Se listen: Her er de mest populære erhvervsskoler i 2024 ifølge virksomhederne

Dato: 28. marts 2025

Dygtige faglærte er vigtige for Danmarks økonomi. Virksomheder spiller her en afgørende rolle som samarbejdspartnere for erhvervsskolerne, da eleverne på erhvervsuddannelser tilbringer en stor del af deres uddannelse som lærlinge eller elever i både private og offentlige virksomheder. Derfor er et velfungerende og tæt samarbejde mellem skoler og virksomheder essentielt.

For særligt mindre virksomheder er det vigtigt, at processen med at have lærlinge er enkel og fri for unødvendigt bureaukrati, samt at skolerne tilbyder den nødvendige støtte og information.

SMVdanmarks seneste analyse af virksomhedernes tilfredshed med erhvervsskolerne, baseret på svar fra cirka 9.500 virksomheder i 2024, viser, at der er markante forskelle på, hvor godt de enkelte skoler samarbejder med erhvervslivet.

Analysens hovedresultater

  • Virksomhederne oplever meget store forskelle i erhvervsskolernes samarbejdsevner. Mens den bedste skole scorer 8,88 på en skala fra 1 til 10, så scorer den dårligste skole 7,15.[1]
  • Der er også store forskelle mellem skoler inden for samme uddannelse. Scoren for skolerne for elektrikere svinger fx mellem 6,38 og 9.

  • Der er tendens til, at mindre virksomheder vurderer samarbejdet med erhvervsskolerne dårligere end større virksomheder.

 

[1] Der er her set bort fra SOSU-skoler og skoler med færre end 10 svar.

Erhvervsuddannelserne i Danmark er kendetegnet ved en vekslen mellem skoleophold og lærepladsophold i virksomheder. Eleverne tilbringer størstedelen af deres uddannelse ude i virksomhederne, og i øjeblikket er over 70.000 lærlinge og elever ansat i både private og offentlige virksomheder. Dette stiller høje krav til samarbejdet mellem virksomheder og erhvervsskoler.

For at virksomhederne fortsat skal have motivation til at oprette lærepladser, er et velfungerende samarbejde med erhvervsskolerne om elevernes uddannelsesforløb afgørende.

SMVdanmark har på baggrund af svar fra cirka 9.500 virksomheder analyseret virksomhedernes tilfredshed med erhvervsskolerne i 2024. Analysen er baseret på data fra Børne- og Undervisningsministeriets ”Virksomhedstilfredshedsundersøgelse” (VTU), som erhvervsskolerne selv har sendt ud til de virksomheder, de samarbejder med. Virksomhederne har besvaret en række konkrete spørgsmål om deres oplevelse af samarbejdet med skolen og deres opfattelse af eleverne. Svarene afgives på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er meget utilfreds, og 10 er meget tilfreds.

I undersøgelsen indgår data fra 67 institutioner, og resultaterne viser betydelige forskelle i virksomhedernes tilfredshed med skolerne på institutionsniveau.

 

Store forskelle fra skole til skole

Erhvervsskolernes samarbejde med virksomheder varierer betydeligt på tværs af institutionerne, hvilket afspejles i virksomhedernes tilfredshedsscorer. Jf. figur 1 viser SMVdanmarks analyse, at nogle skoler klarer sig markant bedre end andre, når det kommer til at understøtte et velfungerende samarbejde med erhvervslivet.

AMU-Vest topper listen med en gennemsnitlig tilfredshedsscore på 8,88, tæt efterfulgt af Køge Handelsskole (8,78), Campus Vejle (8,62), TietgenSkolen (8,59) og Roskilde Handelsskole (8,48). Disse institutioner placerer sig i den øverste del af skalaen og nyder generelt en høj grad af tilfredshed blandt virksomhederne.

Omvendt ligger en del skoler tættere på en score omkring 7 ud af 10.

Disse forskelle understreger, at mens nogle erhvervsskoler har etableret stærke samarbejdsrelationer med virksomhederne, er der fortsat et betydeligt forbedringspotentiale hos andre institutioner. En styrkelse af dialogen og samarbejdet mellem skoler og virksomheder kan være en afgørende faktor i at sikre bedre rammer for lærlinge og elever i erhvervsuddannelserne.

Stor forskel på niveau for erhvervsskolernes samarbejde med virksomhederne

Store forskelle indenfor hver uddannelse

Analysen af erhvervsskolernes præstationer viser markante forskelle mellem de enkelte skoler inden for samme uddannelse. Disse forskelle understreger vigtigheden af kvalitet i undervisningen og variationen i erhvervsskolernes evne til at levere stærke uddannelsesforløb.

For eksempel opnår Aalborg Handelsskole en bemærkelsesværdig høj score på 9,18 blandt virksomhederne på personvognsmekanikeruddannelsen, mens Rybners ligger noget lavere med en gennemsnitlig vurdering på 6,97. Denne forskel peger på store variationer i skolernes evne til at tilbyde en solid uddannelse og klæde eleverne godt på til arbejdsmarkedet.

Tilsvarende ses store forskelle på VVS-energiuddannelsen, hvor Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle ligger i top med en gennemsnitlig score på 7,77. Dette er væsentligt højere end U/NORD, som kun opnår en gennemsnitlig vurdering på 6,17. Det vidner om, at nogle skoler formår at tilbyde en langt mere effektiv undervisning, mens andre skoler kæmper med at levere samme kvalitet.

Elektrikeruddannelsen illustrerer også de markante variationer mellem skolerne. Her ligger College360 i top med en vurdering på 9,00, mens ZBC - Zealand Business College halter bagefter med en score på 6,38. Det viser en betydelig forskel i, hvor godt eleverne bliver rustet til deres fag.

Disse forskelle vidner om, at elevernes uddannelsesforløb i høj grad afhænger af, hvilken skole de vælger, og at der kan være væsentlige forskelle i undervisningens kvalitet og skolernes evne til at understøtte elevernes faglige udvikling. En mere ensartet tilgang til undervisning og kvalitetssikring på tværs af skolerne kan være afgørende for at sikre, at alle elever modtager den bedst mulige uddannelse – uanset hvilken erhvervsskole de går på.

 

Store forskelle inden for hver uddannelse

Udfordringer med koordinering mellem skole og praktik

Analysen af virksomhedernes svar på samarbejdsspørgsmålene viser, at der er betydelige forskelle i, hvordan erhvervsskolerne understøtter elevernes praktikforløb og kommunikationen med virksomhederne.

 

Det område, hvor virksomhederne udtrykker størst utilfredshed, er samarbejdet om elevernes udvikling og deres mulighed for at nå uddannelsesmålene. Dette aspekt får den laveste gennemsnitlige score på 6,4, hvilket tyder på, at virksomhederne oplever manglende støtte eller koordinering fra skolerne i forhold til at sikre elevernes faglige progression.

En anden væsentlig udfordring er samspillet mellem skoleperioder og praktikforløb. Her giver virksomhederne en gennemsnitsvurdering på 6,5, hvilket er den næstlaveste score i analysen. Dette antyder, at mange virksomheder ikke oplever, at skoleforløbene i tilstrækkelig grad understøtter elevernes praktiske læring.

Flere spørgsmål omhandler virksomhedernes adgang til information fra skolerne. Blandt andet får spørgsmålet om, hvorvidt virksomhederne ved, hvad eleverne arbejder med i skoleperioderne, en score på 6,7. Endvidere vurderer virksomhederne information om elevernes fravær og resultater i skoleperioderne til 7,1, hvilket tyder på, at der stadig er forbedringspotentiale i informationsdelingen.

Til gengæld vurderes mere administrative og praktiske aspekter af samarbejdet væsentligt højere. Spørgsmålet om virksomhedernes mulighed for at kontakte skolen ved behov opnår en score på 7,3, mens virksomhedernes vurdering af den hjælp, de får til at indgå uddannelsesaftaler, scorer højest med 8,0.

Disse resultater peger på, at mens de mere strukturelle og administrative dele af samarbejdet fungerer relativt godt, er der stadig væsentlige udfordringer med den faglige koordinering og integration mellem skole- og praktikforløb. Dette kan have stor betydning for elevernes læringsudbytte og virksomhedernes oplevelse af samarbejdet med erhvervsskolerne, jf. figur 3.

Samarbejde om elever-nes udvik-ling giver udfordrin-ger

Virksomhedernes tilfredshed afhænger af virksomhedsstørrelse

Der er samtidig en tendens til, at virksomhedernes tilfredshed med erhvervsskolerne varierer afhængigt af deres størrelse. Generelt er større virksomheder mere tilfredse med samarbejdet, mens mindre virksomheder giver lavere vurderinger.

Virksomheder med over 500 medarbejdere giver erhvervsskolerne den højeste gennemsnitlige score på 8,05. Tilsvarende ligger virksomheder med 201-500 medarbejdere og 51-200 medarbejdere på henholdsvis 7,95 og 7,98, hvilket viser en gennemgående høj tilfredshed i de større virksomheder.

Til gengæld er tilfredsheden lavere blandt mindre virksomheder. Virksomheder med 11-50 medarbejdere giver en score på 7,8, mens virksomheder med 1-10 medarbejdere vurderer samarbejdet lavest med en gennemsnitlig score på 7,47. Enkeltmandsvirksomheder og virksomheder uden ansatte placerer sig en smule højere med 7,59.

Dette tyder på, at erhvervsskolerne har større udfordringer med at sikre en god informationsdeling og et velfungerende samarbejde med små og mellemstore virksomheder. Dette kan være problematisk, da 86 pct. af virksomhederne med fuldtidsansatte tilhører kategorien 'under 10 ansatte'. Hvis målet er at skabe flere lærepladser i små virksomheder, kan det derfor være nødvendigt med en særlig indsats for at styrke samarbejdet med denne gruppe virksomheder, jf. figur 4.

Erhvervsskoler dårligst til samarbejde med SMV’er

Konklusion og anbefalinger

Der er over 50.000 lærlinge ansat i de private virksomheder landet over, og her er den lokale erhvervsskole en helt afgørende samarbejdspartner.

 

Særligt for de mindre virksomheder er det vigtigt, at de får tilstrækkelig

med bistand fra skolerne, og at der generelt er et godt samarbejde om

lærlingenes uddannelse. Alternativt kan nogle virksomheder miste motivationen for at uddanne lærlinge, hvis samarbejdet knirker. Analysen visen, at der på de enkelte uddannelser kan være relativt store kvalitetsforskelle.

På baggrund af analysen anbefaler SMVdanmark følgende:

  1. At erhvervsskolerne ledelsesmæssigt prioriterer samarbejdet med virksomhederne, og at man lærer af de steder, hvor samarbejdet fungerer godt.
  2. At landets små- og mellemstore virksomheder tjekker op på, hvilke skoler, der gør det godt. Hvis der er store kvalitetsforskelle kan man overveje at skifte samarbejdsskole, også selvom skolen eventuelt ligger længere væk.
  3. Alle erhvervsskoler bør indføre ”virksomhedstilfredshed” som en central del af resultatkontrakter for ledelsen.

Konkret er der især et behov for et tættere samarbejde omkring specialpædagogisk støtte, hvor meget få virksomheder i dag kender mulighederne. 

Kasper Munk Rasmussen

Branche- og uddannelseschef

mobil 61 96 39 80 Læs mere om Kasper Munk Rasmussen

Sigurd Lønholdt

Junioranalytiker

tlf +45 33 93 20 00 Læs mere om Sigurd Lønholdt