SMVdanmark har i perioden 3. august til 20. august 2021 gennemført en analyse blandt medlemsvirksomheder om digitalisering. Hele undersøgelsen er udsendt til ca. 1.452 virksomheder.
Undersøgelsen viser, at hver tredje SMV’er ikke ved, hvor de finder den relevante rådgivning inden for digitalisering. En analyse fra SMVdanmark viser, at Danmark er det EU-land med den højeste procentdel af webshops i Europa, hvor 32 pct. af de danske virksomheder har salg via deres egen webshop, apps eller markedsplads. Danmark er derfor et af de lande som lægger sig i front, når det gælder brugen af digitale løsninger.
Danske virksomheder er altså i førertrøjen når det kommer til brugen af digitale redskaber som f.eks. webshops, men den store digitale udvikling øger også truslerne, som består af den digitale sårbarhed der opstår ved brug af f.eks. webshops. Det er derfor vigtigt at virksomhederne ved, hvor de kan finde den korrekte rådgivning, til at sikre sig imod nyskabte digitale trusler. Konsekvensen af den manglende fokus på digital sikkerhed øger risikoen for digital kriminalitet i takt med, at de digitale løsninger som f.eks. webshops bliver mere og mere udbredt.
Ifølge Center for Cybersikkerhed vurderes det, at truslen fra cyberkriminalitet er så høj, at virksomheder bliver udsat for en vedvarende og aktiv trussel fra cyberkriminelle.
Cyberkriminalitet dækker over flere typer berigelseskriminalitet, herunder både tyveri, bedrageri og afpresning. Det sidstnævnte dækker blandt andet over de såkaldte ransomware-angreb, som i stigende grad bliver brugt af hackere på blandt andet de danske virksomheder. Gennem de seneste år har der ifølge Center for Cybersikkerhed været en kraftig vækst i antallet af ransomware-angreb mod de danske virksomheder, hvor en stikprøve viser at 78 pct. af virksomhederne i 2020 er blevet angrebet. Det præcise antal ransomware-angreb i Danmark er dog ukendt, da mange virksomheder ikke vil skilte med sårbarhederne i deres digitale systemer, og derfor findes der et stort mørketal vi ikke kender til.
Ved et ransomware-angreb bliver data og systemer gjort utilgængelige for virksomheden der bliver hacket. Derefter kræver hackeren en løsesum, som oftest skal betales i kryptovaluta, for at give virksomhederne adgang til deres data igen.