Frit værkstedsvalg: Garantien bortfalder ikke

Selvom danskerne i 2003 fik retten til frit at vælge værksted, tror alt for mange fortsat, at de mister garantien, når bilen serviceres på et uafhængigt værksted. Men det er helt forkert, lyder det fra Dansk Bilbrancheråd.

Mange bilejere tror, at garantien på en ny bil ophører, hvis serviceeftersyn ikke laves hos en autoriseret forhandler. Det betyder, at forbrugerne går glip af konkurrencens indflydelse på både pris, service og kvalitet, og det betyder, at de frie værksteder, der bidrager til den lokale udvikling over hele landet, går glip af kunder.

Brancheforeningen Dansk Bilbrancheråd undersøgte tidligere i år bilejernes adfærd i en Epinion-undersøgelse. Blandt andet bad de bilejere, der kun anvender autoriserede værksteder, forklare, hvorfor de holder sig til de autoriserede.

Ud af 10 valgmuligheder var én af topscorerne udsagnet: Fordi, så er jeg sikker på, at garantien dækker. Ikke mindre end 25 procent af de adspurgte satte kryds ved den mulighed.

Et stort problem for både forbrugere og værksteder

”Bilkøbere får ofte det indtryk, at de er bedst stillet, hvis de får bilen serviceret der, hvor de har købt den. Men det passer simpelthen ikke. De frie værksteder er fuldt ud i stand til at foretage disse serviceeftersyn, og garantien kan der ikke rykkes ved. Alligevel er der alt for mange bilejere, der ikke ved, at de kan få serviceret bilen hos deres lokale mekaniker, som de er trygge ved, og som oftest er billigere,” siger direktør i Dansk Bilbrancheråd Erik S. Rasmussen.

Han understreger, at loven klart og tydeligt siger det modsatte, og at bilejerne ude på de frie værksteder får samme service og sikkerhed, som på et autoriseret værksted.

”De frie værksteder har adgang til serviceskemaer og tjeklister fra bilproducenterne, så bilerne gennemgås og serviceres på nøjagtig samme vis som på et autoriseret værksted,” siger Erik S. Rasmussen.

 

Garantien handler om overholdelse af serviceeftersyn

En ny bil leveres med fabriksgaranti, og det eneste krav, der er for at opretholde denne garanti, er, at bilen kommer til de planlagte serviceeftersyn.

Det er disse eftersyn, som mange bilejere fejlagtigt tror skal foretages hos den autoriserede forhandler, hvor bilen er købt. Men siden 2003 har loven altså sikret frit værkstedsvalg, hvilket forpligter bilsælgeren til at opretholde garantien, så længe serviceplanen er overholdt – uanset hvor eftersynet er foretaget.

 

Et stort problem for både forbrugere og værksteder

”Bilkøbere får ofte det indtryk, at de er bedst stillet, hvis de får bilen serviceret der, hvor de har købt den. Men det passer simpelthen ikke. De frie værksteder er fuldt ud i stand til at foretage disse serviceeftersyn, og garantien kan der ikke rykkes ved. Alligevel er der alt for mange bilejere, der ikke ved, at de kan få serviceret bilen hos deres lokale mekaniker, som de er trygge ved, og som oftest er billigere,” siger direktør i Dansk Bilbrancheråd Erik S. Rasmussen.

Han understreger, at loven klart og tydeligt siger det modsatte, og at bilejerne ude på de frie værksteder får samme service og sikkerhed, som på et autoriseret værksted.

”De frie værksteder har adgang til serviceskemaer og tjeklister fra bilproducenterne, så bilerne gennemgås og serviceres på nøjagtig samme vis som på et autoriseret værksted,” siger Erik S. Rasmussen.

 

Garantien handler om overholdelse af serviceeftersyn

En ny bil leveres med fabriksgaranti, og det eneste krav, der er for at opretholde denne garanti, er, at bilen kommer til de planlagte serviceeftersyn.

Det er disse eftersyn, som mange bilejere fejlagtigt tror skal foretages hos den autoriserede forhandler, hvor bilen er købt. Men siden 2003 har loven altså sikret frit værkstedsvalg, hvilket forpligter bilsælgeren til at opretholde garantien, så længe serviceplanen er overholdt – uanset hvor eftersynet er foretaget.