Mange pletskud fra Nina Smith

Reformkommissionen med Nina Smith i spidsen har netop offentliggjort sine forslag til bedre uddannelser, og hvordan man får lettere ved at drive virksomhed. Kommissionen foreslår blandt andet, at kandidatdelen for de fleste kun skal være ét år, og at SU på kandidatdelen udskiftes med et lån.

I SMVdanmark er adm. direktør Jakob Brandt meget positiv og mener, at reformforslagene kan rette op på nogle af ubalancerne på uddannelsesområdet.

”Vi har uheldigvis gjort det til det naturlige for en stor del af de unge, at de skal gennem fem års universitetsuddannelse baseret på skoleundervisning, inden de kommer ud og får erfaring på arbejdsmarkedet. Det er i mange tilfælde spild af ressourcer. Hvis kandidatdelen bliver på ét år, vil de studerende hurtigere komme ud i virksomhederne, og den erfaring de får der, vil for langt de fleste være bedre end den, de får på skolebænken,” siger han.

Forslaget om, at SU’en afskaffes på kandidatdelen bliver også godt modtaget. Det er klogt at løfte kvaliteten af de videregående uddannelser, gøre kandidatdelen mere erhvervsrettet og øge fleksibiliteten, så man kan uddanne sig resten af livet og ikke kun mens man er ung. En del af pengene bør dog gå til erhvervsuddannelserne, så manglen på faglærte kan afhjælpes, mener Jakob Brandt.

”Der er stor mangel på lærlinge og et stigende antal ubesatte lærepladser, og vi er på vej til en massiv mangel på faglærte i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at vi prioriterer at gøre det mere attraktivt for unge at gå erhvervsuddannelsesvejen. Vi skal sikre bedre normering, maskiner og udstyr på erhvervsuddannelserne, så eleverne oplever uddannelser af højere kvalitet,” siger han.

Lettere at drive virksomhed

Kommissionen har også en række forslag, der skal gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark. Blandet andet, at små og nystartede virksomheder skal fritages for nye regler. Det vækker jubel hos Jakob Brandt.

”Alt for ofte kvæles iværksættere og SMV’er af regler og bøvl. Administrative byrder koster hver SMV 70.000 kr. om året og 30 mia. kr. på landsplan. Det er ekstremt positivt, at det administrative bøvl nu endeligt kommer helt op på den politiske reformdagsorden. Det er særligt interessant med det nybrud, hvor iværksættere bliver fritaget eller kun i mindre grad bliver omfattet af nye regler, og det kan give et boost til iværksætterlysten i Danmark. Ligesom forslaget om at selvstændige, som går konkurs får et bedre sikkerhedsnet i form af bedre adgang til dagpenge. Det kan få flere til at tage chancen og kaste sig ud i at starte virksomhed, og det har vi brug for i Danmark,” siger han.

Få masser af kontante fordele som medlem af SMVdanmark:

Se eller gense tidligere afholdte SMVdanmark-webinarer

Vil du have gode råd om stresshåndtering? Og fik du set webinaret om greenwashing eller det om kunst..

Spar 50% på dine eksportdokumenter

Som medlem af SMVdanmark sparer du 50% på prisen på dit carnet!

Reformkommissionens forslag om at afskaffe SU’en for kandidatstuderende er rigtigt godt, hvis pengene går til kvalitetsløft af uddannelserne – også erhvervsuddannelserne, så vi kan dæmme op for mangel på lærlinge og faglærte. Desuden er der flere fremragende og tiltrængte forslag til at mindske det offentlige bureaukrati og gøre det lettere at drive virksomhed, mener SMVdanmark.