Udbuddenes størrelse afskrækker små og mellemstore virksomheder
Det kan være en stor mundfuld for små og mellemstore virksomheder at byde på store offentlige udbud af fx bygge- og anlægsopgaver, rengøring eller vareindkøb. Udbud gøres fx store for at opnå en lavere pris ved at udnytte eventuelle stordriftsfordele, eller fordi det er lettere for udbyder at udarbejde og administrere ét stort udbud frem for flere små. Men de store udbud risikerer at mindske antallet af bydere, da mindre spillere, herunder iværksættere, får sværere ved at lægge bud. Iværksætteri er vigtigt for at skabe vækst, velfærd og beskæftigelse, idet iværksættere og nye virksomheder ifølge Erhvervsministeriet medvirker til at øge konkurrencen ved at udvikle nye innovative løsninger og udfordre de øvrige virksomheder til også at forny sig og øge produktiviteten.
Er et stort udbud inden for et specifikt fagområde eller geografisk område først vundet af en stor aktør, er der risiko for, at de øvrige aktører ophører med at beskæftige sig med området eller helt lukker, så der er endnu færre bydere ved det næste udbud. Samtidig er de små virksomheder med til at sikre lokale arbejdspladser, -skatteindtægter og -lærepladser og dermed den lokale sammenhængskraft.
Et andet argument for at undgå store udbud er, at det øger risikoen for urimelige arbejdsvilkår og unfair løn. Det hænger sammen med, at store udbud ofte vindes af en hovedentreprenør, som derefter indgår aftaler med underleverandører, som igen kan indgå aftaler med under-underleverandører. Erfaringer fra Københavns Kommunes Indsatsteam mod social dumping på byggeområdet viser, ”at flere led i leverandørkæden øger risikoen for social dumping”.
Som årsag til at de har fravalgt at byde på statslige eller kommunale udbud, peger 58 procent af SMV’erne på, at udbuddet krævede flere ressourcer, end virksomheden råder over. For store udbud er altså en stopklods for mange mindre virksomheder.
Desuden peger 20 procent på, at udbuddet dækkede over flere fagområder, end virksomheden kunne byde ind på. Bredden af udbuddene kan således også være en udfordring.
Et eksempel på et meget stort og bredt udbud er Byggestyrelsens fællesstatslige facility managementordning, hvor den såkaldte Bølge 2 netop er sendt i EU-udbud. Udbuddet omfatter de syv serviceydelser; kantine, rengøring, intern service, indvendigt vedligehold, udendørsarealer, vagt og sikkerhed samt affaldshåndtering til 55 statslige institutioner. Kontrakten på Bølge 2 løber over syv år og har en samlet værdi på omkring 2,1 mia. kroner.
Mange adspurgte i SMVdanmarks rundspørge peger også på udfordringer med at udforme tilbud som en årsag til at fravælge at byde i offentlige udbud. 41 procent peger på, at udbuddet stillede for mange krav til dokumentation, og 38 procent pegede på for stor usikkerhed om, hvorvidt udbuddet var rentabelt. Det var muligt at angive mere end én svarmulighed.