Eventbranchen har fået aflyst 40 pct. af de planlagte arrangementer i løbet af de seneste 2 uger

Aflysninger af f.eks. julefrokoster, julemarkeder mm. grundet bekymringen for corona-smitte går hårdt ud over både leverandører og underleverandører i eventbranchen.

Dato: 08. december 2021

I kølvandet på det rekordhøje og fortsat stigende smittetal vælger flere og flere virksomheder og privatpersoner at aflyse julefrokoster og andre events. Sundhedsministeriet valgte ved seneste udmelding ikke at forbyde julefrokoster og andre større events. På nuværende tidspunkt kan man altså ifølge sundhedsmyndighederne godt holde julefrokoster, men det kræver, at man udviser ”sund fornuft”, som sundhedsministeriet selv beskriver det.

Bekymringen for corona-smitte går hårdt ud over eventbranchen, der i høj grad oplever aflysninger af julefrokoster og andre events.  Det tager hårdt på branchen, som i den grad er sæsonpræget og derfor er relativt afhængig af julefrokostsæsonen.

SMVdanmark har gennemført en survey blandt sine medlemmer inden for eventbranchen med svar fra 42 respondenter.  

Analysens hovedkonklusioner

  • 79 pct. af virksomhederne har inden for de seneste to uger oplevet, at kunder aflyser aftaler eller ordrer inden for events, julefrokoster og lignende grundet bekymringen for COVID-19.
  • Virksomhederne har i gennemsnit fået aflyst 40 pct. af de planlagte arrangementer i løbet af de seneste 2 uger.
  • Mere end halvdelen af virksomhederne har oplevet krav fra kunder om yderligere mulighed for aflysninger uden beregning i bekymring for corona-smitte. 

Fire ud af fem virksomheder oplever at kunder aflyser ordrer

Størstedelen af eventbranchen oplever i øjeblikket aflyste aftaler eller ordrer inden for events, julefrokoster og lignende grundet bekymringen for corona. Helt præcist, svarer 79 pct. af virksomhederne, som både består af leverandører og underleverandører i eventbranchen, at de har fået aflyst ordrer. Det er f.eks. teltudlejeren, som har fået aflyst ordrer grundet aflysning af julemarkedet eller fadølsleverandøren, som ikke fik solgt sin fadøl til julefrokosten.

Virksomhederne i eventbranchen taber mange penge på aflysninger af bl.a. julefrokoster i løbet af december. I gennemsnit svarer virksomhederne, at 40 pct. af de planlagte arrangementer er blevet aflyst over de seneste 2 uger. Enkelte virksomheder oplever dog, at mere end 90 pct. af de planlagte arrangementer er blevet aflyst.

Virksomheder oplever krav fra kunder om yderligere muligheder for aflysninger uden beregning

Samtidigt stiller flere kunder krav om yderligere muligheder for aflysning uden beregning i bekymringen for corona-smitte. Det betyder, at når kunderne aflyser events, så står leverandør og underleverandør tilbage med hele regningen.

Samtidig med at virksomhederne oplever flere aflysninger bliver der samtidig indgået færre aftaler

Oven i de mange aflysninger oplever virksomhederne samtidig, at kunderne inden for de seneste to uger er blevet mere tilbageholdende med at indgå aftaler grundet bekymringen for corona-smitte. 83 pct. af virksomhederne svarer, at de oplever, at kunderne enten er blevet meget mere eller mere tilbageholdende med at indgå aftaler i løbet af de seneste to uger.

Konklusion og politikforslag

Ca. fire ud af fem virksomheder har inden for de seneste to uger oplevet, at kunder aflyser aftaler eller ordrer inden for events, julefrokoster og lignende grundet bekymringen for COVID-19. Virksomhederne har i gennemsnit fået aflyst 40 pct. af de planlagte arrangementer i løbet af de seneste 2 uger.

Når politikere og sundhedsmyndigheder taler om risikoen ved at mødes til sociale arrangementer og anbefaler, at fx julefrokoster skal afholdes under meget restriktive forhold, fx uden dans og med begrænset alkoholindtag, så har det for mange eventvirksomheder reelt samme effekt som direkte restriktioner. Resultatet er det samme, uagtet om der er tale om restriktioner eller anbefalinger. Derfor er det rimeligt at virksomhederne får tilstrækkelig kompensation.

SMVdanmark foreslår, at man sørger for tilstrækkelige kompensationsmuligheder, som blandt andet sikrer en ordentlig dækning for event- og sæsonvirksomhederne, der er hårdest ramt af coronakrisen. Det er f.eks. teltudlejeren, som har fået aflyst ordrer grundet aflysning af julemarkedet eller fadølsleverandøren, som ikke fik solgt sin fadøl til julefrokosten.

Lasse Lundqvist

Konsulent

tlf +45 41 29 20 09 Læs mere om Lasse Lundqvist