. Her er det vigtigt at huske, at ca. hver fjerde indregistreret bil i Københavns Kommune, svarende til 45.649 biler, er registreret til erhvervsbrug jf. Danmarks statistik.