Konklusion og politikforslag
Et flertal af SMV’erne har gode oplevelser i mødet med det offentlige, men et meget stort mindretal af SMV’er har dårlige erfaringer:
- Knap hver femte virksomhed har inden for de seneste to år følt sig talt ned til eller intimideret i mødet med det offentlige.
- Ca. hver tredje virksomhed inden for samme tidsperiode følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet af offentlige myndigheder eller sagsbehandlere.
- Hver fjerde virksomhed vurderer kvaliteten af kontakten med det offentlige som dårlig eller meget dårlig.
- Knap hver tredje virksomhed har oplevet mangelfuld eller vildledende rådgivning fra det offentlige.
Der er behov for, at regeringen tager initiativ til en tilbundsgående undersøgelse af sagsbehandlerkulturen i det offentlige og i kommunerne. Både for at afdække årsagerne til, at så mange virksomheder har dårlige oplevelser fra mødet med det offentlige, men også for at identificere bud på, hvilke initiativer der kan afhjælpe problemerne i sagsbehandlerkulturen.
Under alle omstændigheder bør offentlige myndigheder fremadrettet have mere fokus på at uddanne og vejlede sagsbehandlere med virksomhedsrettet kontakt. Dels for at myndighederne kan leve op til forvaltningslovens bestemmelser om det offentliges vejledningspligt, men også for at offentligt ansatte overholder gængse decorumkrav til anstændig og rimelig opførsel i mødet med virksomheder og borgere.
Fakta om SMVdanmarks temaanalyse
SMVdanmark har gennemført denne analyse for at undersøge SMV’ernes oplevelse af mødet med det offentlige. Analysen baserer sig på en medlemsundersøgelse blandt SMVdanmarks medlemmer i efteråret 2024, som blev besvaret af ca. 1.400 virksomheder.