En ny bil holder i gennemsnit omkring 15 år, før den må skrottes. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Der er dog en væsentlig del af bilerne, der når at blive skrottet før tid. En årsag til dette er den såkaldte reparationsgrænse. Grænsen betyder, at en bil bliver kategoriseret som totalskadet, hvis en reparation med nye reservedele koster mere end 75 pct. af bilens markedsværdi. Totalskadede biler bliver ikke reparerede i Danmark.
En skrottet bil vil oftest blive splittet ad for reservedele, sendt til udlandet (med henblik på reparation og fortsat brug) eller ophugget, alt efter hvor skadet bilen er og dens markedsværdi. Med reparationsgrænsen risikerer man dermed at presse forbrugerne til at købe ny bil, selvom deres bil kan repareres. Ifølge Klimarådet udleder produktionen af nye biler (ekskl. batteri) typisk mellem 5,4 og 10,6 ton CO2 alt efter størrelse og type. Selvom nyere biler i gennemsnit kører længere på literen, så skal denne besparelse holdes op mod udledningen ved produktion af en ny bil.