Øget beskæftigelse blandt indvandrere fra ikke-vestlige lande

Dato: 3. februar 2025

Hovedpointer fra analysen

  • Hvor der i begyndelsen af 2008 var godt 85.400 ikke-vestlige indvandrere i beskæftigelse, var antallet steget til 192.400 i 3. kvt. 2024. I samme periode var antallet af ikke-vestlige indvandrere i den erhvervsdygtige alder steget fra godt 211.700 personer til 364.100 personer[1].
  • Beskæftigelsesgraden blandt ikke-vestlige indvandrere er steget markant – fra et minimum på 36,1 pct. i 2015 til 52,3 pct. i 2024. For danskere er beskæftigelsesgraden steget fra 62,6 pct. til 63,7 pct. i samme periode.
  • Beskæftigelsesgabet er rekordlavt mellem personer med dansk oprindelse og ikke-vestlige indvandrere på 11,4 pct.-point i 2024. Hele fremgangen har været inden for de sidste 10 år.
  • Udviklingen i beskæftigelsen skyldes mange forhold, bl.a. bedre arbejdsmarkedsintegration foruden en ændret sammensætning i typen af udlænding, som kommer til Danmark. 
 
 

[1] Den erhvervsdygtige alder er 15-64 år i 2008, og 15-66 år i 2024. Antallet af lønmodtagere er opgjort i fuldtidspersoner, og omfatter ligeledes kun lønmodtagere i den erhvervsdygtige alder. Dermed ses der bort fra unge under 15 og lønmodtagere over folkepensionsalderen.

Stigende beskæftigelse blandt indvandrere fra ikke-vestlige lande

Det går godt med at få ikke-vestlige indvandrere integreret på det danske arbejdsmarked. Opgjort i fuldtidspersoner er antallet af ikke-vestlige indvandrere, som er i lønmodtagerbeskæftigelse steget fra 85.500 personer i begyndelse af 2008 til 192.500 i 3. kvt. 2024. Det er sket samtidig med, at antallet af ikke-vestlige indvandrere i den erhvervsdygtige alder er steget fra 210.500 personer til 360.600 personer i 2024. 

Hvor 36 pct. af indvandrere fra ikke-vestlige lande var i lønmodtagerbeskæftigelse i 2014, er andelen vokset til 52,3 pct. i 2024, en stigning på 16,3 pct.-point, jf. figur 1.

Til sammenligning er lønmodtagerbeskæftigelsesgraden steget med 4,5 pct.-point. for personer med dansk oprindelse. Dermed er beskæftigelsesgabet halveret på blot på 10 år, og ligger nu på 11,4 pct.-point.

Flere kommuner er afhængige af indvandrere fra ikke-vestlige lande

I samtlige kommuner bidrager de ikke-vestlige indvandrere med en væsentlig del af beskæftigelsesfremgangen de seneste år. Det er især de vestjyske kommuner, som har nydt godt af fremgangen.

Selv i kommuner, hvor der set under et har været en beskæftigelsestilbagegang, er det de ikke-vestlige indvandrere, som i høj grad sikrer at tilbagegangen ikke er større.

Ikke-vestlige indvandrere afbøder beskæftigelsestil-bagegangen i landkommunerne

Ikke-vestlige lønmodtagere er særlig betydningsfulde for landkommuner, hvor der set under ét har været en beskæftigelsestilbagegang på knap 40.000 lønmodtagere siden 2008. Uden ikke-vestlige lønmodtagere havde tilbagegangen været 53.800 personer, jf. figur 3. I oplandskommuner kan stort set hele beskæftigelsesfremgangen på 11.700 personer tilskrives ikke-vestlige indvandrere (11.100 personer). Til gengæld udgør den ikke-vestlige indvandring en mindre andel af beskæftigelsesfremgangen i hovedstads- og storbykommuner som København, Aarhus, Odense og Aalborg.

To årsager til beskæftigelsesfremgangen

Når man dekomponerer ændringen i antallet af ikke-vestliges lønmodtageres på oprindelsesland, bliver det tydeligt, at fremgangen både skyldes, at beskæftigelsesgraden er steget for de enkelte oprindelsesgrupper, men også fordi oprindelsesgrupper med en stærkere arbejdsmarkedstilknytning fylder mere end hidtil.

De to effekter kan dekomponeres i en integrationseffekt samt en sammensætningseffekt.

  • Integrationseffekten dækker over, at beskæftigelsesgraden for indvandrere fra et givent land stiger.
  • Sammensætningseffekten dækker over, at der kommer flere indvandrere til, som hører til et oprindelsesland med en højere beskæftigelsesgrad.

Sammensætningseffekten kan tilskrives 62 pct. af væksten, jf. figur 4. Især flere ukrainere, indere, nepalesere og syrere gør, at antallet af lønmodtagere fra ikke-vestlige lande er steget betragteligt.

Integrationseffekt kan tilskrives de resterende 38 pct. Især nepalesiske (35 pct.-point), kinesiske (19 pct.-point), filippinske (20 pct.-point) og indiske indvandrere (20 pct.-point) har haft betydelige fremgange i beskæftigelsesgraden. Beskæftigelsesgraden for ukrainere er derimod faldet, hvilket skal ses i henhold til, at mange nyankomne ukrainere er kommet til Danmark som flygtninge, hvorimod ukrainere tidligere fik ophold med henblik på at arbejde.

Samlet set viser udviklingen, at mens befolkningsvækst er den primære drivkraft bag stigningen i beskæftigelsen, spiller integrationen også en væsentlig rolle.

Konklusioner

Ikke-vestlige indvandrere er den primære årsag til, at flere udkantskommuner ikke oplever en mere voldsom beskæftigelsestilbagegang.

På trods heraf er der stadig et betydeligt beskæftigelsesgab danskere og ikke-vestlige indvandrere i mellem. Især indvandrere med mellemøstlig baggrund halter bagefter.

Danske virksomheder, både små, mellemstore og store, efterspørger mere arbejdskraft, og der er også en rimelig bred forståelse på Christiansborg af, at udenlandske arbejdstagere er nødvendige for at opretholde arbejdsudbuddet og skatteindtægterne.

Derfor er det vigtigt, at regeringen og Folketinget fastholder et generelt fokus på at understøtte rekruttering udenfor landets grænser og på at fjerne de bureaukratiske benspænd, som gør det unødigt svært for små og mellemstore virksomheder at rekruttere internationale medarbejdere.

Derudover er der i særlig grad behov for at se på incitamentet for at tage et arbejde for de grupper af indvandrere, som ikke har fået gavn af den nuværende højkonjunktur. 

Thomas Gress

Seniorøkonom

mobil +45 51 90 50 91 tlf +45 33 93 20 00 Læs mere om Thomas Gress

Sofie Katrine Nygaard Pedersen

Juniorkonsulent

tlf +45 33 93 20 00 Læs mere om Sofie Katrine Nygaard Pedersen