Dato: 17.03.2023
Skiftende regeringer har talt om, hvor vigtigt det er, at vi har nok faglærte i fremtiden. Det gælder også den nye SVM-regering, der i regeringsgrundlaget skriver, at regeringen vil »arbejde for flere faglærte. Regeringen vil bl.a. andet gennemføre en markant styrkelse af erhvervsuddannelserne og få flere til at søge mod en erhvervsuddannelse«.
Denne analyse viser, at på trods af de politiske hensigter, så har den faste bevilling på 108 erhvervsuddannelser ikke kunnet følge med prisudviklingen. Det vil sige, at uddannelserne år for år realt har oplevet faldende bevilling. Det beløb som skolen modtager for at uddanne en elev kaldes taxameteret.
SMVdanmark har for hver enkelt uddannelse opgjort, hvad taxametertilskuddet ville være, hvis tilskuddet var reguleret efter den sædvanlige pris- og lønregulering.
Hovedpointer fra analysen:
108 ud af 111 erhvervsuddannelser, som indgår i analysen, har oplevet besparelser i taxametertilskuddet på mellem 7 og 9 pct. målt i faste priser siden 2015. Opgjort ud fra elevbestanden omfatter det 85,4 pct. af eleverne.
Social- og sundhedsuddannelserne, som står for 14,6 pct. af elevbestanden, har til gengæld oplevet et reelt løft på ca. 6,4 pct.
Det kan have store konsekvenser, hvis erhvervsskolerne ikke har ressourcer nok. F.eks. vil skolerne ikke kunne købe udstyr og materialer, der svarer til dét, man bruger ude i virksomhederne. Det betyder, at virksomhederne vil få en større opgave med at indhente alt det, som elever og lærlinge ikke lærer på erhvervsskolerne. Ideelt set burde lærlinge og elever tværtimod være ambassadører for at kunne bære ny teknologi ud i virksomhederne. Dette gælder også i forhold til den grønne omstilling, hvor det kræver investeringer at omstille uddannelserne til at bruge f.eks. nye bæredygtige materialer og teknikker. Manglende ressourcer betyder også, at der er færre undervisere og færre timer til f.eks. mentorstøtte, der erfaringsmæssigt er med til at nedbringe frafaldet. Desuden er det svært at fastholde de dygtigste undervisere. Endelig kan en dårlig økonomi betyde, at skoler vælger helt at lukke uddannelser, og dermed kan elever få endnu længere transporttid til andre skoler, der ligger længere væk. Det kan medføre, at nogle elever fravælger en erhvervsuddannelse.