Adgangen til det digitale marked bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter for mange danske virksomheder. Inden for de seneste år er det dog især lykkedes mindre virksomheder at komme foran, når det gælder e-handel.
I 2020 er Danmark det land i EU, hvor den største andel af virksomheder har e-handel som en del af deres omsætning. Det gælder for 38 pct. af de adspurgte danske virksomheder. Til sammenligning ligger EU-gennemsnittet på 18 pct. og Danmark er foran sine skandinaviske naboer, hvor der i Sverige og Norge er hhv. 31 og 22 pct., der gør brug af e-handel. Tallene stammer fra de årlige eurostat-spørgeskemaer, der indsamles i 1. halvår 2020 og udsendes til et repræsentativt udsnit af virksomheder med 10-249 ansatte.
Det er særligt virksomheder med 10-49 ansatte, der er foran på e-handel. Her har 36 pct. e-handel som en del af deres omsætning, mens det for irske og kroatiske virksomheder, der deler en 2. og 3. plads i undersøgelsen, kun er tilfældet for 29 pct.
Mens danske virksomheder med 50-249 ansatte generelt bruger mere e-handel, så er disse dog ikke allerhøjest på den europæiske rangliste. Her har 45 pct. af danske virksomheder e-handel som en del af deres omsætning, mens det er tilfældet for 50 pct. af større irske virksomheder og 47 pct. af svenske.