1 BDOs hjemmeside 2018: Revisorpligt er bedre end revisionspligt.
2 Copenhagen Economics (2018): Effekten af lempet revisionspligt på det samlede skattegab.
3 Erhvervsstyrelsen (2018): Undersøgelse af det fremadrettede behov for revisionspligt.
4 Det bør bemærkes, at den skyldige skat er en vurdering foretaget af SKAT. Dele heraf kan være indbragt til domstolsprøvelse.
5 Copenhagen Economics (2018): Effekten af lempet revisionspligt på det samlede skattegab.
6 BDOs hjemmeside 2018: Revisorpligt er bedre end revisionspligt.
7 Erhvervsstyrelsen (2017): Virksomheders efterlevelse af skattereglerne.
8 Erhvervsstyrelsen (2017): Virksomheders efterlevelse af skattereglerne.
9 Erhvervsstyrelsen (2017): Virksomheders efterlevelse af skattereglerne.
10 Skatteministeriet (2012): Erhvervsministeriets overvejelser om at fritage små holdingselskaber (omsætning op til 8 mio. kr.) for revisionspligt – skattemæssige betænkeligheder.
11 Erhvervsstyrelsen (2017): Virksomheders efterlevelse af skattereglerne.
12 2016-tallet anvendes som estimat for 2017-tallet. Erhvervsstyrelsen (2018): Undersøgelse af det fremadrettet behov for revisionspligt og Rigsrevisionen (2019): Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger - Lempelsen af revisionspligten.
13 Ifølge Rigsrevisionen er det en opgørelse over virksomheder i regnskabsklasse B og ikke alene selskaber.
14 Kilde: Egne beregninger pba. Copenhagen Economics (2018): Effekten af lempet revisionspligt på det samlede skattegab og Danmarks Statistik PRIS1515.
15 Copenhagen Economics (2014): Effekt af ændret revisionspligt for mindre virksomheder.
16 Dette ligger på niveau med det beløb, som Copenhagen Economics når frem til i rapporten Copenhagen Economics (2018): Revisionspligtens effekt på udvikling og vækst i danske virksomheder.
17 ASE (2018): Tvivlsomme skatteanklager mod SMV’er. Ifølge Erhvervsstyrelsen, der henviser til en rapport fra Accountancy Europe, har 23 EU-lande umiddelbart fastsat højere størrelsesgrænser end Danmark, mens tre EU-lande (Sverige, Finland og Malta) har fastsat lavere, mere strikse størrelsesgrænser. Erhvervsstyrelsen (2018): ”Undersøgelse af det fremadrettede behov for revisionspligt”.
18 ”Lempelsen af revisionspligten”, Rigsrevisionen juni 2019
19Der er en forskel for momsangivelser, men det er ikke i momsgabet, at vi ser en vækst over tid. Erhvervsstyrelsen (2018): Undersøgelse af det fremadrettede behov for revisionspligt.