Ny regering med fokus på SMV-mærkesager

SMVdanmark har høje forventninger til den regering, der tegner sig efter Folketingsvalget.

”Op til og under valgkampen har vi vundet gehør for flere af vores mærkesager hos de partier, der, som det ser ud lige nu, skal tegne politikken i de kommende år. Det drejer sig om at få stoppet store virksomheders grove udnyttelse af små virksomheders likviditet ved at indføre en lovbestemt betalingsfrist på max 30 dage; det drejer sig om en barselsordning for selvstændige, så vi blandt andet kan få flere kvindelige iværksættere og selvstændige; og ikke mindst drejer det sig om, at nedskæringerne på uddannelserne stoppes, så vi kan få rettet op på manglen på kvalificeret arbejdskraft ude i virksomhederne,” siger vicedirektør i SMVdanmark Jakob Brandt, der forventer at det nye Folketing hurtigst muligt vil gennemføre tiltagene.

De lokale arbejdspladser og væksten skal sikres

Med en regering, der vil have stort fokus på at skabe lokale arbejdspladser, mener Jakob Brandt, at der er masser af ting, som SMVdanmark og den kommende regering skal have talt om.

”Gode forhold for vækst i SMV’er er ensbetydende med flere lokale arbejdspladser og udvikling rundt omkring i landet. Vi er heldigvis godt på vej med byrdelettelser og regelforenklinger gennem Virksomhedsforum for enklere regler, men vi har masser af forslag til, hvordan vi ellers kan understøtte erhvervsudviklingen ude i landdistrikterne, hvor det jo netop er SMV’erne, der skaber væksten,” siger han og peger på blandt andet digitalisering og et teknologisk løft til virksomhederne, som en vej til at afhjælpe manglen på kvalificeret arbejdskraft.

Bedre adgang til finansiering

Skal der skabes vækst lokalt, er det vigtigt at få skabt bedre muligheder for SMV’erne for at opnå finansiering af deres udviklingsplaner, lyder det fra vicedirektøren.

”Vi ved, at mange SMV’er har planer for udvikling af deres virksomhed, som de ikke kan igangsætte, fordi de mangler finansiering. Der bliver vi nødt til at finde løsninger, så virksomhederne – også selvom de måtte ligge i landdistrikterne – har adgang til finansiering. Det er tydeligvis en opgave, bankerne ikke løfter i dag. Så det er endnu et område, vi rigtig gerne vil tale med den kommende regering om,” siger Jakob Brandt.

Vicedirektør Jakob Brandt: brandt@SMVdanmark | T: +45 24 25 27 27
Kommunikationschef Jon Arskog: arskog@SMVdanmark | T: +45 61 96 39 99

En lovbestemt betalingsfrist på max 30 dage, en barselsordning for selvstændige og fjernelsen af omprioriteringsbidraget på uddannelserne; SMVdanmark hilser en ny regering med klare SMV-mærkesager velkommen.