Færre forretninger i Danmark

Dato: 14. marts 2025

Siden 2012 er hver femte detailforretning i Danmark forsvundet, viser en analyse fra SMVdanmark. Erhvervsorganisationen opfordrer både erhvervsliv og forbrugere til at tage udfordringen alvorligt.

 

Danmark har mistet godt 3.700 forretninger fra 2012 til 2022. Kun få kommuner har oplevet vækst i antallet af forretninger, mens langt de fleste har set en markant nedgang, fremgår det af en analyse fra SMVdanmark. 

Det er især tøj- og elektronikforretninger, der har været hårdt ramt af udviklingen. Tilbagegangen skyldes primært ændrede forbrugsmønstre og den stigende internethandel, hvilket har gjort det vanskeligere for mindre forretninger at konkurrere. Internethandel udgør nu en væsentlig del af danskernes indkøb, hvilket udfordrer de fysiske forretninger og det lokale byliv[1],[2]

 
[1]”2020: Sådan ændrede corona vores forbrugsvaner”, Danske Bank, https://danskebank.com/da/news-og-insights/nyhedsarkiv/insights/2021/22022021#:~:text=Onlineforbruget%20i%202020%20steg%20med,p%C3%A5%20nettet%20end%20%C3%A5ret%20f%C3%B8r.
[2]I denne analyse forudsættes forretning at være synonymt med firma. 

Tilbagegang i hele landet

Både store og små kommuner mærker, at forretninger lukker. Kun Hvidovre, Stevns, Ikast-Brande, Albertslund og Lejre har oplevet en vækst i antallet af forretninger, mens København, Aarhus og Aalborg har haft den største tilbagegang.

Ishøj, Billund og Rebild er blandt de hårdest ramte, når der korrigeres for ændringer i kommunernes indbyggertal.

Specialbutikker kan være vejen frem

Fysiske forretninger har svært ved at konkurrere på pris og bekvemmelighed mod internethandlen. I stedet kan de fokusere på at tilbyde kunderne en unik oplevelse, som ikke kan opnås online. Fordelen ved de fysiske forretninger ligger i muligheden for at se, røre og afprøve varerne samt tage dem med hjem med det samme, hvilket internethandel ikke kan matche.

Forbrugerne har også et ansvar, hvis de ønsker at bevare de lokale forretninger. Selvom nethandel er en bekvem løsning, vælger mange fortsat at handle i fysiske forretninger. Hvis forretninger skal overleve, er det nødvendigt, at forbrugerne støtter dem økonomisk, særligt i de mindre byer, hvor lokale køb har stor betydning for handelslivet.

Ændringen i antallet af forretninger pr. 1.000 indbyggere, pct (2012-2022)

Thomas Gress

Cheføkonom

mobil +45 51 90 50 91 tlf +45 33 93 20 00 Læs mere om Thomas Gress