Det er godt at kunne regne den ud

Hvordan får vi flere til at vælge en erhvervsuddannelse? Anlægsgartner Uno Apold fra Grøn Entreprise har valgt at vise sit fag frem til folkeskolens ældste klasser ved at undervise dem i matematik.

Hvor meget kan du udbetale i løn til dine ansatte, hvis du også skal sørge for, at dine omkostninger bliver dækket? Det spørgsmål bliver stillet til eleverne på folkeskolerne i Hvidovre, når anlægsgartner Uno Apold fra Grøn Entreprise og hans lærlinge er ude at undervise i matematik.

Uno Apold er ikke i tvivl. Skal vi have flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse, så skal de kende erhvervsuddannelserne og se skolefag blive brugt i praksis.

 

Forståelse for virksomhedsdrift

Anlægsgartner Uno Apold fra Hvidovre er partner i virksomheden Grøn Entreprise, der udover gartnervirksomhed også har en kloakafdeling. Han har valgt at bruge en del af sin tid på at undervise kommunens syvende klasser i matematik, hvor han lærer eleverne at lave tilbudsberegning. Han har udviklet sit eget digitale tilbudssystem på www.ebud.dk, som alle kommunens elever er velkommen til at bruge i undervisningen.

Målet for Uno er, at eleverne får en forståelse for økonomi og virksomhedsdrift. Uno mener, det er vigtigt, at eleverne lærer begreberne avance, kostpris og løn at kende.

”Når eleverne kommer ud i min virksomhed, så skal de blandt andet opfinde deres egen virksomhed og tænke over, hvad løn koster, hvor meget de kan tage i avance og diskutere salgspriser. Der er nemlig noget, der hedder den frie konkurrenceevne, så de er også nødt til at være realistiske i deres salgspriser. Men medarbejderne skal også have løn, og hvor høj skal den være, hvis det hele skal løbe rundt. Det giver nogle superspændende diskussioner i klassen,” siger anlægsgartner Uno Apold.

Folkeskoleeleverne får styr på begreber som avance, løn og kostpris, når de bruger programmet ebud til at udregne deres tilbud.
Folkeskoleeleverne får styr på begreber som avance, løn og kostpris, når de bruger programmet ebud til at udregne deres tilbud. Foto: Grøn Entreprise.

Matematik i brug uden for skolens mure

Uno Apold mener, det er vigtigt, at eleverne får nogle praktiske erfaringer fra det private erhvervsliv, når det kommer til eksempelvis matematik, så de kan se, hvad man bruge faget til uden for skolens mure.

”Det er altid godt at kunne regne den ud som selvstændig. I min virksomhed bruger vi matematik rigtig mange steder. Udover at regne tilbud ud, så bruger vi også faget til at regne mængden af gødning ud per areal. Men vi bruger også matematik til at regne højdeforskellen ud, når vi lægger fliser, og hældningen, når vi ligger kloakrør. Når eleverne ser faget brugt i praksis i deres fiktive virksomhed, så bliver faget mere vedkommende for dem. De finder hurtigt ud af, at er de ikke gode nok til at udregne et tilbud til en kunde, så får de ingen løn. Som selvstændig er det også uhyre vigtigt, at man evner at styre sin virksomheds økonomi,” siger Uno Apold.

 

Man kan godt kombinere matematik og håndværk

Det vigtigste for Uno Apold er, at han får vist sit fag frem, så eleverne kan se, at man sagtens kan kombinere matematik med et håndværk.

”Uanset hvor mange lommeregnere og digitale hjælpemidler du vil have i fremtiden, så skal du stadigvæk selv kunne se, om resultatet passer, og det kræver, at du kan matematik – også inden for et håndværksfag som mit,” siger Uno Apold.

 

Om Teknologipagten

Om 10 år skal 20 pct. flere unge tage en uddannelse inden for videnskab, teknologi, ingeniørfaget eller matematik – fx en erhvervsuddannelse! Det er ambitionen bag Teknologipagten, som SMVdanmark er ambassadør for.

Teknologipagten er et samarbejde mellem regeringen, erhvervslivet, uddannelsesinstitutioner og organisationer, og målet er at sikre tekniske og digitale kompetencer til den fremtidige arbejdsstyrke.

Se mere om Teknologipagten på www.teknologipagten.dk

 

Kontakt

Uddannelsespolitisk chefkonsulent Dorte Kulle på kulle@SMVdanmark.dk eller tlf. 22 17 47 17

 

Læs også

Matematik læres bedst ude i virkeligheden
Skal man kunne matematik for at bygge en silo?
En smed skal også bruge matematik
Idékatalog: Virksomheders samarbejde med folkeskolen