Siden 2012 er hver femte detailforretning i Danmark forsvundet, viser en analyse fra SMVdanmark. Erhvervsorganisationen opfordrer både erhvervsliv og forbrugere til at tage udfordringen alvorligt.
Danmark har mistet godt 3.700 forretninger fra 2012 til 2022. Kun få kommuner har oplevet vækst i antallet af forretninger, mens langt de fleste har set en markant nedgang, fremgår det af en analyse fra SMVdanmark.
Det er især tøj- og elektronikforretninger, der har været hårdt ramt af udviklingen. Tilbagegangen skyldes primært ændrede forbrugsmønstre og den stigende internethandel, hvilket har gjort det vanskeligere for mindre forretninger at konkurrere. Internethandel udgør nu en væsentlig del af danskernes indkøb, hvilket udfordrer de fysiske forretninger og det lokale byliv[1],[2]
[1]”2020: Sådan ændrede corona vores forbrugsvaner”, Danske Bank, https://danskebank.com/da/news-og-insights/nyhedsarkiv/insights/2021/22022021#:~:text=Onlineforbruget%20i%202020%20steg%20med,p%C3%A5%20nettet%20end%20%C3%A5ret%20f%C3%B8r.
[2]I denne analyse forudsættes forretning at være synonymt med firma.