Vi kender det alle sammen, mailboksen bugner af reklamer med alverdens tilbud, telefonen gløder, og der tikker konstant sms’er ind med tilbud, men er det overhovedet lovligt - og hvordan er du stillet, hvis du som virksomhed vil markedsføre dig over for andre virksomheder?
I denne artikel kan du blive klogere på reglerne vedrørende spam.
Markedsføring eller kommunikation?
Det kan være svært at afgrænse, hvornår der er tale om markedsføring på mail, og hvornår du blot kommunikerer med dine kunder.
”Grundlæggende set bliver det betragtet som spam, hvis mailen udsendes i kommercielt øjemed. Det vil sige, omtale af ens virksomhed og produkter, også kaldet ’branding’, betragtes som spam, selvom der ikke er en konkret reklame med i mailen. Men man kan godt kommunikere via mail med sine kunder, mailen må bare ikke være udsendt med henblik på markedsføring,” forklarer Jeppe Rosenmejer, der er juridisk chefkonsulent i SMVdanmark.
Hovedreglen for udsendelse af mails
De fleste virksomheder har en eller anden kontakt med deres kunder via mails, derfor er det vigtigt at kende til reglerne, så du undgår bøder for at udsende spam.
”Ifølge markedsføringsloven må virksomheder IKKE sende mails, sms’er og anden elektronisk post til en modtager med henblik på markedsføring, medmindre modtageren selv har givet sit samtykke til det,” siger Jeppe Rosenmejer. Han understreger, at reglerne også gælder for virksomheder, der vil sende mails med reklamer og tilbud til andre virksomheder.
Må du sende en reklame-mail med relaterede tilbud?
Har du solgt dine kunder en bestemt vare, kan det være fristende at gøre opmærksom på gode tilbud, der knytter sig til den solgte vare, men er det lovligt?
”Hvis du har solgt din kunde en bil, og har du et godt tilbud på dine egne produkter eller ydelser, der relaterer sig til kundens køb, for eksempel bilplejemiddel, vinterdæk og serviceaftale, så må du godt sende en mail ud til dine kunder. Men det er vigtigt at understrege, at de emner du reklamerer for skal være associeret til det emne, kunden allerede har købt. Du kan altså ikke udsende reklamer for billige ferierejser eller børnetøj, hvis du har solgt kunden en bil,” forklarer Jeppe Rosenmejer.
Må du ringe til dine kunder?
Det kan også være fristende lige at gribe telefonen og ringe sine kunder op for at fortælle om et nyt spændende tilbud eller sælge mere til kunden. Om en uanmodet henvendelse via telefonen er lovlig afhænger af, om din kunde er en privat forbruger eller en virksomhed.
”Som hovedregel er salg over telefonen til forbrugere næsten altid ulovligt. Der er få undtagelser fra denne regel, som vedrører salg af bøger, aviser og visse abonnementstyper. Til gengæld er det lovligt at ringe til virksomheder,” forklarer Jeppe Rosenmejer og fortsætter:
”Det er dog tilladt at ringe til private forbrugere med generelle og neutrale informationer, eksempelvis en servicemeddelelse, om hvornår man udfører opgaven - men det er ikke tilladt samtidigt at prøve at lave et mersalg eller brande sin virksomhed.”
Må du sende nyhedsbreve?
Mange virksomheder udsender løbende nyhedsbreve for at gøre deres kunder opmærksomme på nye varer og tilbud, men hvornår er det lovligt?
”Nyhedsbreve bliver også betragtet som markedsføring, hvis formålet i højere grad er at gøre reklame end at oplyse om en reel nyhed. Så her gælder de samme regler som ved mails. Modtageren skal have givet sit samtykke til at modtage nyhedsbrevet, du kan altså ikke bare sende nyhedsbreve til dine kunder, hvis ikke de forinden har accepteret at modtage det,” forklarer Jeppe Rosenmejer.
Bødestraf på 800.000 kr.
Skulle du komme til at udsende spam, risikerer du at få en bøde. Og der er ikke tale om småpenge. Det koster fast 10.000 kr. for de første 100 ulovlige henvendelser og herefter 100 kr. pr. meddelelse. I marts 2019 blev en kursusvirksomhed idømt en bøde på 800.000 kr. for at udsende 38.500 spammails, så det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse at komme i konflikt med reglerne.