SMVdanmarks konjunkturbarometer, der afspejler graden af optimisme blandt de små og mellemstore virksomheder, SMV’er, har stort set været i fald siden efteråret 2018, og nu er et nyt lavpunkt nået. SMVdanmarks konjunkturbarometer har ikke været lavere siden 2. kvartal 2013.
Konjunkturbarometret er baseret på svar fra knapt 600 SMV’er. Undersøgelsen bekræfter den faldende optimisme og forventede tilbagegang i økonomien, som bekræftes fra flere sider.
”Meget tyder på, at vi står på kanten af en lavkonjunktur, eller i hvert fald en forventning om det,” siger Lars Magnus Christensen, der er cheføkonom i SMVdanmark.
Udsigten Danmarks økonomiske situation trækker ned
Konjunkturbarometret bygger på fire parametre, og her er det virksomhedernes vurdering Danmarks økonomiske situation, som trækker barometret ned. I indeværende kvartal falder virksomhedernes forventninger til den danske økonomi til 5 pct. mod 21 pct. Samlet set er det et markant fald – hele 16 pct. point.
”Virksomhederne er tydeligvis påvirket af vækstudsigterne, som følge af situationen omkring Brexit og den verserende handelskrig mellem USA og Kina,” lyder det fra Lars Magnus Christensen
Fortsat positive forventninger til egen økonomi
Til gengæld viser undersøgelsen, at virksomheder fortsat har positive forventninger til deres egen økonomiske situation. Blandt andet er det mere end 40 pct. af virksomhederne, som forventer bedre resultat i år end sidste år, og kun 25 pct. forventer et dårligere resultat i år end sidste år.
”Det går altså grundlæggende godt i virksomhederne, hvilket også er med til at holde optimismen oppe,” siger Lars Magnus Christensen.
Investeringslysten er lammet
Virksomhedernes investeringslyst er under nul, hvilket vil sige, at der er en overvægt af virksomheder, som ikke finder det fordelagtigt at investere i produktionsudvidelser på nuværende tidspunkt i forhold til for et år siden.
”Det er stærkt bekymrende, at investeringslysten er faldet til under nulpunktet, for der er netop brug for, at virksomhederne vil investere i fremtiden, særligt når vi står på kanten af lavkonjunktur og måske en lidt mere usikker fremtid. Der er behov for, at virksomhederne er klar til nye udfordringer,” slutter Lars Magnus Christensen.