Over den seneste 10-årige periode er antallet af elever, der modtager specialpædagogisk støtte (SPS) på erhvervsskolerne steget med 112 procent. I 2013 var der 7.400 elever, der modtog SPS, mens det i 2022 var steget til 15.700 elever. Det svarer til godt 14% af eleverne. I 2008 fik 5% af eleverne erhvervsuddannelserne SPS. Støtten gives til elever med særlige udfordringer eksempelvis læse- og skrivevanskeligheder, ADHD, autisme og psykiske vanskeligheder. Støtten kan eksempelvis komme i form af støttetimer med en mentor, der kan hjælpe eleven med at gennemføre uddannelsen, eller hvis du er ordblind i form af fx It-hjælpemidler. Undersøgelser viser, at støtten er afgørende for, at elever med særlige udfordringer, kan gennemføre deres uddannelse.
Dette underbygges af en tidligere undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, der viser, at på 7 ud af 10 erhvervsskoler er det under 40 % af de elever, som er godkendt til støtte, der får støtten med sig, når de skal i lære. Dette på trods af, at 82 % af de SPS-ansvarlige, vurderer, at deres elever med psykiske funktionsnedsættelser som depression, autisme, ADHD mv., også har behov for at blive støttet, mens de er i lære, og ikke blot, når de modtager undervisning på skolen.
En anden rapport fra EVA peger på særligt fire årsager til, at elever sjældent får støtte i oplæringsperioder:
- Erhvervsskolens ledelse prioriterer ikke området
- Virksomhederne møder et tungt og krævende SPS system
- Eleverne ønsker ikke SPS i deres oplæringsperiode (stigma)
- Den fysiske afstand mellem skole og oplæringssted vanskeliggør samarbejde
SMVdanmarks undersøgelse peger her på en femte faktor - at virksomhederne ikke har kendskab til støtte-mulighederne.
SMVdanmark har foretaget en analyse af kendskabet til støttemulighederne for lærlinge med særlige behov på baggrund af svar fra 1.142 virksomheder. Undersøgelsen viser, at 6 ud 10 virksomheder har ”intet” eller kun ”en smule” kendskab til mulighederne for at lærlinge og elever kan få støtte under deres praktiktid i virksomheden.
Tallene skal ses i lyset af, at der har været en stor stigning i elever, der vurderes til at have et støttebehov.
Blandt de mindste virksomheder er det næsten 7 ud af 10, der intet kendskab har. Resultaterne er afgørende, da godt 70% af lærlingene på det private arbejdsmarked er under uddannelse i en virksomhed med under 100 ansatte.