Transport er en udfordring, der viste sig at gå på tværs af alle temaer. Hvordan nedbringer virksomhederne transportbehovet og hvordan tackler virksomhederne overgangen til el-biler, som vil være en mærkbar reducering af deres CO2-udledning?
De fleste virksomheder har transportbehov for at kunne løse opgaver for deres kunder, men en del af den transport kunne skæres væk, hvis fx det offentlige koordinerer deres logistik bedre og fjerner regler, der dikterer unødvendig transport.
Samtidig er der et transportbehov, som ikke kan håndteres af de el-biler, der er på markedet. Derfor må der løsninger til, så man på en klimavenlig måde kan levetidsforlænge de nuværende køretøjer. Det kunne være ved i højere grad at reparere biler med genanvendelige dele. Derudover kunne man se på transportfradraget med grønne briller og derved mindske trængsel.
En øget dialog og grøn samarbejdskontrakt med kunderne kan også gøre virksomhedens profil grønnere og bruges i markedsføring. Ved fx at gøre kunderne opmærksomme på, at transport er en del af den klimaregning, der hører med produkter og ydelser, kan man skabe motivation for, at levering og services kan passes ind efter virksomhedens klimarutiner mere end faste deadlines.